AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.792

PDC ur funktion e61 Lci

Li
54
Lillmats_83
535d m-sport Touring -10
Hoppas på att någon här på forumet sitter på lite info angående PDC till en e61:a 2010.

Den slutade fungera i höstas och började sen fungera klockrent under våren när solen och värmen kom tillbaka. Verkar som att regn och kyla är boven.. Men med tanke på den härliga sommaren vi har haft och tänker främst på juli månad så har den slutat fungera igen.

Har idag testat att lyssna på sensorerna och kan konstatera att det är tyst i två av dem. En fram samt en bak.
Har plockat isär skuffen på bilen så att jag kom ner till utrymmet där elektroniken sitter. Kan konstatera att det nog tar sig ner lite vatten där (fanns inget vatten nu trots mycket regn men kan se vart det har runnit tidigare).
Kanske kan vara så att det rinner ner på kablarna för att leta sig in i själva styrboxen..

Nu till min frågeställning som jag hoppas få hjälp med.. Vad ska man göra nu? Finns det något sätt att avgöra på om det är sensorerna som är kass eller själva styrenheten?
Är det vettigt att göra något åt dräneringen vid sidan om hydraulpumpen till luckan? Finns väl en bakom säkringarna på andra sidan också.
Kan man vare sig det är sensorerna eller styrenheten som skall bytas bara byta eller behöver jag till en verkstad som programmerar/kodar?

Har ingen ansamling av vatten i baljan under elektroniken.

Tacksam för vägledning.

Lillmats_83
Vet inte hur lätt du kommer åt sensorerna på din bil, men flytta runt dem avgör ju om det är sensorer eller kablar/box
Hej,

Eftersom funktionen går-kommer-går igen, och eftersom du själv anar ett väderberoende, tror jag inte på en plötslig sensor-död, såvida styrenheten inte har fått spel. Möjligen dålig kontakt vid sensorerna, det har jag själv varit med om (trots att pinnarna är förgyllda).

Om du provar att använda sökfunktionen här ovan och söker på ”pdc” i ”alla forum”, hittar du lite matnyttigt.

Här är en kort tråd, där TS löst problemet genom att byta modul, men tror att det kanske hade räckt med lite rengöring av den befintliga.

Länk

Det nämns inget i den om kodning. En sådan är kanske inte nödvändig, men i en annan tråd (om en 130, tror jag - vågar inte backa, då försvinner inlägget eventuellt ) nyligen talar OlaO om att en kodning är lätt att göra. (Han hittar nog hit senare.)

EDIT: här är den andra tråden, om en 118d.

Länk

/Lennart
Li
54
Lillmats_83
535d m-sport Touring -10
Tack så mycket för infon!

Det lutar åt att jag provar med en ny modul. Köper man en begagnad så är den inte så dyr.
Sensorerna känns inte superlätt att få bort när man har tummen mitt i handen vad gäller bilmek:)

Uppdaterar här ifall det intresserar några läsare. Läste om PDC problem och de verkar ju inte vara helt ovanliga.

Mvh Markus

Lillmats_83
En uppdatering senare är guld värd! En oavslutad tråd, vare sig problemet har lösts eller inte, är bara frustrerande. För dem som deltagit i diskussionen men framför allt för alla dem som senare söker här.

Jag förstår inte ens dem som frågar, får svar och sen tycker att det får räcka så. Det är ju bara dödande mot ett forum som helt eller delvis lever på deltagarnas kunskap och erfarenheter. Slut på predikan! ;)

Har du helt gett upp försök till isärplockning och diverse rengöring av modulens inre? Inte mycket att förlora om du ändå siktar på en ”ny”.

/Lennart
Li
54
Lillmats_83
535d m-sport Touring -10
Instämmer i din predikan.

Jag tänkte faktiskt prova kontaktspray på själva kontakterna. Men kan man rent av plocka isär modulen?

Har hittat en "ny" modul på en bilskrot i närheten. Lyckas man plocka isär den gamla och få liv i den så kan jag säkert återlämna den jag köpt. Dom har varit väldigt tillmötesgående vid tidigare tillfälle.

Mvh Markus

Lillmats_83
Vad gäller isärtagning av modulen saknar jag all kunskap.

Men allt av människor tillverkat brukar kunna tas isär.

Fast ibland svårare att få ihop igen. :)))

Tycker dock att den tidigare länkade korta tråden ger ett visst hopp om en enkel operation.

/Lennart
Li
54
Lillmats_83
535d m-sport Touring -10
Hej.

Kort uppdatering.

Problemet ej löst ännu.

Testade kontaktspray utan framgång. Beställde en begagnad styrenhet på Ebay, men inte heller det gjorde susen.

Nu ska bilen in på verkstad för felsökning. Har jag tur så kanske den "nya" styrenheten ändå är nyckeln till framgång om jag får gamla felkoder raderade. Men det känns långsökt.

Fortsättning följer..

Mvh Markus

Lillmats_83
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej, kodades styrenheten in mot bilen?

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Li
54
Lillmats_83
535d m-sport Touring -10
Hej!

Nej, ingen kodning utförd. Trodde i min enfald att det inte behövdes när man byter en styrenhet mot en likadan. Men det kanske jag måste göra?

Hur går jag vidare med det? Är det BMW-verkstad som gäller?
Ser att du har grejer till salu på din sida men är inte så bevandrad i ämnet..

Mvh Markus

Lillmats_83
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Den behöver nog garanterat kodas in.
BMW-verkstäder kan tyvärr bara koda in fabriksnya styrenheter.
Det är jättelätt att göra detta med ett Inpa-kit.
En windows dator behövs förstås också.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Li
54
Lillmats_83
535d m-sport Touring -10
Hej.

Det kan vara intressant att prova. Tror du att man kan avläsa vart PDC felar? Om det är styrenhet eller sensorer? Får i alla fall hoppas att det är något av de två felen så det inte är kabelbrott/jordfel någonstans.

Mvh Markus

Lillmats_83
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ja, du kan ju läsa av eventuella felkoder som styrenheten samlat på sig, samt kolla livedata på sensorerna.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Li
54
Lillmats_83
535d m-sport Touring -10
Tack för svar.

Jag kontaktar dig via din OBD-shop.

Mvh Markus

Lillmats_83
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Perfekt! Det här ska nog gå att reda ut.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Li
54
Lillmats_83
535d m-sport Touring -10
Uppdatering!

Har haft fullt upp med husrenovering så bilen har fått stå tillbaka men nu är det äntligen åtgärdat.

Dimljuset slutade fungera vänster bak vilket fick mig att misstänka att det rörde sig om ett kabelbrott. Detta gjorde att jag gav upp iden om att åtgärda felet med sensorerna själv.

Jag lämnade in bilen på verkstad och dom bytte två sensorer och drog en ny (eller skarvade) en kabel till dimljuset bak. Det var ett kabelbrott vid gångjärnet på bakluckan på vänster sida.

Så nu fungerar allt igen!

Lillmats_83
Li
54
Lillmats_83
535d m-sport Touring -10
Läste mitt eget inlägg nu och insåg hur otroligt otydlig jag var..

Felet med dimljuset var alltså helt orelaterat till felet med min PDC. Det var dock felet med dimljuset som fick mig att boka tid på verkstad.

Dimljusfelet berodde på ett kabelbrott och vid samma tillfälle på verkstaden konstaterade dom att felet med PDC:n troligen var två defekta sensorer vilket också var min misstanke efter ha lyssnat på dom (inget tickande).

Man bytte sensorer och nu fungerar allt som det ska (peppar, peppar)

Lillmats_83
Tack för din återkoppling! Det är klass! :)

Jag hoppas att det håller nu! Men egentligen tvivlar jag på att det handlade om själva sensorerna. Kontaktproblem stämmer bättre, men nu var man ju där och ruckade vid bytet. Vips, så funkar det!

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.