AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.076

F11 520d bromsbyte

Sida 1 av 3
Wo
55
Woxblom
F11 520dA - 12
Hej! Tänkte ge mig på att byta fram bromsar på min 2012 f11.
Har dock några frågor från er kunniga.
Vad jag förstått är det jag behöver: skivor, klossar och slitagevarnare.

Jag ser att det finns olika storlekar på skivorna även när ja skrivit in mitt regnummer på ex autodoc. Någon som vet om det är 330 eller 348mm som gäller?

På olika videos så pratar de om olika moment på bultarna när man skruvar tillbaka, är de så noga att man behöver en moment nyckel?

Jag vill inte köpa biltema skivor direlt men heller inga brembo.
Någon som har bra tips på vilka skivor och belägg( gärna dammfria) som är prisvärda men ändå bra?

Är det någon del jag missat som kan vara bra att beställa? (muttrar, fjäderplatta till beläggen, kopparpasta eller någon annan smörja etc?)

Wo
55
Woxblom
F11 520dA - 12
Tillägg: verkar vara de inre klossarna som slitits allra mest(de med givaren) medan de yttre är ganska tjocka. Är detta normalt eller något annat problem i grunden som man kan kika på i samband med bytet?

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Byt alla belägg/klossar.

På trodo kan du få bekräftat om de delar du valt passar, funkar mkt bra. trodo har bra priser också.

Antingen dyker det upp ngn här med alla moment, och då måste du ha momentnyckel eller så drar du 'efter känsla'. Man får ju ha någon idé om hur hårt bulten satt innan. Men man bör nog ha gjort detta några gånger förut. Jag har först på senare tid skaffat momentnyckel och det har gått bra innan.
Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Hej,

Är ganska ny på forumet men har bytt mycket bromsar på F11. Min erfarenhet är att köpa skivor och belägg från någon av de större tillverkarna, exv. Brembo, Textar, ATE, Jurid - brukar ta det som för tillfället är billigast. Har testat belägg som marknadsför sig som "dammfria", dock blir fälgarna ändå tillräckligt skitiga för att behöva tvättas lika ofta ändå...

348 mm är förstärkta bromsar, sällan på en 520d - dock kan du ofta skriva in chassinummer (VIN) på din bil på flera reservdelsbutiker på nätet. Då vet du säkert att grejerna passar.

För att smörja glidbultar behöver du ett fett som är silikonbaserat pga. att petroliumbaserade fetter torkar ut gummit som håller fukten/smutsen utanför. ATE har en ljusblå tub som jag tycker funkar bra. För övriga glidytor mellan belägg och ok har jag de senaste åren använt en produkt från Liqui Moly som heter "anti quetch paste". Undvik kopparpasta, den blir efter ett tag klumpig och suger åt sig smuts som ser till att beläggen börjar kärva/gnissla tycker jag.

Mitt tips är att införskaffa en momentnyckel, risken är annars att man vanligen drar för hårt - inte bra på en bil med mycket aluminium som lätt kan bli gängsallad, samtidigt vet du att grejerna sitter som de skall - känns skönt då det ändå gäller bilens bromsar! Feltemas nycklar har funkat finfint för mig.

Återanvänder du glidbultarna så rengör dem noga och lägg gärna gänglåsningspasta på dem innan du återmonterar. Att beläggen är ojämnt slitna är ett tecken på dålig smörjning mellan belägg och ok och/eller kärvande glidbultar, löser sig nog när du rengjort och återsmörjt. Motionera gärna bromskolven också!

Kom ihåg att rengöra mellan skiva och hjulnav! Det skall vara soprent! Kolla gärna en sväng på fälgen så inte där sitter rost- eller oxidrester, det brukar gå loss med en klickskrapa lite försiktigt.

Skrikplåtarna och fjädrarna till framoken köper jag alltid nya, kostar ju liksom ingenting. Lycka till!

Wo
55
Woxblom
F11 520dA - 12
Härligt va utförligt svar.
Skulle ja kunna få besvära lite till mån tro?
När jag kollar på ex autodoc så finns det bokstavligen 1000 varianter på skivor och belägg.
De smlrjmedlen du pratar om är jag även okunnig om.

Det vore så kung om du kunde hjälpa mig att ex plocka ihop en kundkort med de delarna du tycker ja behöver enligt de du precis beskrev. Har ingen preferens på hemsida, bara kollat autodoc själv.

Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Här har du goa grejer på Autodoc, brukar handla där själv:

Länk
Länk

Den övre för glidbultar och den undre för kontaktytor mellan belägg och ok. Den första kan du använda till bådeoch men inte tvärtom, dock är mitt tips att du använder anti quetch paste till oken, den sitter kvar väldigt mycket bättre.

Vad du väljer för skivor och belägg spelar nog inte så stor roll - jag brukar som sagt köpa det som är bäst pris på för tillfället av de större märkena, för några år sedan köpte jag Zimmermannskivor och de sitter kvar än och funkar utmärkt efter ca 5k mil. ABS hade ju bra pris just nu, de är även zinkcoatade så de ser snyggare ut lite längre. Finns ju en del som poängterar att det är viktigt att man skall ha "tvådelade" skivor som det är original, dvs. där huben på skivan är i aluminium och är förankrad med nitförband till själva skivan, det har inte jag köpt nån gång för de är ganska mycket dyrare och det har fungerat alldeles utmärkt för mig. Belägg spelar heller ingen större roll, ABS har jag köpt vid något tillfälle och det varit bra grejer - verkade vara bra pris på dem med.
Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
...det kan också vara på sin plats och byta gummit som glidbultarna sitter i. Om dessa är sedan bilen var ny så är dessa nog dags att byta dem då de efter sisådär 8-10 år blir torrspruckna å inte håller tätt.

Här är fram inkl. nya glipbultar: Länk
Å bak: Länk

Finns att köpa enbart gummit också. Glöm inte heller att köpa bromsrengöringsspray, minsta lilla gnutta fett på skivorna kan ställa till det! Köp också gärna en mindre stålborste som kommer åt för att rengöra ok och bromssadel.
Wo
55
Woxblom
F11 520dA - 12
Stort tack för hjälpen alla!
Ska sätta mig in i detta nu

Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Jag brukar handla hos aeromotors.se

Hade i varukorgen följande:

2 st bromsskiva JURID 562889JC
1 pkt brombelägg JURID 573364J
1 st bromssensor TRW JIC327
2 st styrlagersats QUICK BRAKE 113-1306X
1 st bromscylinderpasta ATE 03.9902-0521.2
1 st bromscylinderpasta LIQUI MOLY 3077

Pris hos Aeromotors.se 1947,14 SEK inkl frakt
Pris hos Autodoc 3179,77 SEK inkl frakt (priset var dock ca 2580 SEK men när klockan slog över till 0:00 så vart det en annan rabatt. Så priset hos Autodoc hoppar lite upp och ner varje dag, men när det var ca 2580 så var rabatten 41% vilket är i den högre regionen av vad det brukar kunna vara…..

Hos aeromotor.se hoppar inte priserna nämnvärt upp och ner varje dag utan är alltid låga….
Ph
148
Phastey
520Xd Touring -16
Köpte Febi Bilstein på Autodoc i somras, skivor och belägg fram. Funkar bra!
Har bytt belägg bak sedan tidigare, då blev det ATE från Mekonomen. Funkar också bra.

Slitgevarnare bytte jag inte eftersom jag bytte "i tid", men om du fått en varning måste de bytas ut.
Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
aeromotors.se har jag aldrig handlat på förut! Otroligt bra pris ju - skall testa handla där nästa gång. Tack för tipset!
ro
44
robert58
530D -17
Min uppfattning är att man skall inte smörja glidpinnarna.
Kolla filmen vid 6:04.

Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Helt riktigt robert58, detta står även i BMWs anvisningar har jag sett i någon verkstadsmanual nånstans och att jag snappat upp det på tuben... Dock undrar jag vad som föranleder detta - vad kan ta skada eller bli sämre så tillvida man använder rätt fett? En fråga blir ju också om då andra märken på bromsgummidetaljer som finns tillgängliga är av "lågfriktionsgummi" som det förklaras i filmen kring "the ATE system"...

Testade en gång att pressa igenom nya glidbultar i nytt gummi på ett framok utan att först fetta, kändes inte rätt då det gick löjligt trögt - så jag smetade på lite försiktigt som jag brukar göra och då gick det fint. Dock ej ATE eller BMW original vilket säkerligen har betydelse och/eller att friktionen kanske lättar efter ett tags körning. Efter det tänker i alla fall jag så här:
Ingår en liten fettpåse till glidbultskitet - smeta på.
Saknas liten fettpåse - välj själv! (Jag väljer att smörja lite, finns säkert både rätt och fel med det...)
ro
44
robert58
530D -17
När man trycker ner bromspedalen och kolven åker ut spänns quadringen, när man släpper pedalen drar quadringen tillbaka kolven och bromsklossen lämnar skivan. På andra sidan finns ingen kolv, här är det gummit runt glidbulten som späns.
Om det blir för låg friktion mellan gummi och glidbult spänns inte gummit och då kommer klossen att ligga på.
Systemet är självjusterande genom att när spelet blir för stort glider kolv/glidpinne och hamnar i ett nytt läge.

Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Tack för en mycket rimlig förklaring robert58 - den tar jag med mig. Hittills har jag dock klarat mig utan ojämnt slitna belägg mellan inre och yttre - vilket torde varit fallet om yttre skulle legat emot skivan med hänsyn till mitt (felaktiga) smörjande. Men som sagt; måhända att eftermarknadsgrejer, dvs. ej ATE/BMW, har andra förutsättningar då de alltid verkar skicka med fett till glidbultssatsen.
Wo
55
Woxblom
F11 520dA - 12
Robert58. Det du precis beskrev verkar ju gälla mig.
Inte klossarna på båda sidorna är slitna ned till givaren, de yttre nästintill nya. Dock med bra bromsverksn varje besiktning.

Jag fattade dock inte vad slutsatsen blev, betyder det att jag borde eller icke borde smörja glid bultarna?

ro
44
robert58
530D -17
Min åsikt är att man inte skall smörja.
Om dina inre klossar slits mycket men inte dina yttre gissar jag att du sällan trycker ned bromspedalen ordentligt, kolven rör sig och klossen går i mot skivan, trycket i systemet är inte tillräckligt högt för att flytta yttre klossen.

Wo
55
Woxblom
F11 520dA - 12
Taget, mer alltså en summa av gammal hederlig planerad "svenne körning"?

Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Smörjer alltid glidbultarna. Men aldrig andra anläggningsytor som många verkar rekommendera. Sliter jämnt på yttre och inre belägg.
Snittålder på mina bilar som rullar: 23 år.
Wo
55
Woxblom
F11 520dA - 12
Nu är ja tillbaka. Har kollat på aeromotors och blir så osäker då prisen för ex skivor går från 200kr och upp.
Jag har ingen aning gällande märke o modell för skivor och belägg.
Lemans blå, du skrev en varukorg, är det för min eller din bil?
Och om man ska väga budget med prestanda, rimligt alternativ?

Känner att jag skulle behöva copy pasta en varukorg från dig eller någon annan kunnig.

Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Hej, varukorgen är för en F10/F11 typ 520d, så det borde passa din bil.
Jurid verkar vara det mest prisvärda alternativet till denna bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.