AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
926

E39 523iA -00 Felande kamaxelgivare, endast vid start?

Ma
10
Maruklas
523iA Touring -00
Hej! Har nyligen köpt mig en e39 523ia -00

Har försökt ringa in felet och kommit fram till följande

Ca varannan gång jag startar bilen så hoppar den igång direkt jag vrider på nyckeln och den går som den skall (tror jag) Drar iaf inte speciellt mycket soppa och går vad jag kan tänka mig normalt

Men då och då så får jag gnugga i 2-3sekunder innan den startar, och när den gör en sådan start så är bilen slö, svarar dåligt på gasen, orkar knappt upp till 90km/h utan att hålla plattan i mattan. Och den fortsätter vara såhär trött tills jag stannar bilen, startar om den och den gör en "bra start". Då går bilen som vanligt igen.

Skaffade mig INPA och kikade felkoder, har felkod på kamaxelgivaren (insug), och vad jag kan förstå så är det vid start av bilen som den ger mig denna kod.

Jag nollar koden och testar göra en start och bilen hoppar igång som vanligt, kollar koder igen och inga felkoder.
Stänger av bilen och startar igen, får då en dålig start där jag måste gnugga länge för att den ska hoppa igång och då ger den felkod på kamaxelgivaren (insug)

Beställde (snål som jag är) en icke orginal, det fick bli en Hella. Byter denna och dom närmaste 10starterna så går bilen som vanligt, men vid senaste tankningen när jag skulle iväg så gör den exakt likadant igen :(

Kan det vara så enkelt att det är endast orginalgivare som gäller för att det ska funka?

Bifogar bild på felkod, och det är som sagt endast vid en dålig start som jag får denna felkod

Länk

Mvh Mattias
Välkommen!

Enligt din INPA är batterispänningen 11,12 volt. Det duger inte! 12,4 - 12,7 volt krävs för en BMW, en bil som generellt är grinig beträffande systemspänning.

Att bilen startar är på inget vis ett tecken på att batteriet är friskt.

Bilens batteri kan du betrakta som avlidet. Även om det lär finnas dunderkurer /-laddare som kan skaka liv i ett dött batteri, tycker jag nog att ett nytt batteri - som du sedan vårdar! - är en bättre strategi.

EDIT: Det sagda innebär alltså att din INPA-diagnos beträffande kamaxelgivaren inte kan tas på allvar.

/Lennart
Ma
10
Maruklas
523iA Touring -00
Hej! Tanken ang batteri har inte ens slagit mig då den startar så pass bra, och låter pigg på startmotorn.

En tanke slog mig, kan den visa sådär pass låg volt i o m att jag bara hade tändningen på, för då drog ju lysena igång, kupé fläkt på full styrka m.m.
Inte ens under de beskrivna förhållandena är 11,12 volt godkänt.

Vid de tillfällen som bilen uppför sig väl, antar jag att generatorn tillfälligt har hunnit pigga upp batteriet,,så att det orkar uppföra sig väl ett tag. Men det tar inte längre laddning som det skall. Det är helt enkelt slut.

Som sagt, att startmotorn går och att bilen startar är inte något bevis på att batteriet är ok.

/Lennart
Ma
10
Maruklas
523iA Touring -00
Tack för tips! Ska absolut testa hiva ner ett färskt batteri och se hur den beteer sig. Älskar detta forum :)

Mvh Mattias
Ma
10
Maruklas
523iA Touring -00
Hej igen, gick ut och mätte direkt på batteriet, som f ö såg ut å va nyligen bytt. Får 12.2V där, vilket måste anses vara friskt, eller?

Länk
:)

I en tråd ”alldeles intill” här, ”Batterspänning i en E90” eller med en liknande rubrik, finns denna nyttiga länk, som jag tillåter mig att låna. Där kan du se var ditt batteri befinner sig hälsomässigt.

Länk

/Lennart
Ma
10
Maruklas
523iA Touring -00
Tack! Den ska få stå på laddning inatt så får vi se vad den tycker imorgon :)

Mvh Mattias
Ma
10
Maruklas
523iA Touring -00
Update: Testat med ett annat batteri som låg på 12.7V samt laddat mitt egna i 48h och det ligger nu på 12.7V , testat fram och tillbaka några dagar nu men bilen beter sig precis likadant. Samma som förut att den slänger en felkod på kamaxelgivaren (insug) när den gör en start som kräver 2-3sekunders gnuggande på nyckeln
Ma
10
Maruklas
523iA Touring -00
Ett sidospår, är dessa negativa LTFT värden nå ja bör oroa mig för?

Länk
12,7 volt - när batteriet fått vila rätt länge före mätning?! - är ok.

Fuel trim - värden kan jag inte så mycket om. Men min amatörgissning är att det finns en läckande spridare e d på bank 2, som systemet försöker att kompensera för. Det är naturligtvis ingen höjdare att ha det så, och antagligen märks det vid avgastest.
Men, som sagt, jag är ute på mycket tunn is här.

INPA borde inte - som en del generella felkodsläsare ibland gör - förväxla en kamaxelsensor med vevaxelsensorn. Annars skulle konstigheterna ev kunnat hänföras till en sakta döende v-sensor. Den står för motorns tajming av tändning och insprutning. När den börjar bli trött, blir motorn ibland svårstartad eller startar inte alls. Men den bild, som din bil visar, är ju inte typisk (och INPA pekar ju inte ut den) så ha det bara i åtanke och spring inte och köp direkt! Bli åtminstone lite desperat först! ;)

Dessutom, med tanke på INPA:s envetna felkod på kamaxelgivaren, kanske den saken ändå borde undersökas lite mer. Hella är ju i grunden Bosch och borde inte ses som något B-fabrikat. Men även solen har fläckar, som det heter.

/Lennart
Ma
10
Maruklas
523iA Touring -00
Jo jag tog av laddaren från batteriet innan jag åkte på jobbet, och kollade när jag kom hem, 12.68V (Avrundade till 12.7) ;)

Okej, jag ska släppa LTFT värdena tills den startar bra å går bra igen, även om det kommer gnaga i bakhuvet..

Jag är redan desperat och har beställt en orginalgivare från bmwautoparts.net 😅
Kan fort bli lite manisk och beställa saker hejvilt, men är så sugen på att få den att gå som tänkt, för jag älskar bilen i övrigt! Fantastiskt fin att köra på alla sätt å vis
Ma
10
Maruklas
523iA Touring -00
Update: Har fått och monterat orginal givaren nu, kört 10-12mil samt stannat och startat om bilen ett flertal gånger, allt verkar OK hittils.

Startat bra varje gång och inga felkoder på givaren längre!

//Mattias
Ett - än så länge försiktigt - grattis! Håller tummarna för att det fortsätter så.

Två frågor:

- Vilken givare bytte du?

- Är det fortfarande lönsamt att handla från bmwautoparts? Eller var det av något annat skäl?

/Lennart
Ma
10
Maruklas
523iA Touring -00
Tack! Jag hoppas att det håller i sig 😅

Jag bytte kamaxelgivaren på insug sidan

Lokala bmw handlaren skulle ha 2095kr för bara givaren

Jag fick betala 1600kr (ink frakt) för givare, oring, bult, och oljefilterhuspackning från bmwautoparts! Tog 6arbetsdagar för grejjerna att landa på bron

//Mattias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.