AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
1.841

Rasad växellåda?

ma
4
masi
420d gran coupé 2016
Fick en otrevlig överraskning igår när jag skulle accelerera in i en korsning. Ett metalliskt rassel och ingen drivning, blev helt stillastående. Jag hade noterat ett knackljud när jag la i backen några gånger, och hade en oljeservice bokad om en vecka där jag hade tänkt be dom kolla knackljudet.
När bärgaren kom kunde bilen rullas utan problem med neutralläget, men då fort driveläget las i så rasslade det obehagligt.
Förstås rädd att det är lådan... men har bara gått 10000 och körts väldigt försiktigt åtminstone de senaste 3000 milen då jag ägt bilen..
Vad tror ni? Jag har läst ett annat inlägg om en x5 med liknande symptom där det visade sig vara någon annan del i drivlinan som hade med fyrhjulsdriften att göra.
ma
4
masi
420d gran coupé 2016
Visade sig vara växellådan som rasat. Som tur är verkar detta täckas av maskinskadeförsäkringen. Blev uppringd av verkstan som sa att det troligtvis fanns två fel som sannolikt hör ihop, växellådan och transmissionsväxel. Kan någon här förklara vad han menar med transmissionsväxel?
Om det visar sig att försäkringsbolaget vill reparera istället för att byta ut, är det något jag behöver tänka på att fråga och se till att det blir gjort vid reparationen? Jag vill ju undvika att något börjar krångla igen efter ytterligare ett år pga att man missat något.

Hej,

Här borde någon annan trätt in, inte jag.

Men för att du skall slippa att stå och ropa i öknen, kan jag åtminstone komma med några funderingar. Sådant brukar kunna trigga andra att också fundera här. :)

Verkstadens scenario verkar fullt rimligt, även om den är part i målet, s a s; den vill ju gärna ha jobb, och även om försäkringsjobb inte är de lönsammaste, är de ändå bättre än inget.

Det troligaste är att man inte reparerar, utan istället byter båda lådorna mot begagnade / renoverade. Jag tror inte att FB betalar för nya grejer. Inte försvarbart ur deras perspektiv. Och en reparation är nog inte heller någon särskilt trolig åtgärd. Visserligen kan felet/felen vara enkelt/enkla (fast med lådan full av ”grus”), men FB chansar knappast där. Risken för att en verkstad - på timpenning ! - grottar ner sig i ett projekt med osäkert resultat är alldeles för stor.

”Transmissionslådan” förstår jag som den som ofta kallas ”fördelningslådan”, den som står för (den anpassade) drivningen på framhjulen.

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tja, jag är väl inte mycket att hänga i julgranen när det gäller diesel, automat och fyrhjulsdrift - men kan ju lägga min 10-öring i högen åtminstone.

Yes, med transmissionsväxel syftar de på i det här fallet (baserad på sammanhanget) på vad som på din bil heter fördelningslådan (transfer box eller transfer case på engelska).

Nu står det 420d i profilen, men jag antar det är en 420dA xDrive (det vill säga automatlåda och fyrhjulsdrift) - eller hur?
Eller 420d xDrive ska det faktiskt vara (man har slopat det där A'et för Automatic då det inte säljs några modeller med manuell låda längre så den bokstaven har spelat ut sin roll och är obsolete).

För om du inte har fyrhjulsdrift så är det märkligt de börjar prata om fördelningslådan (det är den "boxen" som tappar av kraft bak på växellådan och vidarebefodrar denna via en kortare främre kardanaxel till främre differentialen som i sin tur driver framhjulen).

@masi: Men var det verkligen växellådan som hade rasat?

Det bör sitta en ZF 8HP50X Länk som är en mycket tillförlitlig låda och går sällan sönder. Så är mycket förvånad att växellådan har rasat.

Hade du däremot sagt att det var fördelningslådan som hade rasat hade ingen här inne höjt på ögonbrynen då det är business as usual (det är mer regel än undantag att fördelningslådorna rasar efter 10000-150000 mil).

Hi hi - de är uppe i 10 revisioner av denna fördelningslåda (när man kollar i en 4 år gammal reservdelskatalog) :-)
Länk
Är ju nästan lika komiskt som spridarna för GDI (direktinsprutning bensin) - vilket index är de på nu för de spridarna? 12? 13?

Eller kan det vara så att fördelningslådan rasade först som i sin tur orsakade skada på växellådan? Det är ju faktiskt fullt möjligt (då fördelningslådan som sagt sitter monterad på utgående axel på växellådan).

@masi: Yes, det bör gå på din maskineskadeförsäkring - förutsatt att den gäller vid det miltalet som detta hände.

De flesta vanliga helbilsförsäkringar går upp till typiskt 10000-12000 mil / 8-10 år och typiska Bilförsäkring Stor / Stor Bilförsökring brukar typiskt gå ett litet snäpp extra typ 10000-15000 mil / 8-12 år (vet att min If Stor Bil täcker upp till 15000 mil / 10 år).

Alla reparationer går numera på försäkring oavsett om det rör sig om däck, batteri, vindruta, torkarblad, elektronik hit, elektronik dit, parkeringsljus eller som i det här fallet växellåda/fördelningslåda.

När försäkringen inte längre täcker så säljer man bilen och den skrotas då den anses vara uttjänt/förbrukad (då den har större marknadsvärde som metallskrot än som bil).

@masi: Yes, precis som lenwib beskriver så kommer de att i första hand montera begagnade fast renoverade enheter (om det nu är både växellådan och fördelningslådan som måste bytas så ska du vara glad att försäkringen tar det denna gången då det inte blir billigt annars).
Det finns många som säljer nyrenoverade enheter - alltifrån fullt ackrediterade ZF/BMW firmor i vänster ringhörna till Glossy Evergreat Auto Parts på Alibaba i höger ringhörna. De som försäkringsbolagen samarbetar med använder delar med en övervikt "till vänster" bland ovan nämnda leverantörer så att säga.

@masi: Du lär säkert få en aningens mer info från försäkringsbolag och verkstad om vad som behövde åtgärdas (speciellt då om det verkligen var både växellådan och fördelningslådan som byttes) samt vad detta skulle kostat om du inte hade försäkring - så håll oss uppdaterade här i tråden!
ma
4
masi
420d gran coupé 2016
Tack för era svar! Det stämmer att det är en 420d automat xdrive och den är från 2016. Nu förstår jag lite mer om växel- respektive fördelningslåda! Kraschen kom plötsligt utan några förvarning, vilket kanske talar för att det inte rört sig om två separata fel, utan att en kraschad fördelningslåda dragit med sig växellådan " i fallet" Jag skriver här så snart jag fått veta mer från verkstan.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här är en bra bild som visar en översikt av de större komponenterna
Länk

Du har variant A där siffrorna betyder följande:
#1 : Främre differential
#2 : Växellåda
#3 : Fördelningslåda
#4: Bakre differential

Variant A är den vanligast än så länge och är samma som BMW använde när de lanserade sin första fyrhjulsdrivna modell 1985 (E30 325iX).

Variant A bygger på en bakhjulsdriven plattform där bakhjulen är den primära drivande axeln och när man behöver fyrhjulsdrift drar man en pinne fram till framaxeln.

Variant B däremot bygger på de nya framhjulsdrivna plattformarna (UKL och FAAR) som BMW börjat lansera där framhjulen är den primära drivande axeln och när man behöver fyrhjulsdrift drar man en lång pinne bak till bakaxeln.

Variant B ser vi i modeller som:
* 1-Serien (nuvarande F40 kaross)
* X1 (både föregående F48 kaross och nuvarande U11 karossen)
* X2 (nuvarande F39 kaross), 2-Serien Gran Coupé (F44)
* 2-Serien Active Tourer (både föregående F45 kaross och nuvarande U06 kaross)
* 2-Serien Gran Tourer (F46)
* och kanske någon mer som jag missat

Kort och gott är det framhjulsdrivet idag ända upp till 3-Serien (några undantag i den röriga 2-Serien) och lär nog inte bli några ändringar där.
För alla kommande helelektriska modeller i storleksordningen 3- och 5-Serien så ska de ju använda den flång nya Neue Klasse plattformen (denna plattform kommer ju endast att supporta helelektriska modeller) och senare expanderar man denna plattform in i andra segment (både uppåt och nedåt i storlek).
Så jag gissar att under övergångsperioden ICE->EV så kör man vidare med både fram- och bakjulsdrivna plattformar - iallafall inom närmsta tiden. Men jag gissar på att man inom inte alltför avlägsen framtid fimpar den bakhjulsdrivna plattformen.

Ni som kan fyrkraffsare bättre - hur är det med just denna fördelniningslåda på denna modell? Är denna också tokpetig med att man måste ha i närmast identisk rullomkrets på alla fyra hjulen (och mönsterdjupslitaget måste vara relativt jämnt mellan alla däcken för annars påverkar det rullomkretsen som i sin tur gör att fram- och bakaxeln rullar lite olika fort som i sin tur skapar kraftigt accelerarat slitage på fördelningslådan)?

Det enda jag hittat är följande:
Additionally for all-wheel drive vehicles:
* The tyre tread difference between tyres in all wheel positions must not exceed 2 mm (normal quality of the wheel control systems and wheel alignment requirement)
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
BMW-slangen: Denna fördelningslåda är relativt känslig. Men inte så känslig att den inte klarar normalt slitage av däcken vad jag erfar. Jag har kört med upp till 3mm skillnad i mönsterdjup och det har så långt inte varit något problem med fördelningslådan.
Vad jag läst mig till ska det vara vibrationer i främre kardan som är den största orsaken till ras. BMW bytte kardanknuten från metall till en som är till stor del gjord av gummi. Detta skedde 2015 isch. Det skulle alltså kunna vara så att även om denna bil i tråden är en modellår 2016 så är den tillverkad 2015 när de fortfarande körde med metall.
Min bil har haft gummi sen ny och är tillverkad september 2015.

På min bil rasade främre diff istället… Bytte oljan i fördelningslådan i samband med detta och den oljan såg bra ut efter 9000 mil.

Bilen kommer säljas innan 12000 mil. Det blir ändå för dålig ekonomi i bilköpet om oturen är framme…
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@masi : Har verkstaden hört av sig ännu?

Är ju en jäkla tur att det täcks av maskinskadeförsäkringen.

Men är nyfiken på vad som faktiskt byttes i slutänden.
ma
4
masi
420d gran coupé 2016
@bmw-slangen : Det som byttes blev till slut fördelningslådan, som tidigare påpekats här inte sällan har problem. Försäkringsbolaget betalade för en renoverad låda (ej fabriksny). Jag vet inte, men kanske kan man hoppas på att man använt kvalitetsdelar när man renoverat...
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, då var det den "berömda" fördelningslådan vilket inte var så överraskande...

Men intressant att få det bekräftat - tackar tackar!

Jag tror en renoverad kommer att fungera minst lika bra som originalet om inte bättre (ribban är ju inte satt så vansinnigt högt om vi säger så).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.