AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
585

E38 750i - 96 Styrled inre

Da
14
Davves
750i-96
Hej! Har varit och besiktat min e38 idag och fick 2or på styrled inre samt yttre glapp höger sida, men jag är inte helt säker på vilken som menas med den inre. Har kollat på Realoem och tror mig kommit fram till att den inre styrleden är den del som går över även till andra sidan var på dom yttre styrlederna fästes fast? skulle gärna vilja ha någon kunnig som kan säga om detta är korrekt eller om jag missförstått. Kommer självklart byta styrleder på båda sidorna :)

Hej,

Du är på rätt spår.

Själva leden är (nog) den cylindriska kulled som avslutar själva parallellstaget och som jag trodde att det gick att byta separat. Men där minns jag uppenbarligen fel. Kanske var det så på min f d 525:a?

Nu sitter i a f allt ihop.i en enhet. #10.

Ett sådant här kit kan rekommenderas.

Länk

När jag gjorde jobbet, bytte jag även lagringen #7 på RealOEMs bild. Det var antagligen överkurs för min del, dessutom ett #"%@..a jobb att pressa in utan att ha ett riktigt pressverktyg.

För att försäkra mig om att bilen åtminstone skulle vara körbar efteråt, mätte jag noggrant upp styrstagens effektiva längd, från en punkt på parallellstaget till ledkulan vid hjulspindeln (på vardera sidan). Det blev så bra, att jag hade kunnat hoppa över hjulinställningen efteråt.

Sen är det ju det där med var man skall begränsa sig, när man ändå är i framvagnen och bökar. Om jag minns rätt nu (mitt jobb gjordes för mer än tio år sen) var jag tvungen att lossa åtminstone en av de övre länkarmarna för att kunna få in parallellstaget. Och om du måste göra det, lär du väl känna glapp i den leden också...

Som sagt, att dra gränsen...

/Lennart
Da
14
Davves
750i-96
Stort tack för svar! Ja får se vad det blir av det hela!

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag bytte alla dessa delar förra året. Det krävs bra/rätt verktyg för att få loss alla leder, men annars är det väl inga konstigheter. Skulle man finlira justerar man höjden på armen på styrväxeln när man gör jobbet, troligen helt onödigt men beskrivs i manualen.

// Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.