AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.074

Kan inte bli av med rattvibrationer, spenderat mycket tid och pengar e46 330ci 5MT

mg
50
mgscolieri
e46 330ci manuell m-sport
f36 428 xdrive -15
Hej!

Har varit ägare till min BMW 330ci 5mt i 5 år snart, har alltid haft vibrationer i ratten mellan 80-130 km/h och köpt andra fälgar (alltid begagnade), nya däck och balanserat dessa på olika verkstäder - bilia BMW aröd samt senast euromaster där jag hört att det ska ha en väldigt bra maskin som mäter med laser. Blev aldrig av med vibrationerna helt efter detta, så gav upp och lät nåt år gå. Gillar bilen väldigt mycket så bestämde att ta tag i en underredes renovering eftersom mina fyra silentbussningar som håller uppe bakvagnen var slut, så passade jag på att köpa delar från Tyskland för att byta ut allt i bakvagnen. Bytt till nya Meyle stötdämpare, lager och eibach sportline fjädrar. Stödlager för kardanen var slut och byttes också då de kan orsaka vibrationer. Här är en direktöversättning på delarna som byttes från tyska;

Stång/fjäderbensstag, stabilisator MEYLE 316 060 4607/HD 2
Förskjutningsarm, hjulupphängning MEYLE 316 050 0003/HD Vänster 1
Förskjutningsarm, hjulupphängning MEYLE 316 050 0004/HD Höger 1
Lager, förskjutningsarm MEYLE 300 311 2604/HD 1
Motorkonsol MEYLE 300 118 1107 2
Mittlagring för kardanaxel MEYLE 300 261 2196/S 1
Spindelledsknopp MEYLE 316 020 4604 Höger 1
Spindelstång MEYLE 316 030 0005 Höger 1
Spindelledsknopp MEYLE 316 020 4603 Vänster 1
Spindelstång MEYLE 316 030 0004 Vänster 1
Lager, växellåda MEYLE 300 237 1101 2
Styrdammskydd LEMFÖRDER 30224 01 2
Tätning, fjäderbenslagring FEBI BILSTEIN 12701 1
Balggång, styrning LEMFÖRDER 30224 01 2
Hårdbalja, drivaxel PROKIT FEBI BILSTEIN 43466 1
Förskjutningsarm, hjulupphängning MEYLE 3160502100 2
Lager, stabilisator MEYLE 314 715 0005 2

Bakvangsbussningar bytta:

2x MEYLE-HD Bussning, Lager, Hjulhus
2x MEYLE Bussning, Lager, Axelfjäder OVAN UTANFÖR
2x MEYLE Bussning, Lager, Axelfjäder NEDAN UTANFÖR
2x MEYLE Bussning, Lager, Axelfäste INSIDAN OVAN
2x MEYLE Bussning, Lager, Axelfäste INSIDAN NEDAN
2x MEYLE Bussning, Tonläger, Bakre axelbalk
2x MEYLE-HD Bussning, Tonläger, Framre axelbalk
2x MEYLE Bussning, Lager, Differentialkåpa INSIDAN BAKRE
2x MEYLE-HD Bussning, Lager, Differentialkåpa INSIDAN FRAMRE
2x MEYLE Koppelstange, Stabilisatorlänk

Utöver detta har jag köpt Style 72 MV1 fälgar begagnade - och Kumho Ecsta däck fram 225/40/18+ Dunlop Sport Maxx däck bak 255/35/18.

Efter allt detta så har vibrationerna blivit bättre, men de är fortfarande kvar. Nu är de mellan 100-130km/h. Bilen känns dock väldigt rolig att köra ändå, och chassit väldigt friskt och på fötterna så jag är glad att jag bytte allt som jag gjorde.

En hjulinställning gjordes efter att alla delar var bytta - och de sa att 99% av vibrationsproblem är alltid hjulen, så jag är tillbaka på ruta 1. Balanserade om vänster framdäck (närmast ratten eftersom vibrationerna är bara i ratten och inte nån annastans vad jag känner). Balanseringsmaskinen visar att allt är OK. Vi tittade även på bromsskivorna fram men vibrationerna ökar inte när man bromsar och allt såg jämnt ut där när det mättes med ett specialverktyg. Kan det vara fel på hjullager fastän det inte låter nåt konstigt?

Bifogar en video på hur det ser ut i balanseringsmaskinen:
Länk

Hur rattvibrationerna ser ut vid 100 km/h:
Länk
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Rattvibrationerna är ju inte roliga, förstår att du vill bort dem när du lagt så mycket på chassiet (bak).

Men sa inte däckkillen något om orunda hjul? det ser ut som om hjulet är lite ovalt, och det går inte att balansera bort. Man måste rikta fälgen. I sällsynta fall kan även däcket vara lite knasigt och då kan man flytta runt däcket på fälgen. Jag lät Fälgfixarna kolla och rikta hjul nar jag hade problem med vibrationer (min 530GT). Det löste det mesta av mina problem. Men detta är ett förslag, kanske andra som kan bedöma hjulen kan se något annat. Bäst vore om du kunde testa med någon annans hjul som är utan vibrationer (och har likadana däck runt om). Begagnade hjul och (begagnade?) däck kan ju vara risk.
mg
50
mgscolieri
f36 428 xdrive -15
Jo alla bussningar bak men även stag å länkarmar osv fram!

Däcken är sprillans nya, däckkillen sa inget om någon misstänkt ovalitet eller så, men han sa att det fanns vikter på 60 gram och upp till 70 ska det vara okej. Börjar fundera på om det kanske är värt lämna in fälgen för att rikta om den!

Har tyvärr inte tillgång till andra hjul men kanske att jag provar att sätta backdäcken fram å se om det blir nån skillnad.

Tack för svar!
Nu var det iofs flera år sedan jag hade en E46 men generellt är BMW väldigt känsliga för vilka däck som sitter på. Att blanda olika typer av däck och fabrikat är som att be om problem. Säger inte att man skall köpa det absolut dyraste däcket på marknaden, men däremot vara konsekvent.
mg
50
mgscolieri
f36 428 xdrive -15
@Matthias fick svar av däckkillen att han tror att "en riktning kommer inte att hjälpa eftersom balansen är okej, och däcket inte rörde på sig särskilt mycket. Även om det var 60 gram på fälgen är det fortfarande inom gärnserna"

hmmm...

Ang. däcken så tänkte jag på det men har hört att det är okej så länge det är samma märke på samma axel, vidare så är Kumho vara ett helt OK märke.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
(kan det vara hjullager? - nej, tror inte det)

Vad jag hört kan man inte (helt) balansera bort orunda fälgar. Jag tycker det ser ut som om hjulet 'hoppar' på din film. Prova att byta hjul, har du vinterhjul? Annars hade jag bett en annan däckfirma balansera/ge omdöme. Balansera två hjul är inte så dyrt. Det finns också firmor som har en maskin som mäter downforce (eller vad det kallas). Då känner maskinen av orundhet.

Detta kan såklart vara en dead end. Men har du bytt det mesta i chassiet så har du, även om min erfarenhet är att vibrationer oftast har med chassiet att göra.
mg
50
mgscolieri
f36 428 xdrive -15
Jag har tyvärr inte vinterhjul, och har testat flera uppsättningar under åren med kvarstående bekymmer. Ska dock prova att sätta på bakdäcken fram nu på söndag så får vi se vad som händer då.

Googlar runt en del men svårt att hitta nån firma i Göteborgstrakten som har downforce eller rullande landsväg där man kan se.. Du råkar inte känna till något? :)
mg
50
mgscolieri
f36 428 xdrive -15
Länk

Detta var en mycket intressant läsning!
Blir att försöka hitta en verkstad med balanseringsmaskin i Göteborgstrakten som simulerar vägkraften, lite som @Matthias varit inne på!
ro
44
robert58
530D -17
Jag har haft liknande problem med däck av rullar lätt typ, dvs A märkning för bränslebesparing. Dessa däck har klen stomme, den kan var olika stark beroende på var den mäts, deformationen av däcket vid markkontakt blir olika stort.
Kommer du ihåg vilken bokstav dina däck har?
Har du provat med högre däcktryck 3,5-4,0 Bar?

mg
50
mgscolieri
f36 428 xdrive -15
intressant... sökte upp det nu och dom hade C märkning.
Vågar man verkligen köra 4 bar? Har max kört 2.8!
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Du ska aldrig överstiga max däcktryck som står på sidan av däcket.
mg
50
mgscolieri
f36 428 xdrive -15
@Westersund nej jag tror inte jag vågar det ändå

Ringde Volvo Lundby som var på listan i den tråden jag länkade tidigare där dom skulle ha en mer avancerad balanseringsmaskin, men de sa att de har en som alla andra... tråden är ju från 2005 så kanske alla har uppdaterat nu.. men vad jag har sett så är det inga balanseringsmaskin er som belastar hjulet med tyngd så att det syns iallafall.. Om någon vet nåt ställe nära Göteborg med den bästa balanseringsmaskinen man kan tänka sig tipsa gärna. Kosta va de kostar vill bara bli av med dessa vibrationer en gång för alla.
mg
50
mgscolieri
f36 428 xdrive -15
Tror ni det kan hjälpa om jag lyckas reklamera mina kumho Ecsta PS71 å köper michelin pilot till framhjulen?
mg
50
mgscolieri
f36 428 xdrive -15
Vibrationer borta! Va hos backalycka i Kungsbacka som kunde balansera med simulerad vägkraft och efter det löste det sig 👌
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Toppen att det löste sig och toppen med återkoppling.

(den bilen förtjänar att gå bra)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.