|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hur gör man lättast för att få ur motorn? kan man behålla växellådan på? Behöver man ta bort fronten på bilen om man vill behålla lådan på motorn? isåfall hur mycket jobb är det med att ta bort den plåten som är framför kylare och det? kanske lättare att plocka av lådan ändå? och var lossar man lättast kabelknippet som går in till motorn från torpedväggen? finns det någon skarv eller måste man lossa kontaklterna från alla givare? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] | |
|
när de bytte motor på min tog de ut den genom fronten med lådan på. Hmm kablar genom torpeden, de flesta kablar går ju till styrboxen och den sitter ju i motor rummet. eller vad medar du för kablage Joakim Eriksson |
|
|
ok, så det ska gå då, men går det utan att riva bort frontplåten och ac kylaren och det tror du? jag menar hela det kabelknippet som går i i motorn, precis under expansionskärlet där man fyller på vatten, var sitter styrboxen? går det att dela kabelhärvan där så man kan få ut motorn utan att lossa alla kontakter? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
styrboxen sitter ju på passagerar sidan under en svart plast kåpa under huven mot torpeden, bara att ta lös kontackterna där. Gissar på att plusskabeln går genom torpeden men bara att lossen ded på motorn, ska kika närmare på detta på ett tag och så kan jag fundera utt nått smart Joakim Eriksson |
|
|
Okej jag har ju nyligt gjort det hela och bilen går finfint igen... Lossa alla slangar, rör etc. Fungerar acn så tar du lös kompressorn, ta lös oljerören till lådan både vid lådan och kylarn, ta lös servoröret som går runt i en ring, ta lös hela behållaren på den andra slangen. Ta lös olje rören till motorn undersida filter. Bränsleretur lös, tillopp tar du loss utg filter. Vattenslangar tar du "vad du behöver". Turboslang loss, insug + slang/rör loss. Tror det var alla slangar... Skruva bort ledningar från startmotor, 3 bultar, ta bort startmotor, två torxbult. Ta bort jordfläta + ev motorvärmarkabel på hö-sida. Öppna kåpa till databoxar hö, ta lös stora kabelklämman mm. ta bort stora å små kontakter som går till motorn, tror det är fem??. ta på vä sida bort alla kontakter som följer med härvan, om du är osäker på var suttit: märk upp med masktejp. Ta bort fläktskydd, kylare. Skruva lös lådan från sina två fästen och lossa elkontakten som går till motorn. lossa även mellanaxel vid hardyskiva. Lossa torx som håller låda ihop med motor. Rigga talja att lyfta motor med (obs försök att få jämnvikt med en tamp både fram å bak, lossa motorfästen, sätt domkraft under låda Dra bak lådan så långt du kan, kan hända du senare måste lossa hela fästet å dra bak ännu mer. Lyft motor ur motorfästen och jucka lös den från lådan (konvertern-turbinen- följer ju motor och det gör att du måste ända fram att fläkten tar i ac-kylarn) som en kompis eller snöre håller tillbaks. För att kunna lyfta ur så får du även ta loss skenorna som kabelhärvor legat i. Vips så sitter du med en gedigen dieselmotor i knät... |
|
| Förrutom vanliga verktyg så behöver du Torx e-10, e-12, e-14, insex 19mm till låda å remspännararm, lite tålamod, diesel att göra rent med å ett gott humör... | |
|
men alltså det måste gå att behålla lådan på, om man vinklar den när den hänger i traversen... har plockar bort allt i fronten så där är fritt... man om man ska bort med lådan, är det verkligen så lätt att bara dra ut konverten med motorn? är det inte riska tt man skadar splines och sånt i lådan ochj på konverten då? annars lär det vara enklare att lossa konverten från motorn?? måste den sitta på nått speciallt sätt sen? så den ska märkas upp eller så? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
| låt för guds skull konvertern sitta kvar, stor risk att paja pumpen när du skall sätta ihop det annars.. märk bara ut på konverter och svänghjulet så du inte får problem med obalans, (tror inte det spelar roll... men...) | |
|
KL> menar du att låta den sitta kvar på lådan eller på motorn? sitter det någon pump där i närheten? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Hmm.. Förstår inte riktigt vad som skulle skadas iom att man tar lös konvertern från lådan, bara splines och inga problem att få tillbaks. Jag tycker det verkar jobbigt att lyfta ur lådan också, man kan ju inte hantera motorn med vxllådan hängande på...? |
|
|
Härligt att det finns de som "stormekar" ibland och inte bara byter växelspaksknopp och monterar sidkjolar;-) Själv har jag nog tyvärr förfallit till det senare, men med er hjälp kanske jag kommer ingång med kopplingsbytet som skulle gjorts för ett år sedan. Frågan är hur trångt är det att "Lossa torx som håller låda ihop med motor". Kommer man åt dessa skruvar utan problem eller blir man tvungen att släppa på motorfästena också? Det är en manuell låda. |
|
|
Jonne Mek> det ska nog gå att komma åt, om man släpper balken till lådan och släpper ner den lite så vrider ju sig motorn så man kommer åt. men det är ganska dumt att ha torx där, det ska ju vara vanliga bultar, då har man ju lite olika verktyg till det, men det är ju givetvis inte meningen att man ska kunna byta tillexempel en koppling själv. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Tack för uppgifterna. Dumt att ha en kopplingssats liggande på hyllan när bilen behöver den så väl...Hörs tydligare för varje dag nu hur den slirar. Annars tycker jag torxen funkar bra. Det ska f*n till att vrida en sådan rund i förhållande till dess lilla skalle. Liten skalle små hylsor vilket borde vara bra i dessa utrymmen, men det är klart det blir ju bara hylsnycklar då. |
|
| konvertern sitter på 3 olika axlar, så du skall ha på den på 2 splinesade axlar plus ett spår. om man inte får i alla perfekt, vilket är svårt om man inte har lådan lös, så kan man klämma oljepumpen som sitter i lådan när man monterar ihop det igen.. mao så skall konvertern sitta kvar i lådan. jag tror att det är det vanligaste misstaget folk gör med automatlådor, och det blir bra dyrt att åtgärda.. | |
| sab: Du hade nog tur när du satte ihop din ;) | |
|
jag tycker med att det måste vara enklare att låta konverten sitta kvar i lådan, det är ju bara att skruba lös den från startkransen spelar det någon roll hur den sitter? för balansens skulle lär det ju kvitta, startkrans och konvreten måste ju vara balanserat var för sig. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
nu har jag fått ur skiten... märkte att remhjulet som sitter på veven var helt löst, kan det påverka oljepumpen så att den inte går runt? förstår inte hur den bulten kan lossna, antagligen är kilen söndrig med. En sak till jag undrar över... på växellådan (5stegs automat) så var det ett hål på ovansidan, såg mycket skumt ut, precis som där skulle sitta någon nippel eller nånting, men där fanns inget kvar på bilen... vad är det för nått? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Huj. nu blir jag lite nervös. Detta med den bulten har man ju läst endel om nu. Kommer man åt den underifrån? Känns som att det är vanligt och att man borde kolla upp den om man har en TDS. Är det åtdragningsmoment på denna eller är det bara att dra till den? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
så det är så att den driver oljepumpen? isåfall kan jag bara tacka min bmw verkstad som jag frågade om man ska byta den bulten när man haft den löst, samt om den ska dras med något visst moment, nej det ska inte behövs var svaret. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Är inte här varje dag så kanske mitt svar är sent.. Oljepumpen drivs av en fläns som är klämd fast mot vevaxeln med hjälp av remskivebulten, lossnar den så drivs inte pumpen och då blir det inte så roligt.. Bulten är ingen sträckbult men skall dras med moment. Kommer inte ihåg moment men det finns bland alla andra på denna länk Länk Kilen som finns på veven är bara till för att få remskiva å kugghjul till bränslepump på fätt plats, och kilen "håller" ändå ingenting, allt hålls på plats av att det pressas samman av bulten. Oljepumpsflänsen skall du däremot också "fästa" med "Loctite för cylindrisk sammanfogning" (nr631???). Kanske jag hade tur då---)) |
|
|
vilken idiotisk konstruktion, hela motorns driftsäkerhet hänger på en bult, jag upphör aldrig förvåna mig över dessa bilars underbara kvalite. egentligen skulle man kräva bmw på en reparation eftersom jag frågade om den skulle dras med ett visst moment. men hur stor är chansen att jag får något för deyt besväret? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.