AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
880

Skenande motortemp E39 523i 1999

Ru
24
Russin79
BMW E39 523i -99
10900mil
Nyskick
Entusiastägd
Hej,

Ska försöka fatta mig kort och informativt.

Körde i 110km/h och såg att tempmätaren klättrade mot rött.
Körde åt sidan och stängde av bilen, öppnade huven och noterade då att kylfläkten inte snurrade.
Övre kylarslangen varm men ej svullen, nedre lätt ljumen.
Klämde på slangarna och hörde/kände att det flödade i båda.

Startade bilen, då gick fläkten igång direkt.
Körde en bit och mätaren klättrar igen mot rött.
Sätter på full värme och full fläkt då går tempmätaren ner till normal position och pendlar lite fram och tillbaka till nästa streck efter mitten.

Stannar igen och öppnar huven, motorfläkten går, stänger av bilen och motorfläkten stannar.
Nu är båda kylarslangarna varma och det känns i båda när man klämmer på dom.
Ingen glykoldoft i kupén, ingen sörja i varken olja eller vatten.
Har ej kollat vätskenivån ännu då bilen står på avsvalning.

Termostat, vattenpump och expansionskärl bytt för 700mil sedan.
Firman som bytte sakerna finns ej kvar så jag kan inte lämna dit den för felsökning/garantiärende.

Alla tankar,funderingar är hjärtligt välkomna.
Har jag glömt någon relevant info så är det bara att påpeka det så kompletterar jag med den infon.

Väl mött
/Nemo

Väl mött
/Nemo
Ru
24
Russin79
BMW E39 523i -99
10900mil
Nyskick
Entusiastägd
Då jag inte kan redigera inlägget skriver jag mer info i ett svar istället.
När jag sätter på full värme så sjunker tempmätaren från rött till normal på en sekund.

Väl mött
/Nemo
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Spontant låter det som om något blivit fel vid byte av termostat, vattenpump och expansionskärl (bytt för 700mil sedan.). Jag hade nog sett över dessa. har förekommit trasiga termostater.
Ru
24
Russin79
BMW E39 523i -99
10900mil
Nyskick
Entusiastägd
Ja termostaten var det första jag tänkte på.
Det skulle vara höjden av otur då dom fick byta den 2ggr pga av dom fått defekta vid leverans.

Har fixat lite mer idag och luftat systemet för att utesluta luftficka samt kört lite mer med bilen.
Båda kylarslangarna blir kokheta och hårda samt att det pulserar lite i den nedersta ,det bör vara en indikation på att termostaten inte öppnar som den ska.
Har inte försvunnit någon vätska i expansionskälet så det bör inte vara något läkage i systemet.

Börjar fundera på om det kan vara någon sensor som spökar också eftersom fläkten inte går igång när bilen indikerar att den är varm.
Tidigare har den gått igång efter att jag stängt av bilen, men nu är den bara igång när bilen är i drift.
Samt så är det skumt att tempmätaren går från nästan på rött till normalt på en sekund när jag sätter på full värme.
ma
314
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
Vet du vilket märke de har satt dit på delarna? Spontant så låter det som de köpt ngt billigt….. iom 2 st defekta. Bytte själv 1ggn och den höll inte så länge, dock stängde den inte helt, så inte riktigt lika allvarligt men lika irriterande att byta igen 😠

Köp Bmw orginal eller Oem leverantör är mitt råd😊

/Kent
Ru
24
Russin79
BMW E39 523i -99
10900mil
Nyskick
Entusiastägd
Vet tyvärr inte vilket märke det är på delarna dom satte i, men bevisligen något budget om det visar sig vara termostaten igen.
Har fått tag på en mekaniker som ska ta in bilen på felsökning och åtgärda felet.

Stort tack för svaren och engagemanget, jag återkommer med lösningen här i tråden. Tänker att det kanske kan hjälpa utifall någon annan råkar ut för samma problem.

Väl mött
/Nemo
Ru
24
Russin79
BMW E39 523i -99
10900mil
Nyskick
Entusiastägd
Hej,

Har helt glömt att uppdatera tråden.

Det var vattenpumpen som hade gått sönder.
Verkstan hade satt i en pump med plasthjul fast dom lovade att dom satt i en med metallskovel.

Problemet löst och allt är frid och fröjd igen.

Väl mött
/Nemo
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
topp!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.