|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
@8500rpm En annan del av elbilsbesparing kan kanske vara sänkt skatt. En högmotoriserad diesel versus helel-bil är lite skillnad i skatt också. Inte bara "drivmedel" som går att spara på. Givet att man äger bilen och betalar skatten själv. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Kan givetvis inte tala för alla hur det fungerar med tjänstebil/förmånsbil, men när vi gick från pbb till TCO så ändrades inte direkt nivån på bilarna. Faktiskt tror jag det sänktes i vissa fall, TCOn sattes kanske lite snålt :) Nu med TCO och galna (el)bilspriser så fick vi höja TCOn med ca 20-30% (beroende på nivå) för att kunna få in någon bil öht. Tycker inte att det blivit direkt "finare" bilar som sagt, förut var det BMW, Merca, Audi, VW Passat dominerande, numera KIA, Tesla osv, men de är mycket dyrare som sagt. I vår TCO ingår endast kost för bilen, inget bränsle. Men det varierar nog med vad man lägger in i TCOn från företag till företag. Vad jag hör och läser verkar de flesta betala sin el själv (även jag), detta eftersom de flesta till stor del laddar hemma och då blir det svårt att lägga den kosten på företaget. Tidigare hade vi bränslet betalt av företaget. /MrWIB |
|
|
Betalar man elen själv så får man ju skattefri milersättning istället som mer än väl täcker kostnaden. Vet inte om elbilspriserna är så galna. Är ju inte så att bensinbilar med rimliga prestanda är särskilt billiga heller. Men visst, är man nöjd med en 520d med torftig utrustning så är det ju dyrare. Men vill man betala 10-15 tusen per år i skatt och 20 spänn milen i bränsle så är det ju fritt fram. Det har man ju igen när man ska åka 100 mil utan att stanna... |
|
| Hur blir det på sikt med andrahandsvärde iom att batterierna tappar en hel del effekt som många kanske inte räknar in just nu? | |
|
Jag tror det är STOR skillnad på värdetapp om man särskiljer 1-3år och 1-8år. Jag tror att elbilen håller värdet betydligt bättre första 3åren, men på 8år, precis som du säger (kanske) batterikondition spelar roll så det blir ungefär samma, i vissa fall kanske förbränningsbilen håller bättre på 8år, det vet vi inte, vi hörs 2030 ;) |
|
|
Verdi2: Man får välan inte skattefri milersättning för privatkörning? De flesta i min omgivning har tjänstebil/förmånsbil som inte har något med behov att göra, ren lyx, men fru körde ca 50mil (500km) tjänstebil under 2020, resten var enbart privatkörningar. När hon hade förbränningsbil så hade hon inkluderat bränsle, dvs skattade för det, i princip 10kr/litern då. Det var billiga fjällresor. Nu får vi betala elen till fjällen istället (i-lands lyx kostnader). |
|
| Menade 2022, inte 2020 covid året. | |
|
Eftersom batterierna inte tappar på det sätt som så många varit rädda för så kommer det inte påverka lika mycket. Vid det här laget måste ni väl ha märkt att batterier inte byts annat än i extrema fall? Det är mer ovanligt att byta batteri än att byta ut en ICE-motor. Framöver kommer också batteriutbytesprogram, rekonditionerade batterier mm erbjudas från tredjepart så man inte behöver köpa (dyrt) av tillverkaren. På Tesla har det ekosystemet redan börjat komma, de andra märkena är än så länge efter eftersom de inte sålt lika många bilar än. |
|
|
Det enda som skulle få mig att skippa en äldre begagnad elbil är laddprestandan och räckvidden. Det är främst här de stora kliven har tagits under de senaste 3-4 åren. Förlorad effekt i batteriet är inget jag skulle vara orolig för - går ju om inte annat enkelt att ta reda på det genom att se hur lång räckvidden är med fullt batteri innan köpet. Det är ju betydligt svårare att ta reda på hur kamkedjans skick eller kolvarnas beläggning är på en ICE-bil. |
|
|
Kollade för skojs skull, ser att t.ex. en Polestar 2 LR -21 som rullat 11t mil ligger på 429tkr på Bytbil, en BMW 5-serie med ungefär samma parametrar ligger också på ungefär 420tkr på Bytbil. Vore intressant att veta vilken säljs snabbare, vilken kommer prutas ner mer före affär? Har inte kollat upp vad de kostade som nya, men troligen välan ungefär samma. |
|
|
Gjorde också ett sök med parametrarna 2021, 15t-20t mil. Tesla Model 3 LR 349k BMW 530e 399k Var de månne ungefär samma pris som nya? Kanske BMWn dyrare? Anyway, spelar ingen roll, väldigt liten ovetenskaplig research :) |
|
| Vad de kostade nya är inte intressant. Det är vad de kostar som nya idag som sätter prisbilden på begagnade i hög utsträckning. En 530e med hyfsad utrustning är väl ganska mycket dyrare än en Model 3? | |
|
@Verdi2, nu är jag inte elbilsförare ännu, men kollegor och andra har nämnt/påpekat att vid laddning utanför hemmet vintertid, då är det svår att få ihop budgeten på den skattefria delen, dvs inte gå back på tjänstekörandet. Min nya bil kostade strax över 900k, men så körde de "rabatt"/kampanj och sänkte bilen till ca 760k, Min förra som plockades ut 2020 kostade ca 450. 760 är inte ens mycket för en elbil, KIA, BMW, VW, Tesla mfl ligger runt 600-700k rena, sen tillkommer lite utrustning. Det finns liksom inget billigt* kvar, förut kunde jag välja billig* tjänstebil från vettiga märken, det går inte längre enligt mina spaningar. Angående beg-priser på elbilar tror jag de kommer sjunka ganska drastiskt när ny batteriteknik osv når marknaden. Får man tro Toyota mfl så är de på gång att lansera riktigt grymma batterier senast 2025. Men klart, beror lite på vad den nya tekniken kostar också ... *Billigt är objektivt, 450k är mycket pengar men förmånsvärdena var bra mycket lägre än idag. /MrWIB |
|
|
Toyota har missat hela elbilsboomen och försöker desperat få folk att vänta på deras bilar... skulle bli väldigt förvånad om de verkligen kommer med sina "superbatterier" Efter 20 tusen mil med elbil vet jag dessutom att det inte behövs några superbatterier. |
|
|
Håller med dig Verdi2. De som inte har ett bra elbils 'program' för tillfället pratar bara om solid-state batterierna som är 'här om några år'. Jag är nästan säker på (och är värsta amatören) att kommer fira nyår 2030 och väldigt få bilar åker omkring med solid-state batterier. Honda är en annan solid-state fantast. Tror inte Honda&Toyota missar boomen med flit, men både är välan otroligt snåla, iaf Honda. Sedan har Honda såsat omkring med Asimo roboten, Honda Jet och lite andra saker, så man undrar ju vad de använder sina pengar till. |
|
| Till skillnad från flera hör så är jag inte alls av åsikten att utvecklingen gått så snabbt. Min Model S har likvärdig räckvidd som Model Y LR, EQE 500 SUV, Q8 E-Tron 55 osv osv. Visst laddar min lite långsammare än de snabbaste idag men 25 eller 40 minuter det fåtal ggr per år det rör sig om för min del är inte hela världen. Ibland är det till och med bra att man hinner äta lunch eller middag innan bilen är klar. För grejen är ju att man inte står och väntar på bilen när man laddar. Det är inte som att tanka. | |
|
(galet att skriva på autopower, man kan välan googla....men) Löwet: Du skrev tidigare i tråden att skatteverkets referensmodeller påverkade priserna. Jag såg precis min frus gamla offert för en i4. Där stod att referenspriset är 346tkr, med utrustning 436tkr. Gäller det ännu eller har det upphört, isf är det ju sjuuukt! billigt och hon skall absolut plocka ut en i4... eller var detta en 'abnormalitet' som inte gäller längre? btw..'www.google.com', I know.. man kan också fråga handlaren direkt och få svar inom 72h eller liknande ;) |
|
|
Nej, systemet med referensmodeller är borttaget sen första juli 2022. Numera är det 50% av bilens faktiska pris som är förmånsgrundande på elbilar, dock max 350 000:- i nedsättning. Dvs på allt över 700 000:- är det full förmån. På allt därunder är det 50%. I praktiken gör det inte så stor skillnad. En i4 40 börjar på 699 900:- enligt listan så den har förmånsgrundande värde på 349 950:-. På allt därutöver, dvs all utrustning, var det full förmån även förut. Länk |
|
|
Frågan är om Toyota ”missat” något eller om man medvetet avstår i väntan på teknik den stora massan har råd med. Fakta och statistik säger att Toyota fortfarande säljer förbannat mycket bilar. Är för tillfället på tjänsteresa i två av Europas storstäder och slås av hur många Toyotahybrider jag färdats i senaste dagarna. Camry, Prius. Corolla. Inte en Tesla så långt ögat når. Den som lever får se. |
|
| Beror på i vilket land du är. Tesla har sålt en miljon bilar i Europa och Model Y är den bäst säljande bilen just nu. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.