|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag ska byta fjäderben fram på en E61 535D M-Sport 2008 och har några frågor som jag hoppas på att få svar på. - Det finns två brickor, eller ena är "dust protection collar" och den andra en "washer". Det är koniska och min fråga är vilken sida som ska uppåt och vilken sida som ska neråt? - När jag monterar själva fjädern i fjädersätesgummit så finns det som en klack eller upphöjning där jag antar att fjäderslutet ska mötas, men när jag monterar det så, så är det som att fjädern kliver över gummit så att säga. Det är rätt originaldelar men jag är ingen mekaniker och tänkte att med lite logik så löser det sig, men icke. Mycket tacksam för svar och gärna någon som kan beskriva det steg-för steg. | |
| angående din andra fråga så måste du kolla på instruktionen till fjädern eller stötdämparen. Det till synes logiska är att placera slutet på fjädern i 'klacken' på fjädersätet, men så skall det inte alltid vara. Har för mig att 'slangen' har en bra bild liggandes... | |
| Okej, tack! Då väntar vi på ’Slangen’. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Just det, det här kommer jag ihåg... Eller jag kommer ihåg att jag kom ihåg något om detta för länge sen :-) Den där brickan vet jag iallafall att den platta sidan ska vara vänd mot "fjäderskålen" och den böjda sidan ska vara vänd mot fjäderbenslagringen. När det gäller fjädersätesunderläggen så kan man bara montera dessa på ett sätt (då de har ett stort steg i sig som måste matcha mot fjäderskålen). Men det är inte trådskaparens problem (ville bara förtydliga att detta steg måste göras korrekt innan man går till nästa steg). Nu vet jag det finns två varianter här... En som har stora fyrkantiga gummistopp och en som inte har det... Kan inte komma ihåg vilka karosser som har vilket... Så jag börjar med att beskriva hur det ska göras om fjädersätesunderlägget har ett stort fyrkantigt gummistopp. Fjäderns ände ska läggas emot den där "enorma" fyrkantiga gummistoppet som är ingjutet i själva fjädersätesunderlägget. Det gäller både övre och undre. Det som är lite "udda" (jämfört med äldre tex E34) är att på det undre fjädersätesunderlägget så är inte det där stora "steget" och det där stora "fyrkantiga gummistoppet" en och samma sak - medans på det övre fjädersätesunderlägget så är det så. Yes, ska ha en bild nånstans på detta :-) Nånstans... Återkommer! |
Nu kommer jag ihåg! Det var info från Sachs! Men det var för en E39 ser jag nu! Länk Så jag undrar hur det är för E60/E61... Hmmm.... |
Ok! Bentley to the resuce för E60/E61! Är det bakhjulsdriven så sak det vara precis likadant som för E39. Är det en fyrkrafsare så ser det lite annorlunda ut. Ska se om jag kan ta en bild på det... |
Här kommer utdraget från Bentley E60/E61 som bekräftar att det är samma på E60/E61 som för E39 (iallafall för bakhjulsdrivet) Länk |
|
Tack för svar Slangen. Jag hittade dock en instruktion som visar att fjädern inte ska sitta mot klacken. Jag har dock svårt att bifoga bilder här. @Slangen, har du något annat sätt jag kan kontakta dig på? |
|
|
Ah, jag som inte är läskunnig tydligen. Alldeles korrekt beskrivet för uppre- och nedre fjädersätet! |
|
Precis, verkar som E60/E61 kör med samma som E39 men vill minnas vissa andra modeller (runt samma period) använde däremot denna klacken (tror det var E83 X3 som jag såg en bra video på för bara något år sedan). Däremot F10 och G30 har en sån där extra klack som fjädern ska vila emot (jag tror F10 och G30 har exakt samma fjäderunderlägg). Tittar man noga så ser man faktiskt att de till och med gjutit in "START SPRING" där fjädern ska börja och sedan en pil åt vilket håll det ska gå. Men som sagt, detta är F10, G30 med flera. Länk @pema74: Bara dra iväg ett PowerPost om du vill komma i kontakt med mig! :-) Du klickar på mitt användarnamn (som tar dig till min profil) och sen klickar du bara på "[ Skicka PowerPost till denna PowerUser ]" och knapplar på! :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.