AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.067

Prisidé på avställd 520D Touring

Tjena!
Har en 520D Touring från 2010 som står avställd på uppfarten och inser nu att det är dags att sälja den så den inte förfaller. Jag har däremot ingen aning om var jag kan lägga mig prismässigt så jag vänder mig hit för (tacksamt mottagen) experthjälp.
Har ingen lust att pula med den så den kommer säljas i befintligt skick vilket inkluderar 1 mindre buckla på höger framskärm, endast 1 nyckel (nr 2 blev överkörd av en kranbil), 1 parkeringssensor bak strular och behöver bytas, en lackrekond skulle inte skada och tyvärr så får jag bara fram servicehistorik fr.o.m 2016 då Mekanum var så bussiga att slava bort vår gamla servicebok. Jag kan eventuellt ringa och kolla om dom har något inför i dataregister.

Bilen har gått ca 24300 lugna mil
Carbon Black
Manuell låda
M-Sport
Komfortstolar
Avtagbar dragkrok
m.m
Sommardäck på pulverlackade svarta originalfälgar, 18"
Vinterdäck 16"
Nytt batteri
Avställd sedan 2022-04

Hoppas någon kan hjälpa mig =)
//D
Mitt första råd är att få bilen besiktad så att körförbudet upphävs. Felen du listar indikerar inte att bilen inte skulle bli godkänd. Bromsarna och är väl det stora frågetecknet. Sedan kan ju fel upptäckas vid fordonsbesiktningen, vilket är en risk. Men för en köpare av en bruksbil är det otroligt värdefullt att bilen är besiktad.

Nu är det en gammal E61, förvisso ett lite udda utrustat exemplar. Men är bilen godkänd för trafik bör du kunna få 60 tkr, helt rostfri kanske lite mer (om du väntar ut rätt köpare).

Att bara sälja den som den står, kanske 35-45 tkr (alltså 200 tkr mindre än vid inköpet år 2012). Lycka till!
@turbo4ever - Tack för info =) Bilen är bara obesiktigad och detta skall givetvis ordnas innan försäljning. Det är inget körförbud på den i nuläget, mer än att den inte är avställd som en ren ekonomisk besparing. Bilen går jättefint och är fräsch utöver det som angav tidigare.
Så du menar att jag potentiellt kan få uppåt 60 tkr för den genom att bara besiktiga den, eller är det baserat på att jag fixar alla skavanker?

Hade ursprungligen tänkt besiktiga och se till att den är godkänd för trafik, sen sälja för runt 35k. Då kanske jag ska tänka om lite i det avseendet =)

//D
Eh, sorry. Givetvis körförbud iom att den är obesiktigad 👍
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.