AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
976

Sprucket diffhus 120i 2008

Tu
17
Turkhud
BMW 330i 2008, M-sport, manuell
Hej! Jag har ingen E87 själv tyvärr, men min vän har en och han har haft missljud från bakaxeln ett tag. Idag kröp han in under bilen och upptäckte att hela diffhuset verkar ha spruckit. Vi har letat begagnade diffar på skrotar utan att lyckas och RealOEM är inte jättetydligt med vilka andra modeller som har samma sorts diff. Någon på forumet som kan hjälpa oss framåt?

Motor N43B20, manuell.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hade samma problem.

Både differential och kardanaxel var EXTREMT svåra att hitta (inom Sveriges gränser)!

För diesel- & automatmodellerna fanns det så det började svämma över min skärmkant och fick mig dessutom att må illa och jag började få kväljningar... Men för bensin och manuell var det omöjligt.

Dessutom var min bil en icke-LCI (dvs med N46-motorn) och de är ännu ovanligare. Det är inte samma differential i en E87 120i och i en E87 LCI 120i exempelvis.

Kardanaxeln hittade jag i Frankrike och kunde få det skickat via Tyskland.

Differentialen lyckades jag snappa upp en som kom in på Nybro Bildemontering... Det var rena turen... Den satt dock på en 3 Serie E91 LCI 320i N43, men eftersom jag visste att E87 Pre-LCI 120i (N46) och E91 LCI 320i (N43) har samma differential så höll jag utkik efter denna typ av modeller också.

ETK (RealOEM) är däremot snortydlig när det gäller vilka modeller som kan ha samma differential som din bil.

Här har jag bara som exempel knapplat in en manuell E87 LCI 120i (N43) 2008 med manuell låda (ni ska såklart slå in chassinummer så det blir rätt):
Länk

En sådan bil ska ha 3.73 differentialen och har BMW artikelnummer 33 10 7 524 324 (notera att om den har en automatlåda så är det en annorlunda differential).

Du cross referensar detta artikelnummer och du får upp att följande bilmodeller kan ha denna differential:
Länk

Gå nu in på exempelvis E90 LCI så ser du att det var endast E90 LCI 323i Sedan med N52N motorn som hade denna differential - OM DEN HADE AUTOMATLÅDA! Klicka fram på bilen så ser du det gulmarkerade och du ser det står "Automatic transmission S205A=Yes"
Länk

Det kan inte bli tydligare än så här!

Bildelsbasen/Laga har nästan alltid chassinummer till den bilen som differentialen kom ifrån. Har man hittat en kandidat så tar man bara chassinummer och slänger in i ETK och sen kollar man vilken differential just den bilen hade och man ser direkt om det är hit eller miss.

Jag visste dessutom att det oftast stod reservdelsnummer "7 524 321" samt utväxlingen "3.45" på den differential som var rätt för min bil - så det var ofta enkelt att verifiera att jag hade fått tag på rätt innan man la en beställning (då det lutade åt att beställas från Tyskland/England/Frankrike men slapp det som tur var - bara kardanaxeln som behövde komma från central-Europa).
Länk

I ETK så har min differential reservdelsnummer "7 524 322" men som ni ser så står det 321 på de begagnade differentialerna (och så även på min).

Med största sannolikhet så betyder 321 att det var delen som tillverkades ursprungligen och 322 är en renoverad exhange reservdel (står faktiskt exchange i ETK för reservdelsnummer 322 och BMW brukar ha olika reservdelsnummer för ursprungligen tillverkad och renoverad exchange - exempel på detta är startmotorer och generatorer).
Tu
17
Turkhud
Tack för ett långt och intressant inlägg. Många bra tips! Det är ju sjukt irriterande att diffen användes till den kanske mest ovanliga E90 av alla, 323i automat... X1 18i är inte heller Sveriges mest sålda bil. Det konstiga är ju att 120i typ var Sveriges mest sålda bil 2008 (något överdrivet), men att det inte går att få tag på en diff. Bör ju betyda att de flesta redan har gått sönder.

Frågan är om man kan leva med en diff med en något annorlunda slutväxel än den som satt som standard. Kardanaxlarna är olika långa på automat och manuell, men den skillnaden lär ju ligga mot lådan tänker jag. Är diffen löjligt billig och passar mot kardan så skulle man ju kunna testa tänker jag. Idéer om det?
bl
2.294
blixten
325i -88
Ja, man kan leva med en diff som har något annorlunda utväxling än standard.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, tror inte ens 323i såldes här i Sverige. X1 18i såldes ju, men i mycket få exemplar och i princip alltid med en automatlåda. Däremot 18d och 20d hann inte ens tvättas innan de såldes..

Nä, 118i och 120i såldes inte i några större mängder. Inte när du sätter det i relation till 118d och 120d - de formligen bara vällde ut ur dörrarna hos återförsäljarna.

Stora delar av de reservdelar som nu ligger på lager kommer från den galopperande dieselhysterin vi hade för 10 år sedan.

Du måste ha i åtanke att när dieselhysterin peakade runt 2012-2013 så var ~70% av alla registrerade bilar diesel medans endast ~30% var bensin.
Länk

Yepp, en lite annorlunda utväxling är inga problem.
Men undvik att gå för mycket åt ena eller andra hållet (påverkar det applicerade vridmomentet ut på drivhjulen samt varvtal i förhållande till hastighet). Men detta är bara en utväxling så det är ett strikt linjärt beroende till båda ovan nämnda detaljer - så det är enkelt att räkna ut vad exempelvis varvtalet blir i 110km/h med en ny differential.
Om du väljer en differential med en annan utväxling, var dock uppmärksam på att differentialen har samma fysiska dimension och kopplingar. Du har typ 168 (beteckning BMW har och är egentligen bara en referens till pitch circle diametern på kronhjulet) och det är ett minimumkrav att man håller sig till detta - sen finns det variationer även inom 168 men lite ovanligare.
Bakre täcklocket - som även är en del av infästningen - kan vara lite annorlunda mellan olika modeller men det går att swappa (så länge man håller sig inom samma familj av differential så att säga).
Som exempelvis skulle en differential från en E91 325i inte passa dig då det är en typ 188 och det lär ge alla möjliga problem (exempelvis tror jag infästningen av drixaxlarna är helt annorlunda dvs PCD=86mm/M10 vs PCD=80mm/M8).
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Snabb sökning på ebay.de ger att de finns därute?
Länk
800-1000 Euro.
Tu
17
Turkhud
Fan va fräckt det är med all kunskap som snurrar runt här inne. Tack för synpunkter. Vad tror vi om en diff till 316i E90 (33107519925). Finns att få tag på och utväxlingen är nästan rätt. Tror vi att den passar fysiskt?
Tu
17
Turkhud
Och tack Snart525iA. Jag kollade själv EBay.de igår. Priserna är lite höga bara. Går det att få tag på nåt billigare som gör jobbet här i Sverige så vore det väldigt bra.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Skulle vilja säga det ser lovande ut.

E87 LCI 120i N43 Manuell
Länk

E90 316i N45/N43 Manuell
Länk

Båda är typ 168
Output flanges är identiska (detalj #10, #13 och #14).
Ingående flänsens packboxar och annat är identiska (detalj #6 - #9)
Främre infästningshål är samma (skruvarna #2 och #2)
Bakre infästningshål är samma (detaljerna #4 och #5)

Detta garanterar såklart inte att främre infästningshålen sitter på samma ställe.
Men jag har extremt svårt att tänka mig att BMW gör olika husgjutningar för detta - så den risken är så nära noll man kan komma.

Garanterar heller inte att bakre infästningshålet sitter på samma ställe (att täckkåpan är samma).
Men en snabb flukt på reservdelen täckkåpa visar att det är exakt samma reservdel mellan dessa två delar.
Så infästningen där bak är med 100% samma.
Länk
Länk

Enda jävelskapet är utifall det sitter olika input flanges på dessa två differentialer.
Input flanges har inte sålts separat sen tidigt 80-tal. Jag vet att 3-Serien E21 hade det, men mför in E30, E34 eller E87 fanns det inte (om jag minns rätt).

Men vi kan se att det används exakt samma typ av skruvar (och samma antal) att fästa kardanaxeln mot differentialens input flange vilket är en mycket stark indikation att det är exakt samma input flange.
Länk
Länk
Yes, PCD kan skilja (men fortfarande ha samma antal och typ av skruvar) och då blir det såklart problem. Men det är extremt osannolikt i det här fallet. Hade det varit en E90-modell med mer effekt och vridmoment så hade risken varit större att det varit olika PCD. Men som sagt, i det här fallet anser jag risken vara nära noll.

Så yes, jag har inte kunnat hitta ett enda "orosmoment" eller något som talar emot att denna inte skulle passa "bult på" (som folk brukar säga).

Vill gärna höra om andra har hittat några varningsflaggor eller något suspekt som kan orsaka problem (det här är ju bara min egna lilla minianalys)!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kan även rekommendera att köpa en ny fyllplugg (detalj #3 i skissen och har BMW reservdelsnummer 33 11 7 525 064)
Länk

De använder inte längre någon separat packring utan det är numera en o-ring integrerad med fyllpluggen (o-ringen går inte att köpa separat).
Och både på den trasiga och den nya så är o-ringen gammal och tillplattad så det är stor risk att det börja läcka om man återanvänder fyllpluggen på så gamla differentialer.
Tu
17
Turkhud
Som jag sagt tidigare: kunskapen här är otrolig. Tack alla som hjälper! Tanken är att vi lyfter bilen i helgen. Det är ju helt sjukt om hela huset ska ha spruckit. Vi måste ha sett fel, även om det verkligen ser ut som att huset är itu på bilderna som togs. Uppdatering kommer fredag eller lördag. Om någon vill fylla på med ännu mer matnyttigt så är vi givetvis tacksamma.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Som ni nog vet så fyller man på differentialen med olja tills det rinner ut ur påfyllnadshålet. Men det förutsätter att bilen står helt plant.

När man som en vanlig weekend warrior byter differential vid trottoarkanten eller på garageuppfarten så är det vanligt att man bara lyfter bilen där bak och då får man helt fel nivå i differentialen om man fyller på när man står så.

Därför kan det vara lämpligt att se till att differentialen ligger plant på ett bord och man fyller på oljan när det ligger där - smidigt och enkelt. Sen är det bara ta differentialen och lyfta upp den (så länge ni inte kastar omkring eller spelar fotboll med differentialen eller vänder differentialen upp och ned så kommer ingen olja att läcka ut).

Kanske de här grabbarna tänkte likadant och fyllde också på olja i växellådan i förhand :-) :-) :-)

Är ni däremot på en lyft (eller i en smörjgrop) så är det ju inga problem att fylla på oljan i efterhand såklart - då står ju bilen helt plant.
Tu
17
Turkhud
Mycket bra film där! Snabba grabbar hos Audi, men kanske lite väl snabba… bra idé med oljan och vi får helt enkelt försöka hålla oss ifrån att lira fotboll med diffen efter påfyllning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.