AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
701

renoverad värmeventil e38

lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
hej!
håller på att försöka få liv i ventilationssystemet i min gamla 740 (1995).
Nu blev det så att eftersom ventilen var helt förstörd så fick jag löda om den och naturligtvis köpa packningssats och ventiler.
Det var någon tidigare ägare som hade haft sönder den ena spolen till solenoiden och försökt att löda tråden som går ut till anslutningen.
Där fanns ingen signal när jag ohm mätte,.. men efter jag skrapat kabeln och gjort om det så finns det nu resistans i enheten.
idag när jag luftat enl konstens regler så...kommer det fortfarande bara....varmluft...
kan det vara fel i enheten där man ställer in värme? är det någon som felsökt detta och vet hur man mäter?
det borde kanske gå ut 12 volt i kabeln från panelen?
det klonkade till när jag tryckte på temperatur knappen , till max värme...
någon ide??
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Om ventilerna fungerar som på en E34 pulserar de för att reglera värmen in till kupén. Förutom fullt öppet eller stängt då. Man känner på metallen att kolven rör på sig.
Hej,

Ganska osäker på hur IHKA-systemet i sin helhet fungerar ("många pinnar på en harv"), men om du med "ventil" menar #1 här

Länk

TROR jag att den (eller snarare "de") är fullt öppna i strömlöst läge och att de stänger när de får spänning . (Förutsatt att det inte samtidigt signaleras något behov av värme i kupén.)

När värme önskas, öppnar de och jag TROR att de då får en pulsad 12V spänning.

Timm's beskrivning hjälper inte helt, men kanske lite:

Länk

Här är en länk till bimmerfest.com, som ger en ganska grundlig översikt av klimatsystemet, dock utan att heller vara riktigt explicit gällande hur ventilerna styrs:

Länk

Inte mycket till hjälp antagligen. Men inte minst för det egna intressets skull letar jag nog vidare och hör av mig om jag hittar något bättre. :)

EDIT: Oj, där hann snart525 före. Men vi tycks vara på samma spår. :)

/Lennart
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Ja det är den på bilden!
Skall sätta på tändningen och ändra upp o ner på temp o lyssna o känna ifall det händer något
Men är det 12v på matningen till solenoiden?
Som sagt, jag TROR att det är 12V. Det verkar på något sätt rimligast.

Men DU lär veta innan jag gör det. ;)

/Lennart
bl
2.293
blixten
325i -88
Jag hade en 97 års modell av bmw med likadan värmeprincip och liknande problem. Jag upplevde att problemet med värmepatronerna medförde att enheten för värmereglering inne i bilen tog skada. När jag bytte den enheten fungerade värmen några månader men gick sönder igen. När jag sedan bytte värmepatronerna och hade frisk enhet inne i bilen fungerade allt som det skulle under flera år tills jag sålde bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.