AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
3.459

Ny elpriser från IONITY

Nj
54
Njanja
IX3 -23
Hej Alla,

Fick ett nytt avtal för laddningsstationer.
Nu kommer inte att kosta 2.99 kr/kWh.
Från 2023-09.01 kommer att kosta 0,79 euro /ca.9,48.
Känns att man blir blåst igen.
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Ja det är sjukt dyrt, jag kommer använda Tesla SuC när min rabatt gått ut.
Nj
54
Njanja
IX3 -23
@tsint
Vilken rabatt du pratar om! Du menar efter 1st året?

//Njanja
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Jaha sorry, jag har ett är kampanjpris med min Polestar - antar det är liknande på BMW.
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Ionity+ kommer ju fortsätta att kosta 2,88 kr/kWh även efter 1 september.
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Jag håller med Mården. Det är ju fortfarande 2,88 för alla som har IONITY Plus. Ingen prisskillnad alltså när det gäller snabbladdning.

Njanja, du som har gratis IONITY Plus kan inte snabbladda billigare än på just IONITY. ( 2,88 SEK/kWh ). Jag vet i alla fall inget billigare.

Mvh
Tommie
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Skitsvårt att hitta relevant information på nätet, men här finns lite mer:
Länk
Där framgår att Ionity Plus är ett tillvalspaket men ger signifikant lägre k*Wh-priser.
Teknikens Värld gick igneom detta för ett tag sedan. Deras online version innehåller inte samma tydliga tabeller som tidningsvarianten gör, men innehåller ändå en dle info:
Länk
"Det rabatterade Ionity-priset är lägst, bara 2,88 kronor per kWh, för de som laddar med BMW Charging och har betalt ett Ionity Plus-tillägg på 137 kronor per månad."
"Med ett rabattpris på 3,30 kronor per kWh sparar Volkswagen-ägaren 5,40 kronor per kWh jämfört med normalpris på Ionity. Men Volkswagen We Charge har liksom övriga kort i VW-gruppen ett års avtalstid. Det kostar alltså 1 980 kronor per år att få Ionity-rabatten. Det betyder att break-even nås när du har laddat 366 kWh på Ionity under ett år. Laddar du mindre är det en förlustaffär."
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Ionity Plus ingår i BMW Charging första året. Priset då är 2,88kr/kWh i Sverige och 0,35€/kWh i Tyskland. Priset 0,79€ gäller när man inte har BMW Charging kort eller inte har Ionity plus med på kortet. Jag vet inte om man kan säga att "man känner sig lurad", det är vät att överdriva. Ladda inte där om det är för dyrt. Det finns andra laddstationer också, men även om jag måste betala 0,79€/kWh så känner jag mig inte lurad alls.
Nj
54
Njanja
IX3 -23
Hej alla igen,

tack för allt info samt påpekande. Ska avvakta lite innan jag säger något.
Undrar kan någon hjälpa mig med BMW appen och BMW Charging kort.
Jag laddade bilen två gånger sedan jag fick den. Båda två gånger, använd jag BMW Charging kort. en var på MC och en på IONITY. Jag fick inte någon faktura och jag ser ingenstans hur mycket kostade med dessa två laddningar.
Kan någon hjälpa mig med, hur jag ska konfigurera BMW appen, och när man får faktura från dom?

mvh
Njanja
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej Njanja

Jag har kopplat mitt bmw charging till ett kreditkort.
Det jag laddade för under juni kom som en klumpsumma den 11 juli.
Så har du laddat under juli kommer du antagligen inte att se det förrän kring den 10/11 augusti.
Du måste ha lyckats med registreringen av ditt bmw kort annars hade du inte kunnat använda dig av det.
Jag missade sista steget när jag registrerade mitt och då funkade det inte.
Efter att det steget var klart funkade allting för mig.
Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Silver beställd
@Njanja: Här ser du dina laddningar: Länk

Lennart Bornhall
BMW CS #1085
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Går det att köpa IONITY Plus om man bara har Flex-grundabonnemanget? Isf är det relativt prisvärt om det inte är 12 mån bindningstid.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Jag har endast laddat en gång med mitt BMW kort än, men det tog några dagar innan jag fick se att jag har använt kortet. Än så länge har inget dragits från mitt bankkort, men jag kan se i BMW Charging webappen vad det kommer att kosta.

Jag kan inte heller se den laddningen i My BMW appen som "Offentlig" laddning, fast jag kan se det under "Positioner". Vet inte varför, men det skulle vara bra om den hade hoppat in i rätt flik. Kanske efter betalning...
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
tsint: Ja, det går att köpa enbart Plus utan något annat. Jag har passerat mitt första gratis-år och valde efter någon månad att enbart köra IONITY Plus.
Tyvärr är bindningstiden 12 månader.

Mvh
Tommie
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Aha bindningstid suger om man egentligen bara behöver snabbladdning på sommaren. Hade det inte varit köer på IONITY så kanske det varit värt det, men nu i sommar så var jag varit på stationerna Värnamo, Spekeröd, Laholm, Norrköping, Rygge alla med minst 4 bilar i kö… bara stationerna i Karlskrona och Oskarshamn har varit lediga när jag varit där.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.