AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.836

Bmw e91 320d har den dieselvärmare?

Ci
62
Cimmet
320D X-drive E91 -12
Hej!

Har nyligen införskaffat mig en e91 320d xdrive från 2012 och har en dosa med om/off och kan ställa in timer i klimat delen i navigationsskrämen. Är detta en dieselvärmare som värmer cupe och motor då? Eller endast cupen?
Kan man kolla någonstans via vin-nmr om denna år från fabrik eller eftermonterat?
Det är en BMW logga på dosan.
Hej,

Det finns ett otal antal sajter som påstår sig kunna ”definiera” en BMW med hjälp av VIN, men få av dem fungerar som man önskar.

Den här tråden - välj de senaste inläggen - ger dig lite matnyttiga tips.

Länk

Om din bil inte är svensksåld, är risken stor för att det bara finns kupévärme. Motorvärme går dock att fixa, om så önskas. Men det tar vi sen, om det behövs.

/Lennart
Ci
62
Cimmet
320D X-drive E91 -12
Bilen ska vara svensk såld, den gick som företagsbil den första 2 åren av sitt liv. Står M bilar på den lilla grejen under regskylten bak.

Om den är svensksåld, ökar ju chansen att den också värmer motorn.

Har du kollat utrustningslistan? Det borde framgå av den.

Annars finns det kanske någon här i forumet som kan berätta vad du skall titta efter.

/Lennart
Ci
62
Cimmet
320D X-drive E91 -12
Försöker kika efter utrustningslistan men hittar den inte riktigt
Ci
62
Cimmet
320D X-drive E91 -12
Fick ut en utrustningslista i form av en PDF på mail men hittar inget om dieselvärmare eller parkeringsvärmare. Det kan då vara efter monterad?
Nu provade jag

Länk

men den vill inte alls. Har i princip aldrig använt den, men ändå anser den att jag nått dagens maximala antal fria förfrågningar.... Så den vägen tycks vara stängd.

Du får nog prova den enklaste vägen: Tryck igång värmaren en kall morgon och se vad som händer. ;)

/Lennart
Ci
62
Cimmet
320D X-drive E91 -12
Ska nog stoppa in OBD läsaren när motorn är kall och kolla temp på kylarvätskan sen köra ”värmaren” ett tag och se om temp ökar, för visst värmer dom kylarvätskan och inte oljan?
Ve
1.665
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Fanns ingen dieselvärmare till E90 från fabrik så den måste vara eftermonterad.
Om jag är rätt informerad, värms kylvätskan.

Om man bara har kupévärme, cirkulerar vätskan endast genom kupéns värmeelement, annars både genom motor och kupéns element.

Och inte nog med det, IHKA- (klimat-) panelen) är olika för de båda varianterna. BMW har riktigt ansträngt sig för att man inte skall få något utan att betala extra. :(

/Lennart
Ci
62
Cimmet
320D X-drive E91 -12
I instruktionsboken säger den det är en cupevärmare med bild på den dosan jag har. Står inget om värmare till motorn.
Ci
62
Cimmet
320D X-drive E91 -12
Under huven står det ”factory label duplicate” webasto model type - thermo Top V
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.