AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.385

530d xdrive 2016 , underliga vibrationer

Sida 1 av 2
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Hej

Läst många forumtrådar om vibrationer och de mesta info är om div obalans i däck.

Jag har ett lustigt symptom, har måttliga vibrationer i ratt och typ "sätet" i ca 110. Det vibrerar ingenting när man börjar köra sen kommer det ofta vid en acceleration i runt 110 knyck. Sen när bilen blivit varm, man kört en stund då tycker jag det blir bättre igen, i princip fri från vibrationer.

Jag har balanserat däcken.

Kan det vara något stag som börjar bli dåligt, eller är det däcken som börjar bli gamla och hårda? Magkänslan säger att det har med drivlinan att göra..

Någon som varit med om något liknande? Ska besikta bilen i veckan och hoppas få veta mer då.

Tacksam för alla svar

Mvh Henke

js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Har du kollat att fälgarna inte är skeva? Isf kan man balansera till förbannelse utan att det blir bra.
Fördelningslådan är ju tyvärr alltid en kandidat. Ett oljebyte skadar inte, och verkar kunna få symtomen att försvinna "rätt så ofta".
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Ok tack för tipset, tror inte fälgarna då de va bra när ja skaffa bilen för 8 månader sedan och fälgarna har inte fått någon skada osv.

Ska felsöka mer efter besiktningen
Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Ja dessa trådar om vibrationer sinar aldrig...

Precis som jsn skriver så är fördelningslådan misstänkt. Att byta oljan är ju varken svårt eller dyrt. Alla mina accelerationsryck försvann när jag bytte. Då passade jag även på att byta i slutväxlarna, kan ju också påverkat resultatet positivt.

När du ändå har bilen på liften hos besiktningen så passa på att kolla över dina hardyskivor, är dem spruckna (ffa bak som är lätt att se utan att behöva riva plastsjoken enunder) så kan detta leda till vibrationer då kardanaxeln kan hamna i obalans - det som dock talar emot det är att vibrationerna avtar efter varmkörning. Det som talar för är att det brukar börja visa sig vid 100 knyck å uppåt.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Ok, också tänkt att det kan va hardyskiva, känns inte som det skulle va x driven då den accelererar fint hela vägen från stillastående. Xdrive symptom är väll just hugg i drivlinan vid acc. Kan ju va x driven ändå, får lägga lite tid på bilen och göra oljebyte. Har maskinskadeförsäkring ännu så skulle bara va bra om x driven går sönder nu.
Upp med bilen på lyft, ta ur kontakten till fördelningslåda. Provkör. Felet borta = Fördelningslåda kass.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Henrik335i Jag har haft problemet och det var kärvande knut på höger drivaxel bak.
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Nicklasson: Varken svårt eller dyrt att byta olja: Nu är det ju tyvärr så att bara vissa modeller har avtappningsplugg på lådan. om inte så kan man försöka suga ur eller helt enkelt ta bort lådan och tömma. Gör man det då bör man borra hål i lådan och sätta dit en avtappning.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Ok, kan va bra ide att koppla ur kontakten för att utesluta fördelningslåda. Antar att det är lätt att komma åt kontakten när bilen är på lyft, eller drar man säkringen bara? Antar det är bäst att plasta in kontakten.

Hade bilen på besiktning, allt såg bra ut enl dem så inget uppenbart.

Hur ser man att drivknutar kärvar om jag har bilen upplyft, finns det något bra test typ som när man känner på hjullagren?

Jag har maskinskadeförsäkring fortfarande, får hoppas den täcker om det är fördelningslådan.

Mvh Henke

Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
gto80: Har ingen avtappningsplugg och kör med vacuumsug som jag annars har till att byta motorolja i båten med. Får inte ut allt, snarare hälften - men skillnaden blev enorm för min del. Nästa motoroljeservice tänker jag att jag byter en gång till, då har jag åtminstone bytt ut 75% av oljan som hälldes i från fabriken.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Vad hade du för symptom på x driven (nicklasson)?
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Nicklasson: Vacumsugs slangen är ju väldigt styv måste nästan vara bättre att böja till tex. bromsrör i koppar borde vara lättare få ner ?
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Henrik335i: På min så togs drivaxel bort och då konstaterades det att knut var kärv, tror inte man kan kolla det så bra på plats.
Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Jag hade ryckig gång vid acceleration som avtog vid varmkörning, påfartssträckan ut på leden med kall motor vart ingen höjdare - känslan var lite som man bogserade en mindre japansk bil med bungycord där bak. Försvann dock aldrig helt oavsett om bilen blivit ordentligt varm, först efter oljebytet var det borta. Symtomen var väl kanske som värst på treans alt. fyrans växel mellan 40-70 knyck, över 100 så var det knappt märkbart - men har för mig att lådan fördelar mer och mer kraft bak ju fortare det går. Detta kan säkert någon här på forumet mer om.

gto80: Ganska styv är den, men den tunnaste slangen jag fick till sugen så är det en ståltråd dragen inuti plaströret, så då kan jag bocka till den i lite olika vinklar så att jag kommer åt på lite olika ställen genom pluggen. Väldigt smidigt.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Ok, jäkligt bra och veta hur din bil betedde sig. Ska försöka få hjälp med x driven via försäkringen. Det är ju jäkligt bra att oljebyte funkar mot problemet. Siktar på att ha bilen längre tid och då är det skönt att kunna lösa grejer billigt.
Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Nu hade ju jag inga direkta vibrationer i bilen, utan bara en ryckig gång - men symtomen på en decimerad fördelningslåda kan ju kanske visa sig på olika sätt.

Det jag tycker är knepigt är att vibrationerna avtar när bilen blivit varm, det talar ju för att det är någon typ av oljesmord komponent som behöver komma upp i arbetstemperatur för att inte orsaka vibrationerna, dvs. f-lådan, diffar eller växellådan. Gummibussningar, hardyskivor eller stödlager kan vi ju med den teorin i så fall räkna bort.

Med hänsyn till din gällande maskinskadeförsäkring sitter ju du i en lite klämmig sits där det ev. kan bli knorrigt med försäkringsbolaget avseende ersättning om något allvarligare fel plötsligt skulle uppträda och du skruvat själv. Detta sket ju iofs jag i, men det är ju helt klart en liten chansning - kolla för säkerhets skull med ditt försäkringsbolag innan du kanske skrider till verket å börjar mecka på egen hand.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Hade bilen på lyft igårkväll. Det mesta såg riktigt fint ut för att vara en 7 år gammal bil. Hardyskivorna såg fina ut, någon liten spricka i bakre men i övrigt fräscht.

Jag kommer inte meka något själv innan försäkringen går ut. Fixas inget på försäkringen innan den går ut börjar jag byta oljan i förebyggande syfte om inte annat. Ska testa balansera vinterdäcken i en roadforce balanseringsmaskin som nästa steg.

Sänkte däcktrycket lite imorse och då blev det bättre. Inga vibrationer i rumpan, enbart ratten lite vid ca 115...

Mvh Henke
Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Roadforce är en god idé - har aldrig gjort det själv men med tanke på BMWs (Ronal) fälgar och deras rykte om att bli skeva/ovala så kanske det är en bra ände att börja sitt felsökande med.

Precis - ett oljebyte skadar aldrig i ett förebyggande syfte. Upplever inte att bytena i diffarna gjorde ngn större skillnad i hur bilen betedde sig, utan att det var oljan i f-lådan som gjorde jobbet. Denna slutsatsen drar jag eftersom jag bytte olja i diffen ganska sent på min RWD-kärra, där upplevde jag direkt en mjukare gång, särskilt vid gaspådrag efter insaktande, tex. utkörning från rondell eller efter ett farthinder. Kändes innan som diffen tidigare hade ett mer huggande beteende. Men i fallet med x-d tror jag att vridmomentet liksom "smetas" ut mellan bak- och framaxel där f-lådan har den vitala funktionen överföra kraften korrekt - diffarna får på så sätt en mindre andel belastning än på RWD och att skillnaden efter ett oljebyte inte uppenbarar sig lika tydligt.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Ok, intressant.

Min uppfattning är att diffarna är robusta och att det inte behövs oljebyte eller översyn i första taget. Diffen är ju kugghjul som ligger i princip låsta mot varandra och oljan är väll bara där för att kyla och inte metallen ska nöta mot varandras kanter. Man borde inte känna av ett oljebyte tänker jag. =0

Fördelningslådan ska väll va mer som en koppling, en slirande koppling blir ju ryckig. På något sätt ökar en ny olja friktionen.

Noterade att det blir jäkligt bökigt att på egen hand byta länkarmar i framvagn mtp x drive
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Kan jag rycka säkringen till fördelningslådan och sen dra ut på en provtur, jg riskerar inte att ha sönder något?

Mvh Henke
Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Njae, vet inte - borde bli samma resultat som mj ovan rekommenderar om att dra ur kontaktstycket. Skaderisk vet jag inget om men däremot lär det uppenbara sig felkoder som lämpligtvis bör återställas efteråt.

Om vi ponerar att symtomen skulle försvinna under denna manöver, vad har man då kommit fram till? Vet vi med säkerhet att f-låda och slutväxel fram blir helt frikopplade? Om vi förutsätter det - det enda man då egentligen kan utesluta är växellådan, bakre slutväxel och bakre drivaxlar. Visserligen en bit på vägen men som sagt, om det kan orsaka skador har jag ingen koll på.

Kanske mj kan utveckla sitt tips på felsökningen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.