|
|
|
|---|---|
|
Går i tankar att köpa en 328 något man bör tänka extra på, kända barnsjukdomar ? Årsmodel man ska undvika te.x. Hur pålitlig är motorn /växellådan på dessa ? | |
| Vilken årsmodell/prisklass tänker du dig? | |
| årsmodell vet inte riktigt vad jag ska leta efter därav första frågan. Prisklass är lite svårt att avgöra med tanke på att alla bilar är överväderade men runt 120-170tusen drygt i prisklass kan jag tänka mig. | |
|
Har haft 2st 328i samt en 428i och var på det stora hela mycket nöjd. Inga reparationer förutom vanlig service. 328i -12 manuell 328i -13 automat 428i -15 automat Den enda jag ångrar är den första som hade manuell växellåda. Inget kul alls. Automaten passar motorn så mycket bättre och är dessutom snålare, snabbare och förmodligen mer tillförlitlig. Det finns inga direkta barnsjukdomar förutom kamkedjan som på flertalet BMW. Se till att den är bytt. Verkar ta ca 15000 mil innan den blir dålig med ”long life”-serviceintervaller. Min erfarenhet: 328i ca 13k mil. Kamkedja ej bytt. Rasslade en del, men var för naiv att tro det redan kunde vara kedjan. 328 över 20k+ mil. Kedjan bytt vid ca 15’. Gick helt perfekt. 428i ca 18k mil. Kedjan bytt vid ca 15’. Gick helt perfekt. Årsmodell spelar ingen större roll. Desto viktigare är att den är välskött och väl underhållen. Som alla bilar är det till stor del ägaren som avgör om bilen sunkar ner sig eller är i toppskick. På äldre bilar skulle jag dock vara extra vaksam kring begynnelse till rost då de börjar bli till åren. Se även till att den har den utrustning som du själv vill ha. En detalj, om jag minns rätt, är att BT-streaming av musik blev standard först senare då endast -15 hade det. iDriven har även lite snyggare gränssnitt men det går ju att uppdatera. Även en liten varning - att xenon inte var standard. De flesta har det, men en minoritet har missat att bocka i det vilket ger kasst ljus och ett riktigt fult daterat utseende. Säg till om du undrar något specifikt. Annars önskar jag lycka till! :) |
|
|
Tackar för svaren Epsilon, kamkejda så tidigt dock är lite ovanligt eller ? :D Inget större problem dock. Kommer sikta på automat:) |
|
|
Betydligt vanligare än jag trodde iaf:) Samtidigt sitter kedjan i framkant och är lättare och billigare att byta än på dieslarna. På mina byttes de i tid av tidigare ägare pga missljud/felkod/lampa (inget brott/motorras) så de verkar ge varningstecken i tid iaf;) Men är den inte bytt så räkna med att det kommer behöva göras förr eller senare. |
|
|
Är bensinare jag är ute efter faktiskt, bra att ha med i åtanke för det brukar väl alltid kosta en slant att lämna in för kamkejdebyte :) ha en trevlig dag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.