AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
995

320i -99 E36 skjuter drivaxlar

Vi
5
ViktorA
E36 320i touring -99
Nissan 200sx -93
Audi A4 1.8ts quattro -99
Tjenare!
Jag köpte en e36 320i från -99 väldigt billigt för ett tag sen, men det finns ett större problem med den, den skjuter drivaxlar v. bak titt som tätt, detta började hända efter förra ägaren körde den som vinterbil och sladdade in i någonting hårt under snön i relativt bra fart. Någon som har tips på saker som kan vara anledningen till att den skjuter drivaxlar?

Viktor
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur många drivaxlar har gått sönder vänster bak och under hur lång period? Har du satt på nya eller begagnade drivaxlar?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Det är även intressant att få reda på vilket sätt drivaxlarna går sönder (då det kan ge ledtrådar) samt om samtliga drivaxlar havererat på samma sätt.

Det är även intressant att få reda på under vilket driftscenario som drivaxlarna går sönder (och samma sak här huruvida alla drivaxlar gått sönder under samma driftscenario eller om det varit olika driftscenario och isåfall vilka och hur många drivaxlar gick sönder under vilka driftscenarios).
Vi
5
ViktorA
E36 320i touring -99
Nissan 200sx -93
Tjena igen! Och tack så mycket :)
Jag själv har inte bytt någon drivaxel men han som ägde den tidigare har bytt 2-3 gånger och den har alla gånger gått sönder mellan 2-10 mil efter byte ungefär under normal lugn körning har jag för mig, sedan ställde han bilen och sålde iväg den. Kan slänga upp en bild hur den ser ut när jag har fått upp bilen på lyften hemma, men väldigt mycket skräp i garaget som måste röjas upp först 😅
Vi
5
ViktorA
E36 320i touring -99
Nissan 200sx -93
Kanske värt att nämna att det är svetsad diff om det skulle göra någon större skillnad :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är definitivt en påverkande faktor med svetsad diff, varje gång du svänger utan sladd så sliter det på drivaxlarna. Differentialens funktion är att tillåta däcken att snurra olika snabbt (i en sväng snurrar yttre hjulet fler varv än det inre) men eftersom en svetsad diff är låst så kommer det inte fungera som avsett och en bieffekt är ökat slitage.

När du svänger med sladd så slits inte drivaxlarna direkt, men såklart kostar det gummi istället.
Vi
5
ViktorA
E36 320i touring -99
Nissan 200sx -93
Jodå så långt är jag med, men tänkte om det kan vara att diffen har fått någon känga när den blev smälld som gör att den skjuter drivaxeln hela tiden oavsett hur mycket man svänger utan sladd, tidigare ägare har ju bytt de grejerna som han såg var krokiga(div. stag och dämpare osv) men han har inte vart och pillat i diffen efter smällen, tänker om det kan vara att diffen är skev som är anledningen
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hur har samtliga drivaxlar gått sönder (om nu samtliga gick sönder på samma sätt)?

Baserat på hur du beskriver det så gissar jag på att det är den yttre cv-knuten som går sönder - kan det stämma?
Vi
5
ViktorA
E36 320i touring -99
Nissan 200sx -93
Osäker på hur de har gått sönder, har ingen bild för tillfället och är på jobbet just nu, men har för mig att han sa att det var den yttre knuten som har farit varje gång, men ska försöka återkomma med en bild så fort jag har tid :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Allt är lite vagt.

Du köpte bilen för ett tag sedan, vad betyder det?

Den skjuter drivaxlar titt som tätt, efter 2-10 mil efter byte. Men du har inte bytt någon? Har du inte kört 10 mil än?

Eftersom ingen drivaxel gått sönder för dig, så vet du inte hur de går sönder och om det finns något specifikt i situationen som påverkar.

Är du bekant med tidigare ägare och kan förhöra dig om mer och mer detaljerad information så kan det hjälpa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.