AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.829

Montering Extraljus 530e -23

Wi
2
Wide01
330e -22
Jag har en 530e med alla kameror och förarhjälpssystem. Det innebär att det är omöjligt att sätta en ledramp under nummerplåten, vilket annars är det minst fula sättet att bättra på ljuset tycker jag. Är det någon här som har råd och tips om den bästa lösningen? Ska tillägga att jag har adaptivt helljus också, det kanske också pajar om man monterar extraljus?
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Extraljus blir alltid en kompromiss (man vill ha bra ljus men de ska inte synas).

Extraljus monterade med snabbfäste är en bra kompromiss - man får bra ljus och behöver inte åka omkring med fula extraljus dagtid. Bara ett moment att sätta dit/ta dän.

Om man inte har kylargardiner kan montering innanför grillen vara ett alternativ.

Avråder från att sätta extraljus lågt - får inget bra ljus då.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Nummerplåtsfäste har funkat bra för mig på Audin jag hade innan. dock utan snabbfäste. Fäste upp det med blindnitmuttrar bakom nummerplåten - va enda lösningen då jag liksom du hade radarn i vägen för ett integrerat montage.

Jag tog med mig den rampen och satte sedan i nedre grillen på min x-d istället då den saknar radar, är ett lågt montage men funkar väldigt bra då den rampen jag har är anpassad för det. Den modellen tror jag också finns med en automatikfunktion för adaptivt/automatiskt heljus - vet ej riktigt hur det funkar. Kolla här: Länk
Lo
2
Lord of the rome
530e Touring X-drive -23
@Nicklasson Har du några bild på hur det blev ?

Satte du rampen innanför grillen eller fick du lov att kapa bort lite av gallret för att få plats ? Är främst i bak/ryggen på rampen som är osäker om det finns tillräckligt med plats på min 530e.

Har en likadan ramp som din som jag tänkt slänga dit. (Lazer Linear 18)
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Kolla på Xenonkungens hemsida, på Luxtar LVS, de är väldigt små och går att gömma rätt bra. Det är min bil som de har i reklamen, men nu sitter det 4 st extraljus på bilen. Jag har också adaptivt helljus, så jag har monterat en fotomkopplare till extraljusen, typ Volvo Amazon. Det som kan vara bra att veta, är att de lyser bra rakt fram, men inget åt sidorna.

BMW CS #5206
Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Japp, ska se om jag kan slänga upp en bild imorgon. Vet ju inte riktigt hur det ser ut bakom nedre grillen på nya modellen - på F11 har jag gjort det två gånger och mitt heta tips är att hitta nåt bättre än plast att montera i, annars är risken att ljuset flimrar och man uppfattar mörkerkörningen liksom ett diskoteksbesök.

På F11 går det en stålbalk i underkant bakom kofångaren, troligen samma lösning på G31. Däri satte jag två rostfria fästen från Hella, jackade ur ett par slitsar i kofångaren och sedan figursågade jag plastgrillen för att få rum med rampen. Var ca 10-15 mm till godo för struten bakom som riktar luften mot kondensor/kylare. För att komma åt behövde jag riva hela kofångaren fram, lite trixit men blev ett lyckat resultat tycker jag. Fördelen med Hellas universalfästen var att dem tillsammans med Lazers originalfästen gjorde att rampen hamnade perfekt i mitten höjdledes utan att man behövde skimsa och ha sig, dvs. inget fladder i ljuset pga. racklig infästning. Återkommer med bilder.

Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Länk

Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Länk

Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Att tillägga är att det inte fanns rum med att montera bakom grillen (inte utan en rejäl portion modifieringar iaf. - dessutom risk för svajig infästning).

Precis som Christer S skriver ovan så är Luxstar LVS jättefina lyktor, får plats bakom njurarna även om man har kylargardiner - det är tajt, men det går och jag klämde in fyra sådana på min förra F11 - sex st får också plats! Det negativa med det montaget är dock att ljuset är så pencilt på dessa lyktor att njurarnas ribbor skapar som rektanglar i ljusbilden. De är ej heller E-märkta, så koppla ur dem innan du åker utanför Sverige - kan bli väldigt dyrt annars...

Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Fäste Hella Länk

Fäste Lazer Linear (ingår ej med rampen och säljs styckvis) Länk

Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Länk

Tidigare bil med Luxstar LVS och en X20-ramp. Rampen är lite ärgad i gavlarna, kontaktade faktiskt Xenonkungen om detta då jag vart lite missnöjd - ska tydligen varit en dålig batch och jag fick nya gavlar men dessa hade inte monterats vid bildtillfället. Är inte sponsrad av dem på nåt vis, men en bra ramp var det ljusmässigt och upplever deras service som väldigt bra!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.