AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.061

Bmw e90 325i -2007 felkod 2a98.

Hej alla!
Jag har nyligen förvärvat mig en bmw e90 325i -2007 som enligt mig går som den ska.
Provade gasa ur den innan jag köpte den och märkte ingenting oroväckande, går mjukt och fint. :)

Men här om dagen gick det lite fort in och ut ur en rondell och efter det tändes motorlampan, bilen gick fortfarande precis som innan, märkte ingen skillnad på tomgången eller effektleveransen.
Lampan slockande dagen därpå.

Läste dock ut koderna igår och fick fram dessa : 2AAB, 2A87, 2A98.
Har nu googlat runt en hel del och får det till att det kan vara "bearing ledge wear".

Jag ska börja med ett oljebyte så fort oljeleveransen kommer, kollar även då så inte ventilen i oljefilterlocket saknas vilket verkar kunna skjuta denna kod?

Har som sagt inte märkt något oroväckande gällande motorns gång, dock kanske tomgången svajade till lite vid kallstart.
Den kanske känns lite halvslö om jag jämför med t.ex en chippad saab 9-5 2.3t men har inte tidigare haft en 325a..

Vart ska jag börja för att felsöka detta? Byta vanos solenoiderna?

Väl mött!
Välkommen! :)

Googlade också koderna för intressets skull:

2aab: Länk

2a87: Länk

2a98: Länk

Som du ser, finns dessa koder väl diskuterade här i forumet. Du kan säkert använda sökfunktionen här ovan för att mer läsning.

I min tredje länk ger ”BMW-slangen” en grundlig genomgång.

/Lennart
Hej och tack så hjärtligt lenwib!

Jag tror jag lägger en beställning på solenoiderna ikväll så byter jag dom i samma veva som oljan och sedan hoppas på att koden inte kommer tillbaka.
Uppdatering :
Bytte olja och filter, locket till oljefiltret var trasigt så förhoppningsvis det som spökade!

Passade på att göra rent vanos filtren och den övre såg ut att komma från havsbotten, helt geggig..
Blir tätare oljebyten hädan efter.
Tack för din återkoppling!

Kul att verkar ha löst sig. Hoppas att du gjorde dina operationer innan du hann beställa nya solenoider!

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.