AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.278

BMW har kidnappat min bil - restnoterade delar.

De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Har råkat ut för en märklig situation där främre differential har pajat på BMWn.
Bilen har nu stått på verkstaden i 2 månader men diffen är restad och det verkar inte finnas något ljus i tunneln…

Länk

Det går verkligen inte att hitta nya främre diffar till BMW. Först trodde jag det berodde på att min bil är manuell vilket gör den lite unik. Men vad jag kan se är det lika med 2,81 diffen. Alltså den till vad jag förstår alla x-drive bilar med automat..

Någon här som har insyn i vad som pågår? Fabrik som brunnit eller vad?
Finns ju fyra styck begagnade att få tag i?

Länk

i alla fall om man går på numret du angett i din länk
bl
2.294
blixten
325i -88
Är det hos Schmiedman den är restad? Har du kollat hos bmw?
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Kolla hos Leebmann24.de.

Förresten, varför inte skaffa en begagnad diff. Det måste väl finnas en hel del av dessa!?
Det gäller ju "bara" att ägaren inte har kört utan olja i diffen.
Det kan väl vara lite känsliga eftersom de är mindre i storlek, dvs trycket mot kontaktytorna blir mycket större (än bak).
Rekommendationen i denna bil är väl också en "vassare" olja fram än bak.

Har du verkligen inte haft något oljeläckage från diffen. Kan det vara 0,6l i den? Mitt minne är inte helt pålitligt.
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Kollade "lite"...
Om det är denna, 31508635863, så finns det ett ex på bildelsbasen för drygt 3.000 kr, annars är det drygt 6 till närmare 7 kkr som gäller.
När "man" söker får man känslan av att det handlar om en bristvara, dvs det är inte BMWs starkaste konstruktion, om säger så.

Men nu behövdes bara en. Jag tror inte att det finns någon anledning att köpa en ny. Däremot kan man ju byta alla lager och bussningar för ca 3.000 kr I delar.

Jag såg nyligen en video från USA. En kund kom till verkstaden med oljud i drivlinan. Oljudet lokaliserades till framdriften! Oljekollen visade noll droppar i diffen! Den var inte precis torr på utsidan heller...
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Den är restad i hela Europa tydligen :/ Jag har frågat två gånger om de kan renovera befintlig diff. Oftast är det lagren som går och det finns satser att köpa. Verkstaden verkar dock inte kunna röra sig utanför ”sin box” och anlita en extern part för att renovera.

Problemet är också att det är ett försäkringsärende. Bilen har gått 9000 mil. Försäkringsbolaget skriver tydligt i sina villkor att en ”auktoriserad verkstad” ska laga bilen. Jag är alltså fast i en verkstad som jobbar lite med bakbundna händer.

Framdiffen finns begagnad men varken jag eller verkstaden vill såklart inte sätta en framdiff som riskerar att rasa i närtid. BMW kör som bekant ”longlifeolja” och en diff som gått bara 10000 mil är många gånger redan sliten och inget man vill sätta in. Detta är såklart verkstaden medveten om.

De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Leif L: Det hela är lite olustigt då jag köpte på mig alla de finaste oljorna från Redline i våras. Planen var att byta olja i alla diffar. Av olika anledningar drog jag på denna service till semestern. Men så började den föra oväsen veckan före semestern… suck…

Jag tömde den själv på olja hemma och rätt nivå var det. Men oljan var brun och full med spån. Då tog jag med mig hinken med gammal olja och bilen och till verkstaden och där har den stått sen dess.

Det positiva är att oljan i fördelningslådan såg jättefin ut. Även vxl-lådan och bakre diff.
Så får jag bara detta fixat så har jag förhoppningsvis en bra bil många år framöver…
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Det verkar vara allmänt knas med biltillverkarnas supplychain rent generellt.

Nu är min nedan story inte relaterad till en BMW men väl ett annat stort Europeiskt märke.

Var inblandad i en mindre krock den 17:e maj där bl a ena fälgen tog stryk. Ärendet anmäldes till F-bolaget samma dag och bilder skickades till närmaste plåtverkstad inom märket. Fick snabbt svar att skadan skulle åtgärdas, boka en tid. Bilen lämnades in den 28/6 och eftersom jag frågade specifikt hur dom skulle laga fälgen fick jag beskedet: det ligger en ny fälg och väntar.

10 dagar senare ska jag hämta bilen. Lack och allt annat var fint fixat men den trasiga fälgen var inte bytt. Den är rak i sig så det är inga problem att köra.

- Men vad hände med fälgen som ni sa låg och väntade?
- eeeehmmm, vi hade fått fel info. Vi ringer när den finns hemma.

Igår, den 28/8 hör dom av sig och säger att fälgen finns hos dom nu.

Så i princip 3,5 månad för att få fram en standardfälg i 18tum hos en STOR biltillverkare....

Jag hoppas du får hjälp med din bil inom kort!!!

Niklas

Fransosen
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Deimos: Hör efter här Engelska funkar om man inte talar Tyska Länk
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Finns ganska gott om dom på Ebay Länk
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Gto80: Med tanke på tillgången i Kina så kanske det är så att tillverkningen finns just där. Skulle inte förvåna mig om att tillgången är god men diffen används fortfarande i nya bilar och det är där prioriteringen ligger.. Med facit i hand hade jag själv monterat ner diffen och lämnat in den på renovering men självklart kändes ett försäkringsärende hus BMW som den bästa lösningen där och då när det hände.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Bilen är nu lagad och det blev en helt ny diff med nummer 31508635863

Summerar tråden med en heads up om någon får samma fel i framtiden.

Skroten anger 31508635863 i beskrivningen men..
Tittar man närmare på bilderna på diffarna skroten har de äldre bilarna nummer 31507578153 (eller 54)

Länk

Detta kan också bekräftas på realoem

”31507578154
AT-front differential
I=3,38

From:09/01/2010To:-Weight:12815.380 kgPrice:
Superseded by:

31508635863 (05/02/2018 — ), nonexchangeable retrospectively”

Om den nyare diffen från 2018 är bättre eller ej låter jag vara osagt men antar att man vill ha den nyare diffen i bilen om oturen är framme.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.