AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.212

Blinkers fungerar men visas inte på inst-panelen e39-97

K2
348
K2
523i -97
Mystiskt fel som upptrtt på senaste tiden.

Övriga indikationer är att indikeringen för helljus (blå indikator i instrumentpanelen) inte heller syns.

Så blinkers funkar som de ska utåt men jag ser ingen indikation, hörs heller inget tick-tock från blinkers. Och helljuset funkar som det ska som sagt med toggle på vänsterspaken, men man får ingen indikation, Klart störande så klart och jag betvivlar att den går genom besiktningen på detta... vad står på tror ni?

Vet inte om det är relaterat men AC vill inte kyla heller på sistone, iofs inte så konstigt på en bil från -97 men det funkade bra tills rätt nyligen. Inte felsökt AC ännu.
K2
348
K2
523i -97
Gjorde en diagnos via Carly. Inte så detaljerad information gavs men det tycks vara något vajsing med kommunikationen via K-bus från ljusmodulen till instrumentklustret.

9 styrenheter hittades och scannades. 5 "issues":

Instrument cluster:
- 000087 KOMBI: K bus
- 0000BE KOMBI: Data-filing difference to central light module

Air conditioning:
- 000015 IHKA: Automatic heater - A/C system fault stored (stämmer, AC har slutat funka i samband med att blinkersindikatorer etc slutade funka)

Central chassis electronics:
- 0000FF GM: Front passenger backrest upper section servomotor: Locking when moving backwards (obs: har inga elstolar så detta är feldiagnos eller orsakat av annat fel)

Immobilizer:
- 00000F Power-on reset (vet inte vad detta kommer sig av, inga problem starta bilen med nyckeln som vanligt)

______

Så det verkar vara en bra idé att försöka hitta denna ljus-styrenhet och kolla anslutningar till denna i första läget, kanskee korroderat.

Frågan är var denna är placerad, är det möjligen bakom handsfacket eller bakom passagerarplatsens främre vägg i golvet?

Andra idéer med tanke på felkoderna?
Hej,

Nu har du väl hittat stället på egen hand, men ändå:

Innanför passagerarsidans (vänsterstyrd bil) högra panel, lite under handskfacket. Ett ganska fuktigt ställe under vissa förhållanden (dränering osv) tror jag.

/Lennart
K2
348
K2
523i -97
Tack för tipset Lennart, det är precis vad jag misstänker: fuktinträngning. Mattan är iofs inte blöt men det känns inte snustorrt heller.

Jag hittade en guide här på forumet i mektips, gick bet redan på steg två: att dra loss tröskeln... "bara dra rakt uppåt". Sitter som berget men jag får väl hitta något att bända med. Planen är att i första hand demontera denna LCM/"LKM" och undersöka status på kontakter och att kretskortet inte ser skabbigt ut.

Den potentiella snabbfixen att göra strömlöst över natten löste inte problemet.
K2
348
K2
523i -97
Jag hade inte tid att lösa problemet innan sista besiktningsdatum som var idag.

Kan vara bra att veta hur dessa fel bedöms:
- Kontrollampa helljus 4.9.1 ur funktion: bedömning 2x
- Körriktningsvisare kontrollanordning 4.9 ur funktion: bedömning 2x
- Dimbaklykta kontrollampa 4.9 ur funktion: bedömning 2x

Inga andra anmärkningar.

Så underkänt resultat blev det, behöver inte återkomma på efterkontroll men måste fixa detta snarast.

Återkommer när jag rotat fram denna LCM (LKM) och ser vad som står på i detta fall.
Det var ju faktiskt en ”snäll” besiktning! Men de har ju sina regler….

Skönt, åtminstone, att du slipper den pressen.

Lycka till med fixet! Hoppas att du så småningom återkommer med facit!

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.