|
|
|
|---|---|
|
Idag kör jag en Lynk för 6000:-/månaden, känns som hyfsat mkt bil för pengarna och uppskattar framförallt att köra på el, eftersom jag har laddare både hemma och på jobbet, är uteslutet att gå tillbaka till utan el. Däremot räcker inte de 1500mil/år till. Funderar därför på om jag kan komma billigare undan på längre sikt (ca 3år) med en 1-3 år begagnad plugin. Jag kollar på 330e, v60 recharge och rav4 plugin. Någon som har fler tips på liknande? Passat har jag kört men gillar den inte riktigt samt att man inte kommer så långt på el med den. Kollar jag på beg.priserna på nämnda bilar verkar en begagnad kosta mer(!?) än vad den gjorde ny 2021. Ngn som har tips på andra likvärdiga plugins som kan ge en lägre kostnad än Lynk’en? | |
|
När jag läste rubriken tänkte jag direkt Passat GTE (eftrsom jag kör en själv sedan 6år och är mycket nöjd med den), men sådan vill du inte ha pga el-räckvidden (den har blivit bättre efter årsm 2020. Kan hålla med om att den innan dess var ganska kass och idag är typ OK, även om det finns de med ganska mycket längre räckvidd. Tyvärr går ju priserna åt fel håll (för köpare) när det gäller begagnat, så svårt att veta var kostnaden hamnar, dippar marknaden brant snart så blir ju bilköpet extra dyrt. Men kanske nån KIA eller liknande märke kan fungera som budget alternativ? |
|
|
Tack för svar. Precis, vad jag förstått har nybilsförsäljningen bromsats kraftigt och istället kollar folk på beg. Marknaden som då blir het istället. Jag funderar på stt kolla in kia sportage, men tar ändå emot med en kia. Jämfört lite privatleasing tidigare med Lynk-kostnaden o då är det egentligen bara kia ceed som möjligen kan bli billigare totalt sett, o den e ju inte superspännade. Inga andra förslag? |
|
|
Om du kan tänka dig Rav4 är Sportage inga problem, Kian är mer "premium" än den, definitivt invändigt. Dessutom är många missnöjda med Rav4ans 4wd om det har betydelse. (men det borde ju inte bara ett problem eftersom du åker Lynk som är fwd) |
|
| Jasså, ok ska kolla in den då. Tack för tipsen. | |
|
Ingen aning om hur KIAs ICE-bilar är, men jag är/blev väldigt förtjust i deras EV6, så om ICE-bilarna är i närheten tycker jag det kan vara värt en titt :) |
|
|
Hej! Vi skaffade en Ford Kuga i vintras, eftersom du nämner Toyota kanske även Ford kan vara ett alternativ? Tillräckligt stor för familjen och väldigt bra räckvidd på el, över 70 km vid optimala förhållanden. Vi betalar ca 4400kr i månaden och får köra 1750 mil per år, den är dock uttagen innan miljöbilsbonusen avskaffades. |
|
| Såg just att Hedin bil har kampanj på privatleasing av Kuga, från 2995 men då endast med 1000 mil per år. | |
| Tack @Falukorv, har sett den när jag skrollat på blocket, men har egentligen aldrig funderat över Ford, mer än Mach E, men som i driftkostnad blev några hundralappar mer än Lynken. Men kanske borde göra det. Har den värmepump, hur är räckvidden med el på vintern? Får hela familjen plats och alla väskor vid semester? Hur är den att köra längre sträckor med? Bor nämligen i söder och har familj i norr så blir ngra turer per år, därav att jag inte heller är såld på helel såsom mach E eller ID4. Vad är du mest nöjd med på Kuga’n? | |
|
@schmidt: Jag hade heller aldrig sneglat åt Ford innan, har snarare haft ett förakt mot märket (skrev Forden på frugan, för att själv slippa prickar i registret, he he). Men nu var vi i första hand ute efter en ny bil med låga ägandekostnader, vi kollade på många olika alternativ gällande bränslen, både hybrider, rena elbilar eller rena bränsledrivna bilar. Köpa eller privatleasa. Nytt eller begagnat.... Först var vi inne på en mindre elbil (som andrabil), men när vi väl bestämt oss försvann miljöbilsbonusen och i och med det blev det helt andra priser på elbilar, att vi inte kunde räkna hem någon vinst. Dessutom kändes det fel att betala i runda slängar 5-6000 för en andrabil som kanske inte nyttjas så mycket, till exempel under semestern hade den förmodligen fått stå mestadels men ändå kostat. Kollade först på KIA, hade mycket väl kunnat bli en sådan om inte försäljarna varit så fruktansvärt trötta, så vi gick över gatan till Fordhandlaren istället och provkörde en Kuga. Åkte hem och funderade lite, sedan dök det upp ett erbjudande hos en annan handlare som erbjöd lätt begagnade (ca 9 mån) Kuga som då var uttagna innan miljöbilsbonusen försvann, till en bra månadskostnad som vi slog till på. Kugan var större än vad jag hade förväntat mig, såg inte så stor ut på bild men kan jämföras med VW Tiguan (korta modellen) storleksmässigt. Vi har två barnstolar bak, varav en bakåtvänd och det går att sitta ganska bekvämt i passagerarstolen framför. Tog den på fjällsemester med takbox, inga problem att få med all packning. Värmepump har den, går att starta med app. Räckvidd på vintern är ca 35 km, nu på sommaren har den till och med överstigit de utlovade 68 kilometrarna i räckvidd, mätaren har visat upp till 75! Vidare är det en ganska enkel bil, värme och stereo sköts med knappar och vred, jag är inget stort fan av pekskärmar, så i mina ögon är det positivt men det är ju högst individuellt. Till det negativa är riktigt dåligt helljus, samt att jag saknar ett lastnät mellan bagage och baksäte. Ska man sammanfatta det så tycker jag det är en bra vardagsbil/bruksbil som rymmer hela familjen, den tar en dit man vill till låg kostnad. Hyfsad kvalitetskänsla, bättre än KIA, men är man ute efter lyx eller premium bör man nog snegla mer på BMW, Mercedes eller Volvo. Tycker du ska ge den en chans, åk och provkör! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.