|
|
|
|---|---|
|
Behöver lite köpråd. Jag ska byta bil och är ganska säker på att det blir en BMW. Blev ganska fast efter att ha testkört en F30 328i. Efter att ha läst en del så hamnade fokus på LCI p.g.a. många som haft motorbekymmer. Har gått från F31 till F30 och tillbaka och nu är jag mer inne på F36 istället. Skulle helst vilja ha 330/430d men utbudet är betydligt större på 330/430i. Har ni några tips på hur jag ska tänka? Hur ska jag kunna bestämma mig helt enkelt? Krav är M-sport, drag, navi och H/K-system, max 10000 mil. Budget runt 300k. | |
|
Hej! Du kanske redan gjort affär men eftersom du inte fick någon respons alls chippar jag in en del: - Bilen (F36 430i Gran Coupé) är jättetrevlig och skön att långköra, samt praktisk! - Motorn är alert och smidig i stadstrafik men kanske inte superinspirerande i låga hastigheter, men vid landsvägskörning och på motorväg är den fenomenal - När jag provkörde 320d och 420d back-to-back föreföll 420d ha bättre ljudisolering mot motorrummet. Vet inte om detta även gäller 330i vs 430i (har inte kört 330i). - Modeller med Xdrive har lite väl mycket luft i hjulhusen även med M-sportpaketet. Bra för markfrigången men sisådär för utseendet. - Testa att dragkroken fälls ut som den ska innan köp. Mekanismen kan tydligen krångla. - Tillägg: 430i (och troligen 330i) har syntetiskt motorljud via högtalarna till skillnad från 328i och 428i. Jag kodade raskt bort detta via Bimmercode och har inte saknat det. |
|
| Jag tycker inte du behöver låsa dig kring biltyp, alla är bra. Kan ju bara vara bra för dig att ha så stort utbud som möjligt att välja bland för att hitta rätta exemplar i pris, miltal, utrustning och skick. | |
| Jag köpte en 430d i lördags. :) | |
|
Grattis! Berätta gärna lite mer. :) BMWCS #8925 |
|
| Bra val! Superhärlig motor! Det blir absolut mer BMW-känsla med sexorna, oavsett diesel eller bensin. | |
|
Det blev en 430d från 2017 som gått ca 9500 mil. Så gott som fullutrustad M-Sport inkl bromsar, navi, H/K, drag, LED, larm, elbaklucka, comfort access etc. Letar nu större fälgar då jag inte är nöjd med 18" M Double Spoke 442 som sitter på nu. Behöver även vinterhjul då den ska köras året runt. Nästa steg blir vinge, frontläpp, kjolar och att bygga om avgassystemet till dubbla utblås med diffuser. Sen steg 2, men jag stressar inte. |
|
| Köpte du av en firma? Fick du inte med vinterhjulen? | |
| Ja jag köpte av en firma. Fick inte med några vinterhjul. Nu får jag chansen att köpa nåt snyggt istället. :) | |
| Fälgar ÄR viktigt. Bytte ut mina trista 788 fälgar mot 437or. Ville inte ha eftermarknadsfälgar utan BMW original var det som gällde. Hade de 5 ekrade 20 tums M5 F10 fälgarna också som alternativ men vart orolig de skulle ta i nånstans | |
| Dom är snikna firmorna nu för tiden, vinterhjulen säljer de separat även om de får med dem med bilen vid inbyte ofta. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.