AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
819

BMW E87: Vibrationer vid broms, länkarm?

do
58
doglas2009
323ti-00 *såld*
330ci-04 *såld*
130i-06
Hej,

Sedan ett tag tillbaka har min 130i - 06 följande symptom:

- Vibrationer vid inbromsning i ca. 50km/h+, betydligt mer i 100km/h+.
- I låg hastighet om jag stampar till på bromsen är det nästan som ett klonkande i framvagnen som
känns i ratten.
- Kompisen som har en 118d - 08 upplevde min bil som vinglig i framvagnen jämfört med hans.

Sedan jag började märka av detta har jag bytt skivor och belägg fram vilket var väldigt välbehövligt, det gjorde dock ingen skillnad för vibrationerna.

Jag har förstått det som att det är någora länkarmar fram som när den blir dålig kan ge dessa symptom. Är det det "vridna" staget" vid 2:57 i detta klipp som kan ge dessa symptom?

Skivor bak är inte bytta nyligen, är det troligt att dåliga skivor bak kan ge ordentliga vibrationer fram?

Som amatör(med betoning på amatör)mekare, är det orealistiskt att kunna byta det själv utan lyft eller liknande? På detta klipp såg det väldigt enkelt ut men ser ju ofta lätt ut när folk som vet vad dom gör, gör saker...

Stort tack på förhand!
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Det låter om om du måste byta i chassiet.

Ja, så enkelt är det. MEN, som du kanske ser så har bultar redan dragits loss en del. Man måste oftast ta i så man kräks för att få loss bultarna. En skvätt spray räcker inte långt. Sedan sitter den konade delen fast ännu mer, den kan man inte pilla loss med fingrarna. En avdragare eller liknande måste till. Jag har inte haft 1-serien så jag vet inte var man ställer chassiet, men kolla om det finns excentriska bultar som måste dras så att chassiet stämmer. Kanske bäst att sedan låta en däckfirma ställa framvagnen.
do
58
doglas2009
323ti-00 *såld*
330ci-04 *såld*
130i-06
Tack för svar!

Har suttit och kollat på lite fler klipp och det ser verkligen görbart ut, ffa. om 1-serien och 3-serien inte skiljer sig så mycket åt? Köpte nyligen en elektrisk (med kabel) mutterknack, vet inte om den kanske är alldeles för klen men det var inga problem alls att lossa hjulmuttrarna iaf. Ska nog beställa hem två länkarmar och ta bort däcken och se om det ser för rostigt och eländigt ut och då i värsta fall lämna bort det.

Finns det någon speciell hemsida där man kan hitta med vilket moment man ska dra vissa muttrar?
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
tyckte jag såg moment i videon du länkade till
do
58
doglas2009
323ti-00 *såld*
330ci-04 *såld*
130i-06
Tack, såg det med men jag hade hoppats på att man kunde kolla upp sifforna för just min bil, ifall det diffar mot bilden dom byter på i klippet. Kollade på något klipp där dom bytte på en 3-serie och då kunde momentet variera beroende på vilka skruvar man har...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.