AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
2.720

Flera modeller BMW elbilar återkallade på grund av brandrisk?

Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Är detta sant? Länk

Enligt artikeln återkallar BMW iX och i4 bilar på grund av batteribrandrisk.

Hur kollar man ens egen bil om den är med bland återkallade eller inte? Jag hitta endast en engelsk BMW sajt Länk (längst ner) där jag kan knappa in min VIN och kolla, men där får jag veta att min bil inte är återkallad. Finns det ingen Svensk länk för samma funktion, eller är det bara gömd från mina ögon?
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Från artikeln: ” Återkallelsen omfattar 56 och 27 exemplar av stadsjeepen iX respektive sedanen i4. Det betyder att man totalt återkallar blygsamma 83 bilar, samtliga av vilka har sålts i Förenta staterna.”
Vid återkallelser behöver man som kund aldrig leka detektiv. Vill hävda att det är svårt att undvika en återkallelse, då får man anstränga sig rejält som att inte svara i telefon, inte kolla posten och framförallt hålla bilen så långt ifrån en serviceverkstad som möjligt. Är det ingen kritisk uppdatering som påverkar säkerheten så utförs det i samband med service.
Min330e

Det är ju en gammal artikel från Augusti 2022

" De defekta bilarna är producerade mellan den 22:a november 2021 och den 30:e juli i år, dvs. 2022 "
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Det förutsätter att du vet vad "i år" betyder. Jag hade "Uppdaterad: Invalid DatePublicerad: Invalid Date" i huvudet och inte hade en aning om att det var förra året. Artikeln säger ju "producerade mellan den 22:a november 2021 och den 30:e juli i år." INTE vilket år i år är.

Men det är bra att veta att det var ett år sen. Min bil är tillverkad i år (2023) och levererad i början på juli, så det känns bra.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Kristoffer, det är bra om du tycker det, men jag kanske inte håller med dig. Jag tycker att om kunden är så korkad att han/hon vill leka detektiv då skall inte BMW Sverige hindra det genom att inte erbjuda gratismöjligheten för kunden att hålla koll på sånt själv också. Jag förväntar mig att vid service fixas allt som måste fixas, men det är inget fel på en som ville själv följa upp saker också. Speciellt när det gäller så allvarliga saker som brand.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Daniel, ja, jag såg det också, men dessa artiklar har haft fel förr, därför ville jag kolla upp just min bil. Det är lite skamligt för BMW Sverige att man som kund måste gå bakvägen genom BMW UK när man bor i Sverige.
Ja du slog verkligen huvudet på spiken. Som du själv skrev, är man väl medveten om att man ligger en bit under normalbegåvning och mår bra av att gräva efter lokala återkallelser på en global marknad är det ingen som hindrar dig. Men räkna inte med att BMW Sverige har koll på alla återkallelser som sker på andra marknader….de fokuserar enbart på det som är relevant för svenska marknaden och inget annat.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Kristoffer, jag antar att med "en bit under normalbegåvning" menar du dig själv...

...för att om man brukar hålla huvudet kallt genom att sticka det i sanden som en struts, då är man verkligen en bit under normalbegåvning. Vill man kolla upp saker och vågar fråga och kanske till och med göra fel ibland, då är det endast strutsar som tycker att det är onödigt.

Du kan vara lugn, jag räknar med att BMW har koll på det, men trots det kan det väl inte vara fel att vilja veta vad som händer utanför BMW Sverige och hålla koll på hur det ser ut utanför skygglapparna också. Jag fattar att BMW Sverige fokuserar på svenska marknaden, men det betyder inte heller att det som händer utanför inte är intressant för alla andra utom dig.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
83 bilar jämfört med 1,6 miljoner dieslar.

Länk

"BMW har återkallat 1,6 miljoner bilar över hela världen eftersom det finns dieseldrivna modeller där risken finns att bilen kan börja brinna.

35 000 av dessa bilar finns i Sverige."

Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Verdi, jag läste det. Jag tror att ni har missförstått huvudfrågan. Frågan är om det finns en motsvarande länk i Sverige där man kan knappa in chassinumret och kolla om det finns saker som man bör få fixat. Det finns saker som inte är akuta, men kanske vill man ha det fixat INNAN en längre resa eller vad som helst som kan vara anledningen varför man vill kolla upp det. Jag är inte direkt orolig för min egen bil, jag är helt övertygad om att min säljare inte hade lämnat ut den till mig för en månad sen om han hade vetat att bilen var återkallad. Nu råkar det vara så att jag inte hade en aning om när den artikeln skrevs, och i artikeln finns inte slutdatum endast startdatum med år, så jag visste inte att det handlade om förra sommaren. Det är också så att man kan lyfta luren och ringa servicen också, men det hade varit lättare att knappa in sin VIN och få ett svar när man vill, precis som man kan göra på andra ställen i världen. Det var egentligen det enda som jag ville ha svar på, men ni verkar svara på en massa annat som ingen har frågat om.
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Om man går in på Länk och knappar in registreringsnummer så får man fram vilka tekniska kampanjer som finns inlagda på detta fordon. Vet inte om det var detta du var ute efter.
Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Silver beställd
@Min330e: Min erfarenhet är att du kan lita på att du blir omedelbart informerad/kallad om en "action" är aktuell för ditt fordon, oavsett åtgärd.

Så känn ingen oro inför långresor, planera dessa som tänkt och njut av bilen, resan och livet.

Är det ändå så att du kan känna viss oro så finns det ju andra transportmedel att nyttja.

Lennart Bornhall
BMW CS #1085
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.