|
|
|
|---|---|
|
Som Rubriken lyder så går bilen kasst vid låg temp. den går igång och på tomgång men så fort man rör gasen så börjar den huttra och tillslut slocka. Den igår igång igen efter ett tag men ibland kan bilen kännas "komplös". men när man börjar komma upp i temp så går bilen som en klocka igen. Har bytt kamaxel sensorer, kollat LMM, vacum läkage, bytt tändspolar stift och spridare. någon som har varit med om liknande? | |
|
Hej och välkommen! Bättre än att lägga pengar på chansartade byten av delar är att börja med att göra en felkodsläsning. Jag får ett intryck av att du mekar själv och då tycker jag att du bör börja med att köpa ett bra diagnosverktyg. Här i forumet finns det en medlem, OlaO, som kan rekommenderas. Han vet vad du ”behöver” och ger bra support. (Hoppas att jag får till adressen nu.) Länk /Lennart EDIT: Om du hellre vill fortsätta att byta grejer, kanske temperatursensorn i luftburken kunde vara en kandidat. Det vore i så fall inte den första gången en sådan ställer till det. Men fortfarande är en diagnos det bättre alternativet. |
|
|
LENNART Jag har använt mig av en felkodläsare som jag lånat av en kollega, nu är det ett tag sedan jag kollat med den men vill minnas att felkoden var något i form av : camshaft position bank1 o. Jag minns rätt. Även haft inne bilen på verkstad och dom finner inte orsaken och meddelar mig att kolla vanos blir för dyrt. Finns det något sätt jag kan ta reda på om det är vanos som ställer till det utan att köpa ny vanos och montera? |
|
|
LENNART Jag har använt mig av en felkodläsare som jag lånat av en kollega, nu är det ett tag sedan jag kollat med den men vill minnas att felkoden var något i form av : camshaft position bank1 o. Jag minns rätt. Även haft inne bilen på verkstad och dom finner inte orsaken och meddelar mig att kolla vanos blir för dyrt. Finns det något sätt jag kan ta reda på om det är vanos som ställer till det utan att köpa ny vanos och montera? |
|
|
Ok. Bra att du läst ut felkoder. Frågan är då, om läsaren känt till just BMW. Många generella läsare har svårt att skilja mellan en kamaxel- och en vevaxelsensor. Den senare skulle faktiskt kunna vara ansvarig för motorns uppförande, även om en temperaturkänslighet nog oftast brukar resultera i det omvända förhållandet, dvs bra kallstart men dålig gång varm. /Lennart EDIT: Vevaxelsensorn, för att förtydliga, är den som står för motorns generella tajming. Är den heldöd, startar motorn inte alls. Men oftast är nog fallet att den dör sakta och under tiden uppvisar just en temperaturkänslighet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.