|
|
|
|---|---|
|
Har en e87 med PDC bak som inte fungerar. Den visar inget felmeddelande i instrumentet. Jag har kollat säkringarna, lyssnat på sensorerna och alla ger ett svagt insektsliknande ljud, även kollat modulen och kortet i den ser fräscht ut i mina ögon. Någon som har tips på vad som är nästa steg? Misstänker att det kanske är verkstaden nästa, är det rimligt att de kan se något när de kopplar upp sig eftersom den inte varnar för fel? Tack på förhand | |
|
Jag hade kopplat upp bilen och dels kollat felkoder på PDC och även livedata på sensorerna. Men hur artar sig felet? Allt verkar ok men att det inte piper? Har du PDC även fram? Hur aktiveras PDC? Med knapp och/eller när du lägger i backen? Mvh Ola Min OBDshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
| Precis, allt verkar OK men det piper inte. Har endast PDC bak och det aktiveras genom att lägga i backen. Finns ingen knapp för manuell tillkoppling. Backkameran tänds när jag lägger i backen och stereon spelar i bakhögtalarna. | |
|
Ok, en tanke är just att bilen inte förstår att backen är i. Men det verkar den ju förstå. Lyser backljuset? Jag tror nästa steg är att koppla upp bilen med ett diagnosverktyg. Min OBDshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
| Det skulle stå backljuset och inte kamera.. ja backljuset tänds när jag lägger i backen så det är ordning där. Lär bli verkstaden nästa för att få ordning på det. Tack för hjälpen. | |
|
Jag hade samma på min tidigare 116i -05. Modulen/kretskortet sitter i reservhjulsbaljan och det hade läckt in vatten så den var helt död. Ingen jättebra placering kan man tycka. Tyvärr rätt dyr historia har jag för mig eftersom modulen (givetvis) måste ”programmeras” in. |
|
|
Håller med om att placeringen av modulen känns idiotisk eftersom det sitter ett luftintag precis bredvid. Det verkar uppenbarligen ta in vatten utöver luften som planerat. Jag har plockat ut kretskortet och det ser oförskämt fräscht ut jämfört med de som jag har sett vid googling av problemet. Men kanske är det som spökar ändå. Samtidigt känns det lite konstigt eftersom sensorerna ger ifrån sig ljud. Men jag tror en diagnostik hos verkstaden är nästa steg nu. Även om det kommer svida. |
|
|
Alltså, om man tycker det svider så är det ju inga större konstigheter att göra sånt här själv. Jag hade samma på min e39. Köpte en styrenhet på eBay för 300 kr och kodade in den. Tar 5 min och är jättelätt. Allt är i princip lätt på e-serie bilar när det kommer till att byta styrenheter. Mvh Ola Min OBDshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
| Intressant! Kan du berätta mer om kodning eller om du har en länk att dela med dig av där jag kan läsa mer. Låter som att det alternativet kommer få både snabbare och bli billigare än verkstaden. | |
|
Man behöver ett Inpa-kit (jäv) Länk programvaran installeras på en Windows laptop, lätt att installera. Sen börjar du med en felkodsavläsning och kollar livedata på PDC. Är den då död, köper du en begagnad styrenhet och kodar in med NCS-Expert som ingår i inpa-kitet. Jag har lathund, det är bara några enkla tryck. Mvh Ola Min OBDshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.