AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.289

God ekonomi i riket eller säljs utomlands?

Sida 2 av 4
När det gäller svenska generalagenten som är den part som köper in bilarna från fabrikerna, så betalar de inte spotpris för EUR. Istället har de terminer där de har en fast kurs som uppdateras vid avtalets slut. Det är lite som ett elavtal. Därför kan vissa stora prishöjningar synas först uppåt ett år efter att kronan väl försvagats. Och därefter inte höjas ytterligare på ett tag, trots att kronan kanske försvagats ännu mer.

Tesla, som jag förstått har en lite annorlunda modell, har ju tidigare haft närapå spotpriser på sina modeller.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Jag roade mig med att kolla registreringsstatistiken på Bmw 5-serie lci hur många som exporterats. Siffrorna är enligt följande (hämtade från car.info):

530i 2wd: 31% exporterade (5 av 16 st). 0 st importerade.
520D xdrive: 27% exporterade (560 av 2024 st). 0 st importerade.
520D 2wd: 16% exporterade (47 av 302 st). 0 st importerade.
545e xdrive: 16% exporterade (42 av 264 st). 1 st importerad.
530i xdrive: 12% exporterade (3 av 25 st). 0 st importerade.
530e xdrive: 9% exporterade (401 av 4283 st). 0 st importerade.
530 e 2wd: 8% exporterade (68 av 866 st). 1 st importerad.
530D xdrive: 7% exporterade (14 av 202 st). 2 st importerade.
540i xdrive: 5% exporterade (6 av 113 st). 0 st importerade.
540d xdrive: 4% exporterade (5 av 121 st). 2 st importerade.
520i 2wd: 4% exporterade (1 av 23 st). 0 st importerade.
M5 comp: 4% exporterade (2 av 47). 2 st importerade.

Bilar som har 0% export eller import är M550i (45st), M5 CS (11st) och 530d 2wd (8st).

Mina reflektioner är:
1. Det förvånar mig att det är diesel grundmodellen som är den som exporteras flitigast. Jag hade trott att det var någon av hybriderna. Och att nästan var tredje svensåld 520d är exporterad är väldigt stor andel.
2. Någon import förekommer just nu inte. Är bara M5 som har balans i antalet export/import men låga nivåer.
3. Det har sålts överlägset flest 530e. Mer än dubbelt så många som 520d som är näst mest sålda modell.
4. 545e är populär och säljer mer än både 540i och 540d tillsammans trots att den inte finns som kombi.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Verdi, Länk

Jag gjorde en analys i den här tråden (sida 7) och Euro-kursen vs kronan verkade inte vara en stor förklaring. Istället verkar det som att BMW AG skruvat upp priserna.
Ja något är verkligen fel på bilmarknaden idag, min RS3a kostar lika mycket idag som när jag sålde den för 5 år sedan med 8000 extra mil på mätaren. Har gått i tankarna att byta bil men jag vägrar köpa något som inte har sjunkit i värde på flera år.
Igelkotten: Skrämmande siffror. Svårt för svenskar som brukar köpa beg bil att hitta något. Även många bilar som reggats i mindre antal än förr pga minskad tillverkning.

Det här med 530e, är ingen framtidsbil om man vill tänka ekonomi. Sorry, men i Europa är diesel fortfarande störst. Går inte att komma ifrån. Varför åka runt med 250kg i bakluckan, få mindre lastutrymme och drar mer bensin när batteriet är tomt jämfört med en 520i? Dessutom liten tank. Vill man köra på el köper man elbil.

Löwet: Helt rätt! Att maximera fabriken är oftast mest lönsamt. Företag som jag arbetat i har haft exakt samma tänk. Man har nästan sålt med 0 marginal för att hålla igång. Det man säljer till bra pris, blir dyrare att tillverka om fabriken sedan står still en timme.

Någonstans kommer dock dessa priser slå och tappad försäljning. Det som jag kan tycka sticker lite i ögat, är om man en period säljer bilar dyrt och sedan sänker priset för mycket. Speciellt om det inte är kopplat till rena tillverkningskostnader. Tänkte lite som Tesla som förstört bilekonomin för många ägare som köpt dyrt.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Det här med att en 530e skulle dra mer bensin än en 520i när batteriet är tomt är väl en myt? Finns det siffror på det?

Hybriden återvinner väl bromsenergin på ett annat sätt än 520i? Dessutom blir väl inte batteriet någonsin helt tomt? Möjligt att den är ineffektiv när den måste använda bensinmotorn för att ladda batteriet?

Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Grelle: Du har nog rätt att i Sverige har priserna skruvats upp men bara för att motsvara priserna på hemmamarknaden i Tyskland. I samma tråd du hänvisade till så visade jag att priserna i Tyskland inte gått upp märkbart mycket. Även innan kronan blev en skräpvaluta så prissatte Bmw sina bilar billigare i Sverige. När jag jämför bilen jag köpte senast i augusti 2020 så kostade den 854 000 kronor. I Tyskland kostaden den då 89 193,28 (alltid undrat varför de inte avrundar priserna till jämna Euro). Omräknat med dåvarande växelkurs (10,3) och 6% momsskillnad så borde den ha kostat 990 000 kronor i Sverige.
Verdi: Elmotorn som passiv hybrid har såklart en effekt. Hur mycket? Ingen säljare har någonsin prata om hur mycket en 530e drar när man kör bilen och aldrig laddar. En bil drar alltid mer med mer last. Skulle ett stort laddhybridbatteri vara så effektivt att ens vikt blir försumbar eller t o m positiv blir jag imponerad. Skulle aldrig åka runt med 10 säckar betong i bakluckan i onödan som exempel...

Jag skulle skarpt vilja veta om någon som kört en bil med 2liters mildhybrid och 2 liters laddhyrid (200-250kg batteri) har bättre bränsleeknomi med laddhyrbid,passiv ladding. Bara samma person med samma körstil kan egentligen svara på det... Jag kan absolut ha fel, men sökt svar och inte känt att jag funnit det...

Nu kom vi in på något helt annat, mitt fel. Va priser och att våra fina bilar lämnar landet som va lite ämnet...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Igelkotten, intressant att du säger att priserna inte gått upp så mycket i Tyskland. För det känns ju onekligen som att priserna stigit mycket på 10 år, dvs sedan 2013. Men kanske var prisstegringen större 13-20 per år än perioden 20-23?

Modellguiden här på autopower hjälper ju oss att se historiska priser, men bara i SEK. Jag känner inte till samma data för Tyskland i Euro.
Grelle å Igelkotten: Tittar man på instegsmodeller och faktiskt pris får man nog bäst förståelse. Grelle är iaf på samma spår som mig...

Det gick att köpa en v90 för 330k för 3-4 år sedan. räknar vi på 3 års prishöjnnig på 9% per år, så hamnar vi nära dagens nivå... Tar vi just v90 med så lång livscykel, så ser jag inget skäl till att tillverkningen skulle öka i relation till försäljningspris...

tror inte den stora massan har haft en löneökning från 40k till 52 på den tiden... Bara ett exempel.
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Jag tror dock att vanliga Svensson har blivit van med att ha betydligt högre bilkostnader.

Om vi går tillbaks 10år, på bolaget var jag var chef för ett större team så kunde jag tydligt se följande. Privatbil, personalen köpte bil för 250-300tkr med egna skattade pengar, när de fick tjänstebil så blev det bil för 350-400tkr, aldrig att de skulle betala 350tkr med egna skattade pengar.

Idag verkar dock 'Svensson' på gatan gladeligen köpa bilar för 400-600tkr.

Undrar om det är min egen löneökning som avstannat och alla har ökat mycket mer eller är det ett 'mindset', Tesla gjorde det 'legitimt' att betala 'riktigt mycket' för bil.

Nu har jag själv betalat ännu mer, men jag är/var ju lite bilentusiast, ovan syftar jag på folk som inte är entusiaster.

Sedan finns det en sak som jag Jante-likt-kommunistiskt måste säga jag upplever fel... att el-tjänstebilar kan subventioneras i beskattningen så mycket. Så plockar aftonblaskorna upp ämnet 'härligaste förnuftigaste elbil att köra billigt med', men det är fråga om tjänstebilbeskattning. Såklart, sh*t, grannen kör säkert sin Porsche Taycan billigare än vad jag gör, min M340 betalas med skattade pengar, netto kostar det säkert grannen mycket mindre att susa fram i Taycannen. (<-- bara påhittat dumt exempel).

Är det vanligt med tjänstebil idag? I min umgängsgkrets blir det mer och mer ovanligt... men kanske jobbat på fel ställen. ...men iaf, man undrar varför så mycket subventionering för en samhällsgrupp som säkert inte lider iaf.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
När jag kollar priserna i Tyskland och tar ut priserna vid några tillfällen ser det ut enligt följande:

540i xdrive sedan och i5 edrive 40 (då priser för motsvarande 540 ännu inte finns):
mars 2017 när G30 var ny: 69.800:-
november 2020 när G30 lci var ny: 62.386,55
augusti 2023 i5 edrive40: 70.200:-

520d xdrive sedan:
mars 2017 när G30 var ny: 55.350:-
november 2020 när G30 lci var ny: 52.541,18
augusti 2023 G60 ny: 62.350:-

M550i och i5 M60
mars 2017 när G30 var ny: 102.500:-
november 2020 när G30 lci var ny: 89.193,28
augusti 2023 G60 ny: 99.500:-

Blir själv förvånad att priserna i vissa fall nästan inte har ökat alls på 6 år och att G30 modellen verkar ha sjunkit i pris när lci lanserades. Nu har jag inte jämfört hur det ser ut i Sverige men några stora prisökningar i Tyskland tycker jag mig inte hitta något belägg för.
@8500rpm, håller med om beskrivningen att "vanligt" folk helt verkar ha tappat det när det gäller priser på bilar.
Elbil för 5-600k är "billigt" eftersom drivmedlet är billigt :) men villfarelsen verkar vara överkommen nu, eftersom ränta åkt upp och att betala 5-6% ränta på de beloppen svider.

Angående tjänstebil (=förmånsbil) har jag en själv, och skulle säga att det är relativt vanligt bland säljare, resande servicetekniker, chefer mfl
Jag ser då ingen minskning i branschen eller bland de jag vet har tjänstebil idag.

Sen verkar det finnas en stor förvirring i begreppet tjänstebil/förmånsbil/personalbil osv, vet knappt själv vad som är vad, men anser att tjänstebil betalar man förmånsvärde för, inget annat. Börjar man blanda in brutto/netto löneavdrag är det väl mer personalbil, dvs kostnadsneutralt för företaget, det kanske minskar då kostanden för den anställde skjuter i höjden med elbil.

/MrWIB
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Det är alltid kostnadsneutralt för företaget. Hade du inte haft tjänstebil så hade du kunnat få högre lön.
@Verdi2, sanning med modifikation, varierar stort mellan vilken tjänst man har och vad företaget har för policy.

/MrWIB
@Verdi2, sanning med modifikation, varierar stort mellan vilken tjänst man har och vad företaget har för policy.

/MrWIB
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Olika branscher har olika sätt kanske... jag har varit i IT branschen hela mitt liv och det har försvunnit mer och mer tjänstebilar, ersatts med 5000-9000kr 'car allowance', efter skatt, låt oss leka med tanken att det blir 4500kr i handen, ingen chans att du kör med en Porsche elbil eller Audi el-SUV för den beloppet.

Jag tror att om man är 'realistisk och sund' så har Verdi2 helt rätt, men i de flesta fall är det inte så i min bransch iaf... 7000kr bilpeng, take it or leave it... dock vet jag att det räcker inte till en välutrustad VW ID4/5.

MEN, med ovan sagt, kanske är så att tjänstebilar (förmån för att du är viktig person, dvs du behöver inte, men nice att ha) är lika vanliga som för 15år sedan hos många andra branscher. (<-- därav min förvåning över aftonblaskornas hyllning till hur billiga elbilar är när man har tjänstebil, jag har upplevt det som man skriver till en grupp som knappt läser aftonblaskorna hahah )
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Skall revidera mitt senaste inlägg. Före de sjukt(sjukt!) förmånliga elbilsbeskattningen så var det ju ibland ganska så even-steven... det är den förmånliga elbilsförmånsbeskattningen som jag tycker gjort det väldigt vridet.

8000kr 'car allowance' och du köpte och körde en Audi A4, i princip samma kostnad som när någon istället tog den som tjänstebil och skattades för den... nu med elbilar så kan jag ju inte gå och handla en Audi el-SUV med 8000kr brutto men tjänstebilsföraren kan köra med den kanske ännu billigare än med A4:e för 10år sedan.

anyway... spelar ingen roll... bara iaktagelser som kanske inte är 100% korrekta heller ty har inte djupdykt i ämnet.

Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Förmånsvärdet på lite billigare elbilar är ganska snarlika mot förut. Det är när bilarna drar mot miljonen och därutöver som det blivit mycket sämre. Med högre ränta därpå. Skulle säga att en ny Model S idag kostar dubbelt så mycket som min gjorde för fem år sen trots att det står ungefär samma summa på prislappen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.