AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.260

Byta koppling E90 N47 Manuell

Hej gänget, hoppas ni har en bra sommar !

Jag skulle behöva lite tips inför ett kommande byte av koppling på en E90 N47 Manuell (16500 mil).
Jag har inte gjort detta förut och alla tips är välkommna. Jag kommer hyra en lift för detta jobb.

Frågor :

- Hur vet man om svänghjulet är okej ? Jag har vibrationer på motorn.
- Vilka delar ska jag se till att ha hemma inför bytet ?
- Ska man passa på att byta mer delar när man ändå skruvar ? Jag tänkte även byta dom här gummikopplingarna som sitter på drivaxeln, (kan se små sprickor i gummit). Även axeltätning antar jag att man byter.

Tack på förhand, mvh Kristian

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
passa på och byt bussningar etc i växellänkaget, brukar bli lite sladdrigt bortåt 15-20 kmil
os
5
oskar92
E91 320d -11
Jag sitter och ska göra exakt samma jobb

Däremot så kommer jag byta svänghjul inkl koppling.

men de frågor jag har är
- åtdragningsmoment svänghjul (120nm?), koppling (25nm?)
- bör jag byta skruven till kopplingen som ska dras med 25nm?

Följdfråga till Matthias, vilka typ av bussningar menar du?

//Oskar
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
det sitter ett plastlager (nr 7) i växelspaken som man kan byta uppifrån. Men flera andra smådetaljer måste bytas underifrån. Länk

Förr fanns det kit med dessa delar i, kanske finns på nätet.

Flera av dessa delar slits såklart och gör att växelspaken blir sladdrig, särskilt i neutralläget
os
5
oskar92
E91 320d -11
Nu är svänghjulet inkl koppling samt lager mm i växellänkaget bytt.. (dock inte alla bussningar som Matthias tipsade om)

Gick definitivt inte smärtfritt men efter 12h så är det klart.

Nu är det första gången jag byter dessa delar men min slutsats var att det absolut var dags för ett byte.

- Lamellskiva såg ut som porslin
- var ett skapligt spel/glapp i svänghjulet och fullt med damm från lamellskivan
- såg ut som att allt har gått extremt varmt men jag har inga referenser så min extrema lekmanna-bedömning är att det inte ska vara så och ett tecken på att det har slirat en hel del? Rätta mig gärna om jag har fel!

Momentdragning enl följande
Svänghjul - 120nm
Tryckplatta - 15nm därefter 90 +- 5 grader

Centreringsverktyget jag köpte passade inte mot lamellskivan men med tejpning av verktyget så fick vi allt rakt. Rätt eller fel men skiten gick ihop... TIPS köp RÄTT centreringsverktyg...
Va skönt att det gick bra till slut. Tack för tipset med centreringsverktyget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.