|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, inne att köpa en ny IX3, och enligt specifikation bilen ska klara upp till 46 mil. Eftersom det är bara glädje siffror då byter att bilen kan klara kan till 40 min. Sen kommer väder, däck o.s.v som kan påverka räckvidden. Min fråga är, hur upplever ni som äger en sån bil? //Njanja | |
|
Hej Alla elbilar drar väldigt olika mycket beroende på flera faktorer. Som du skriver, väder, temperatur, hastighet osv. Jag tycker att vanliga bensin- och dieselbilar ofta har glädjesiffror när det gäller förbrukning. Det är ofta fullständigt omöjligt att komma ner i de siffror som tillverkaren uppger. Däremot är det faktiskt möjligt att komma ner i de siffror som tillverkarna ger med elbilar. När/om jag kör min BMW iX3 -22 på lite mindre vägar i Skåne i medelhastighet runt 60-100 km/h, så går det att komma ner i medelförbrukning under vad tillverkaren anger. Då går det alltså att köra ca 50 mil eller mer om man är försiktig med gasen. Om man däremot ligger i typ +140 km/h på 120-vägarna och i övrigt är gasglad, så blir den beräknade räckvidden ca 25-30 mil beroende på temperatur, däck och annat. Men för att ta ett exempel från verkligheten så när jag kör Malmö-Norrköping (som är 46 mil) så startar jag fulladdad och kommer till Gränna (Ionity för 2,88 kr/kWh) där jag står i ca 10-14 minuter och kan sedan köra hela vägen till Norrköping och kommer förvisso fram nästan tom och ställer den på laddning hos släkt och vänner. Det funkar på både vår, sommar och höst. På vintern kan det vara gränsfall att nå Gränna beroende på hur gasglad man är. Stockholm-Malmö brukar kräva 2-3 smarta korta taktiska laddningar, även om det i teorin går att göra på en långladdning som kommer ta onödigt lång tid, och gör att man kommer fram senare än med 2-3 smart-laddningar (beror även på eventuella köer vid laddstationer). Mvh Tommie |
|
|
Hej Tommie Tack för ditt detaljerat svar. Nu vet jag lite mer om bilens räckvidden. Den längsta sträckan i dagens läge kommer att vara mellan Norrköping och Växjö. Det är ungefär 30mil. Så jag tror att jag skulle inte behöva ladda, utan jag kan ladda när jag är där. För att säkra mig då i värsta fall kan jag ladda i Jönköping. där har jag lite släkt. Passa på att hälsa dom under tiden laddar jag bilen. //Njanja |
|
|
Hej, jag har bara gott att säga om den bilen, tyst, bekväm och man sitter högt samt som Tommie nämnare, bra räckvidd. Jag hade en pressbil till låns och skrev ett reportage precis när de släpptes och körde några sträckor genom landet. En gick från Stockholm till Huskvarna 33 mil. Det var vinter, 5-6 grader ute när jag åkte från Stockholm med 380km räckvidd på gissometern. Jag höll 110-115 km/h och kom fram med 75 km i räckvidd. Laddade bilen över natten, vi åkte lite runt i grannskapet cirka 20 mil och min kompis, somkör 335i och M5 till vardags körde. Räckvidden 365km var efter 200km 45 km:). Nåväl, ladda till fullt under natten och så gav jag mig sjutton på att dels köra ekonomiskt dels prova Drivning Assistant Pro och se om den inte körde snålare än vad jag lyckades göra. Nåväl, satte kurs mot Stockholm med 320km i räckvidd, farthållaren på 100 km/h och bilen körde verkligen själv mot Stockholm. Vid 7-8 gånger kom jag ikapp långtradare och då tryckte jag på gasen och vred om ratten för att köra om och sedan placera mig i innerfilen igen. Räckvidden ökade sakta men säkert fram till Linköping. Det lustigaste var att när jag kom hem, har ingen laddbox, så åkte jag ner till den lokala Preem som har en 50 kWh snabbladdare. När jag startade laddningen på den så visade helt plötsligt gissometern 532km i räckvidd. Den baserar såklart siffrorna på hur man kört från avfärd tills man börjar ladda. Så siffrorna Tommie anger är helt rätt, sen beror ju förbrukningen på hur man gasar. Mvh Asken |
|
|
Grattis till en underbar bil om det nu går i lås! Haft min sedan årsskiftet, första långkörningen i februari, fick 1,65 kWh per mil, det blev då en räckvidd på ca 46 mil. (dubbfria vinterdäck 19") Och nu i vår sommar ett antal andra långresor med 1,5 kWh per mil som lägst med en räckvidd på ca 50 mil. Kör alltid EcoPro och med adaptiv farthållare. På motorväg ligger jag nästan aldrig över 105 km/h och övriga vägar ca + 10 km/h. Så långkörning är absolut inget problem, någon gång har det hänt att jag fått vänta 10 min på min tur vid laddstationer. Lycka till! Lennart Bornhall BMW CS #1085 |
|
|
Hej Njanja, Norrköping - Växjö bör vara möjligt på en laddning året runt, om man inte är väldigt gasglad. Dock kommer du att komma fram med relativt lite laddning kvar, så du kommer behöva ladda innan du åker tillbaka. När du köper en ny BMW iX3, ingår ett års gratis abonnemang hos IONITY, vilket ger dig möjlighet att ladda till rabatterat pris på deras laddstationer. För närvarande är priset 2,88 kr per kWh. Du har en laddstation i Värnamo som kan ladda med upp till 150 kW i en iX3, vilket gör att det går relativt snabbt att nå upp till 50% eller 80% laddning. Låt oss leka med tanken att du ska till en sommarstuga i Växjö där du kan ladda i vanligt hushållsuttag, så ser jag några alternativ: Om uttaget har en 10 A säkring, kan du ladda cirka 8 A för att vara på den säkra sidan om det inte finns många andra förbrukare på samma säkring. Då kan du ladda ungefär 2 kW per timme eller cirka 50 kWh per dygn. Med dessa siffror kan du föreställa dig att om du kommer till sommarstugan i Växjö på en fredag kväll, kommer bilen vara fulladdad på söndag morgon, ungefär. Om uttaget har en 16 A säkring tar det ungefär 20 timmar att få bilen fulladdad. Om du inte kan ladda i ett eget uttag i Växjö, kan du såklart använda en offentlig laddstation. Men jag skulle personligen rekommendera att stanna vid IONITY i Värnamo på vägen ner och ladda precis tillräckligt mycket (läs: lite) för att ta dig till Växjö och tillbaka till Värnamo. Sträckan är ungefär 14 mil, men beroende på hur du kör kan du kanske klara dig utan att ladda alls, eller bara behöva ladda några enstaka mil för att vara på den säkra sidan. En snabb uppskattning i huvudet säger mig att du bör hinna ladda i 0-10 minuter i Värnamo för att klara resan Värnamo-Växjö-Värnamo utan problem. När du sedan ska hem från Växjö är det bäst att stanna i Värnamo - helst med ganska tomt batteri för att kunna ladda med 150 kW och nå upp till 80% laddning på ungefär en halvtimme. Då kommer du hem till Norrköping utan problem. Ett annat alternativ är att på vägen ner ladda i Värnamo så mycket (eller lite) att du kan ta dig till Växjö och tillbaka till Gränna, och ladda där i ungefär 15 minuter för att kunna ta dig till Norrköping. Men egentligen behöver du inte tänka så mycket på det här. Om du anger start- och destinationspunkterna i navigatorn i bilen kommer den att hjälpa dig med detta. Om du inte ställer in rätt filter för laddstationer kan den vara klumpig och välja långsamma laddare och/eller inte ta hänsyn till att du har IONITY för förmånlig snabbladdning. I BMW-appen "Min BMW" kan du också experimentera med olika destinationer och se en cirkel som visar om destinationen ligger inom räckhåll och var/om du behöver ladda. Sedan skickar du destinationen till bilen och när du sätter dig i bilen godkänner du rutten. Riktigt coolt! Mvh, Tommie |
|
| Gästa vänner med ledig laddbox kan vara ett alternativ (men räkna inte med en snabbfika). Ladda vid en sommarstuga i ett 230V-uttag kan vara mer eller mindre olämpligt. Förutom brandrisk kan det vara huvudsäkring för aktuell fas som inte är dimensionerad för ytterligare 9A om spis/kaffebryggare mm skall köras samtidigt. | |
|
Hej Tack för snabba svara. Uppskattas mycket. Testade och kollade bilen igår- Åkte till Västerås från Norrköping. och var lite besviken och ledsen. När jag åkte från Norrköping då bilen hade 90% batteri och 320 km räckvidden. När jag kom till Västerås då han var på 50% och räckvidden på 200 km. Jag körde både i comfort mode och eco pro, Såg inte någon skillnaden, Den var riktigt besvikelse. Andra besvikelse var att hitta laddstationer. Tog mer en timme, Nästan alla var upptagna. När jag hittade en snabb laddningstation, då laddade jag bilen till 99% men räckvidden var på 343 km. Enligt specifikation när bilen är fulladdad då skulle den klara ca. 460 km . (eftersom det bara glädjesiffror, vi säger 410 km). Besviken igen. Länk Orsaken varför jag är ledsen, är att jag hittade både repor och rost på bilen. //Njanja |
|
|
Hej Räckvidden enligt datorn är baserad på medelförbrukningen sedan nollställning. Det betyder att om du eller de som kört bilen tidigare har kört i hög hastighet och haft en hög förbrukning, så kommer den visa lägre räckvidd när den är fulladdad. Exempelvis 343 km som i ditt fall. Verkar rimligt om man kör på motorvägar och stämmer med det jag skrev tidigare. Om man däremot kör lugnt och försiktigt i långsamma hastigheter så estimerar den en längre räckvidd. 460 km eller längre är inte omöjligt. Det är alltså inte som så att den alltid estimerar 460 km vid varje fulladdning. Det vore att estimera fel baserat på tidigare körprofil och skulle lura föraren att tro att man kan köra 460 km baserat på hur bilen gått hittills. Egentligen är detta exakt samma som på vilken bensin eller diesel som helst. Om man hoppar in i en dieselbil som drar 0,5 l/mil, nollställer räknaren och sedan kör på autobahn i 200km/h, så kommer den inte estimera lång räckvidd bara för att man tankar fullt. Om man absolut vill se 460 km, så kan man nollställa räknaren genom att hålla inne knappen på helljusspaken, så kommer den visa det. Det betyder inte att man kommer 460 km utan bara att man låter datorn glömma historiken. Bra att göra om man köper en bil där förra ägaren haft en annan körprofil än man själv har. Baserat på det du skriver så kommer du att kunna köra ca 343 km med en BMW iX3 mellan Norrköping - Västerås om du kör som du gjorde och har samma körmönster som ägaren innan. Om du laddade i Västerås med ca 50% laddning på snabbladdare så kommer du inte upp i max hastighet. Taktiskt är det bättre att ladda när den ligger lägre än 50%. Att ladda från 10%-50% går betydligt snabbare än 50%-90%. Du hade förmodligen inte behövt ladda i Västerås i 45 minuter om du skulle tillbaka, utan skulle lika gärna kunnat ladda typ 30 minuter i Norrköping för att få nästan samma resultat -ish. Skillnaden mellan comfort och eco-pro är ganska liten. Även den baserar sig på hur man kört i de olika lägena och omständigheterna kring hur bilen kunnat spara energi. Bara för att ta ett edge-case; om du nollställer rubbet och sedan kör som ett svin i eco pro-läget och sedan kör samma sträcka i comfortläget, men du då kör väldigt försitigt, så kommer estimeringen därefter i eco pro-läget att estimera en kortare körsträcka än i comfortläget. Nåväl, det var ett överdrivet exempel. Ett rimligare exempel är att om man dagligen kör exakt samma körsträcka till och från jobbet i eco pro respektive comfort, så kommer man att se att man kommer något längre i eco pro-läget eftersom bilen gör vissa saker för att minska förbrukningen. Exempelvis minskar den uppvärmningen i kupén på vintern, samt är försiktigare med air condition på sommaren. Av den anledningen kör jag sällan i eco pro-läget. Livet blir helt enkelt lite tråkigare och sämre komfort i eco pro-läget jämfört med comfortläget. Personligen tycker jag inte den ökade räckvidden är värt den sämre komforten. Men det är jag det. :-) Att hitta laddare är en sport. Vinnaren är ofta den som aldrig laddar annat än där men bor eller har ett ärende och i övrigt bara laddar så lite som möjligt när bilen är så tom som möjligt. :-) Mvh Tommie |
|
| @Njanja: Är det inte typ 150 km mellan Norrköping och V-ås? Då har du kört effektivt om räckvidden bara minskat med 120 km enligt bildatorn. | |
| Om datorn beräknade laddnivån rätt är det bättre att räkna själv. Du kom 16 mil på 40% av maximalt tillgängligt och 100% betyder då max 40 mil. (Men nu var det väl optimal temperatur och ned till 0 kör man ju inte annat än i nödfall.) 30 mil under dessa förhållanden skulle då dra 75% av maxkapacitet. | |
|
Om du åkt från Norrköping till Västerås och gått från 90 till 50% så skulle inte jag på plats i Västerås snabbladdat till 99%. Om du inte skulle åka runt mycket i Västerås så hade jag bara laddat till 65-70% så du med god marginal kommer hem. 1) Snabbladdning kostar mer än laddning hemma 2) snabbladdningen mellan 80 till 100% går långsamt, så laddstoppen blir 45 min istället för 15-20 min och du behöver ändå inte den elen. När du besöker samma stad en andra gång behöver du inte leta laddare 1 timme, det är sånt som försvinner ju mer man kör. |
|
| Kane, det är normalt att räckvidden minskar mindre än avståndet du har kört. Bilen har en viss energiåtervinning också, och det kan inte predikteras rätt av bildatorn. Bilen visar pessimistiska värden och normalt sätt kan du köra längre än vad bilen gissar sig till. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.