AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.042

Halvljuset går ej att stänga av! 320D -10

La
4
Lasse Nifty
320D 2010
Hej!

Halvljuset lyser hela tiden oavsett hur ljusvredet står eller om bilen är låst eller olåst.
Jag misstänker att det kan vara halvljusreläet som har hängt sig men vet inte var det finns eller vad det heter.
Jag har plockat ut 2 st säkringar tillfälligt nu för att släcka ljusen.

Är det någon kunnig som skulle vilja hjälpa mig med det så vore jag mycket tacksam.

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Finns inga ljusrelän. Allt styrs av LCM (ljusmodulen), även kallad Footwell Module.
Hej,

Som Kane indikerar, FRM har sannolikt fått spel. I bästa fall går den att återställa, dock inget som BMW-verkstaden vill/kan/får göra.

Om modulen inte går att återställa, kan den bytas ut. BMW älskar att plantera in en ny, som måste programmeras. Inte gratis, naturligtvis, snarare väldigt tvärtom.

En begagnad är, lika naturligtvis, inget som BMW befattar sig med. Men det finns ändå lösningar.

Använd sökfunktionen här ovan. ”Frm” ger många träffar. Väljer en i högen:

Länk

Om du inte träffar på honom vid dina undersökningar, finns OlaO här i forumet. Honom kan/bör du hålla i handen, så löser det sig.
Länk

/Lennart

EDIT: Mitt exempel ovan var illa valt, såg jag nu. Ett bättre:

Länk
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej, mycket vanligt att FRM på dessa bilar spökar.
Har man tur kan man skrämma liv i den med NCS-Expert som ingår i ett Inpa-kit Länk mycket enkelt med lathund, det tar några minuter. Har man otur får man byta den och det går i de flesta fall lika enkelt att koda in. Samma procedur med NCS.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
La
4
Lasse Nifty
320D 2010
Hej och tack för svaren!

Då har jag ju tack vare er blivit lite klokare på vad det är som orsakar felet.
Jag plockade ju som sagt var ut 2 st säkringar, nr 84 och 86, Körde sedan ca 1 mil,(utan blinkers och lyse - kanske inte att rekommendera) och när jag kom hem så satte jag tillbaka säkringarna och nu fungerar den!!
Får väl se hur länge??

La
4
Lasse Nifty
320D 2010
Hej!

Kikade på alla dina bilar olaO.
Fantastiskt fina gamla kärror du har. Jag förstår att du förmodligen har lagt mycket jobb på dom.
Är dom bara sommarkörda?

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Lasse vad bra! Hoppas det håller sig!

Tack ang bilarna men två är sålda och de gick året om.
540 såldes nyligen 40000mil gick fint men mycket rostig.
330 såldes för några år sen, den är nog lika fin fortfarande, finns på Gotland.

M5: an körs bara på sommaren.
e61:an är fin men med N53 under huven är det inget vidare tyvärr, man väntar bara på nästa problem ;-)

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.