|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Felsökt på bmw verkstad nu, de kopplade ur x drive och vibrationerna var kvar så x drive verkar kunna uteslutas. Det enda de misstänkte var hardyskiva bak. Det var någon mindre spricka i gummit. Tycker ni det låter rimligt att hardyskivan börjar ge upp efter 7 år och 11 000 mil? Iof en tung bil med mycket vridmoment. Funderar på om jag ska ge mig på att byta hardyskivorna eller felsöka däcken en vända till innan. Vad säger ni? Mvh Henke |
|
| Kolla hjulen. | |
|
Min börjar närma sig 12000 mil och min bakre hardyskiva är ganska sprucken, köpte ny för något halvår sedan men inte kommit till skott att byta ännu... Fick du ngt. resultat på roadforce? Och vad sa de på verkstaden om att koppla ur xd - är det så att säga ofarligt? |
|
|
Ok känner du av vibrationer? De hade inte kollat igenom däcken vilket jag kan tycka är märkligt. Ska be deras däckcenter kolla hjul och däck noga med roadforce innan jag byter skivor. Spontant tänker jag att hardyskivor borde hålla längre innan de börjar packa ihop. Frågade inget om x drive och koppla ur. Finns en app idag som heter x delete, den ska väll vara säker att använda. |
|
| Skulle du rekommendera att göra bytet själv? Jag har tillgång till lyft, är ok på att meka men kan inte lämna bilen på lyft, kan bara göra jobb över en "dag" vilket är problematiskt | |
|
Jo men lite vibrationer känner jag, från 110 och uppått - ju fortare det går desto värre. Kan ju givetvis inte svära på att det är hardyskivan men mtp symtomen och att den är synligt sprucken ordentligt så misstänker jag den bakre skivan starkt. Jag håller med, mercor har man ju hört rulla både 30 och 40 tusen mil utan att hardyskivor blivit kass, men med lite googling inser man ju ganska snabbt att en del får problem på BMW så tidigt som 8-10 tusen mil. Å andra sidan har man säkert andra problem med att vara mercaägare (tex. att det sitter en stjärna i grillen😝) Alltid svårt det där att avgöra för någon annan om svårighetsgrad, men för egen del tvekar jag inte på att göra det själv och jag anser mig vara en hyffsad amatörentusiast. Skillnaden mot ett verkstadsproffs är väl att jag inte har hela arsenalen av bekväma verktyg och samma rutin/kunskap, så en operation går väl betydligt långsammare för mig - å andra sidan för jag ju ingen kamp mot klockan för att håva in så mycket stålar som möjligt... Men detta borde du lösa på max tre-fyra timmar - det enda jag ser som lite stökigt är bultarna som sammanfogar kardan med ingående axel på diffen (där hardyskivan är placerad emellan) då de sitter både lite dumt och ofta hårt. Du behöver också E-hylsa till dessa bultarna. Sedan är det ju såklart hur mösig infästningen är för avgassystemet då du åtminstone behöver lossa det baktill för att komma åt skivan. Finns några tutorials på tuben om detta så du slipper riva ner hela skiten... Var även noggrann med att markera i vilket läge kardanen satt i förhållande till axeln på diffen så du får tillbaka grejerna på samma sätt, detta då hela paketet är balanserat som en enhet från fabrik. Stödlagret behöver du också lossa lite för att kunna dra kardanen i längsled för att få loss skivan, viktigt att du även markerar lagrets position i förhållande till karossen innan så du får tillbaka även den i samma läge. |
|
|
Tack, jo sett att man ska märka upp med penna, streck längs med så allt kommer ihop på samma sätt, skulle vilja byta främre hardyskiva mot växellåda när jag ändå plockar ner. Tråkigt om muttrar och bultar sitter förjävligt, sånt får mig att krokna, oftast går det okej när bilen inte är jättegammal. De flesta jobben man tvekar lite på brukar man utvecklas mycket av. Det som begränsar mig lite är som sagt att jag måste börja och bli klar samma dag. Mercas kanske håller längre på just den här komponenten sen är det något annat som håller bättre på bmw. Det är nog väldigt individuell livslängd på mercas hardyskivor också kan jag tänka mig. En taxi som bara legat och tuggat många mil eller en privatägd med tung högerfot och mycket start och stopp. |
|
|
Ja precis, med lite tålamod och tanke så lär det nog gå fint. Var glad att du har tillgång till en lift, kolla in andra stackare på tuben som ligger å kravlar under bilen med pelardomkraft, rostiga pallbockar och skiftnyckel... Gärna i frostgrader på en sketen garageuppfart också😂 Att byta främre är ju precis samma procedur som bakre, fördelen är också att du kan plocka lös hela kardanen och på så vis borde man ju kunna förmontera skivorna på axeln innan återmontaget. Samtidigt kan du passa på att undersöka stödlagret ordentligt. Enda grejen är väl att det nog vore trevligt med en hjälpande hand att hålla uppe axeln medans man inledningsvis skruvar dit den. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.