AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.020

Blocket. , spioner?

Provade att lägga upp en bmw på blocket som är värd över miljonen , suddade ut reg nummer på varje bild och skrev in ett icke existerande reg nummer när jag fyllde i formuläret då jag allmänt är väldigr ”nojjig och försiktig” . Planen var att lämna reg till seriösa köpare. Till min förvåning ser jag dock att det dykt upp på carinfo.se att bilen är ute på blocket. Hur är detta möjligt när reg är utsuddat på varje bild , & när jag skrev in fake reg när jag laddade upp annonsen?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Risky att sälja dyrare bilar själv uppenbarligen... Prova att anlita någon seriös firma som pysslat med dyrare bilar länge, tex Länk eller någon annan.
Mvh
Asken
Buspelle
Mycket märkligt men på något sätt har din bil identifierats. Det är iofs fullt möjligt om det kanske är en ovanlig modell som någon sett ute i trafik eller av någon anledning känner till men det känns lite långsökt. Själv hade jag nog inte vågat sälja någon bil på blocket i dagsläget och i synnerhet inte en BMW.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Märkligt som sagt, men måste man inte verifiera sig med bankid när man lägger in annons på blocket nu?
I så fall skulle de kunna matcha vilka bilar du äger mellan fordonsregistret och annonstexten.
bl
2.294
blixten
325i -88
MUC, det är sannolikt så att identifieringen skett via bank id och att det skett en matchning. Blocket pratar om att man har så hög säkerhet men det funkar tyvärr inte alltid så bra i praktiken.
Blocket har ju varit en plats för bedrägerier åt båda hållen så förmodligen har de hämtat infon via BankID. Även om du egentligen inte haft ett ont uppsåt så är det ju precis den typ av fejkannons som du försökt lägga upp som ofta använts för att blåsa folk på handpenningar.

Sedan håller jag med tidigare inlägg att dyrare bilar säljer du bättre via ett professionell förmedlingsuppdrag. Komissionspengen som säljaren tar för besväret är en liten summa i sammanhanget och du slipper allt bry med att oroa dig.

Sedan kan det vara bra att veta att det inte är via Blocket som de flesta tjuvar få tag i bilarna - biluppgifter finns tyvärr tillgängliga via Transportstyrelsen för alla som vill ta reda på var en speciell modell finns i landet…
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Kan det inte vara så enkelt att du har lagt ut ditt mobilnummer i annonsen och att det sen är ett registrerat telefonnummer så att det går att se var du bor, namn mm och då är det ju gjort på några klick att tar reda på vad du äger för bilar.

Har ju svårt att tänka mig att någon på blocket skulle läcka info till utomstående.

En annan möjlighet är ju att det är en extremt ovanlig bil så att den går att identifiera bara för att det råkar vara en Porsche GT3 och den råkar vara vit med cup-fälgarna. Exempelvis.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Car.info bildskannar annonsbilderna. Det testade jag sist jag annonserade. Döljer man skylten men lägger in numret i annonsformuläret kommer inget hos car.info. Den rimligaste förklaringen är helt enkelt att TS glömde sudda på nån bild.
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Blocket behöver väl följa GDPR precis som alla andra. Jag hade mejlat dem och förklarat problemet.
Lite fördomsfullt kanske..
Men jag vågar ändå påstå att en majoritet av de M3 annonserna som finns på blocket där de har valt att dölja eller "låna" ett regnummert av "säkerhetsskäl" har historik som känns oattraktiv..

Har man en bil med konstig historik, skriv det i annonsen. Har man fixat till och räddat ett gammalt lik, skriv det i annonsen, man gör ju en god gärning!

//Jonas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.