|
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Sonens E46 (325) startar superbra ibland och ibland är den "död" (det bara klickar i startmotorn). Har kört batteritest som visar 98% "friskt", 95% laddat och 12.69 V med 8 mOhm. Vid mätning minus pol så verkar det inte finnas "tjuvström" (0 mA). Har rena poler på batteri och den startar fint om man "puttar igång" den. Kör man med kablar så kan den vara "trög" dvs vid ett försök så klickar det och vid nästa så kickar den igång. Så. Hur går jag vidare? Kola anslutning till startmotor? Kan man kolla om den är OK? Generator? Hur kollar man den?. Andra förslag? Testa med ett annat batteri? Tacksam för alla förslag hur man går vidare. "Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV" BMW CS #05XXX |
| Låter som startmotorn. Testa knacka på startmotorn när den inte vill starta med mindre hammare eller liknande. Är det glapp så bör den starta då. | |
| solenoiden | |
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Finns det sätt att "testa" starmotorn så man vet att det är den som är kass för det verkar vara ett hästjobb med att byta den då den sitter under insuget mot torpedväggen så det är inte lätt (eller i princip omöjligt) att knacka på den eller kolla kabelanslutningar. Såg en video på ett byte - fy f-n (speciellt för en skruvaramatör som mig med dåligt tålamod). Ngn som är sugen att tjäna ett par tusen? ;) "Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV" BMW CS #05XXX |
|
Koppla en startkabel mellan minuspolen och motorn, kan vara problem med att startmotorn inte är riktigt jordad. |
|
OK. Vart på motorn skall jag koppla? Skulle det vara dålig jord vid startmotorn så har man samma "utmaning" att komma åt :) "Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV" BMW CS #05XXX |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.