AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
915

Prisutveckling BMW Z3 Coupe

Hej alla,

Nyfiken på er input kring prisutvecklingen på BMW Z3 Coupe. Ägde en 2.8 för 10år sedan och är sugen på att köpa en igen, den här gången en 3.0. Utbudet är mycket skralt i Sverige men i Tyskland finns det en del. Priserna för vettiga bilar ligger dock runt 30 000 EUR, vilket med dagens kurs innebär ca 340 000kr. Har bilarna verkligen stigit så pass mycket? Jag är medveten om att SEK är svag mot EUR, jag är fortfarande förvånad över priserna. Någon som har koll på prisbilden i Sverige för en 3.0:a? Jag har en 3.0 Coupe på gång, 11 000mil på mätaren, individual, manuell för 23 500 EUR (1 ägare i Tyskland sedan ny). Ett bra köp?

Tacksam för input.

/Nicklas
Jag har generellt följt prisutvecklingen för Z3 i mer än 10 år, eftersom jag äger en Roadster 2.8l sedan 11 år.
Det började med att priset drog iväg rejält för Z3M med drygt 300hk, kallad nöjesmaskinen i Tyskland. Just för att du får en kombination av enkel direkt respons utan elektronisk inblandning. Man känner att man kör bil och det finns inga digitala mätare.
För 10 år sedan kostade en sådan ca 120 till 150k, men finns ofta på blocket för 400k. Tveksamt om de säljer, ligger ofta kvar under lång tid. Ca 250k till 270k är kanske ett realistiskt pris på dessa, om man vill få den såld.
Som du sa, för 10 år sedan var coupé lite av en töntbil i sin design, men denna har växt i intresse i kombination med litet antal sålda. Många jagar just denna modell. Därför har priset gått upp rejält. Nu jagar du dessutom en med 3.0l motor, vilket är sällsynt. Kan därför förstå varför priset gått upp. Som du ser å blocket är 2.8l billigare, kanske du skall vidga ditt val av bil. För 10 år sedan fanns det 43 sådana coupé som du vill ha, medan det fanns nära 1000 2,8l Roadster inregistrerade i Sverige.
I övrigt har 6 cylindriga Roadsters gått upp från ca 90k till 120k ibland 150k under 10 år. Priset har ökat rejält för de 6-cylindriga.
4-cylindriga är däremot mer stilla i prisutvecklingen. Det skall vara en 6:a i år!
Detta är min uppfattning genom att läsa internationella artiklar och läsning på blocket. Z3 ökar i intresse, vilket förvånar många Z4 ägare. Därför hittar du även många nya tester och artiklar både i engelsk, amerikansk och tysk press.
Priset påverkas nog även av att en del vill använda sin Z3 för bankörning, och då är ett riktigt tak ett villkor.
Intressant feedback.
Z3 Coupe är i mitt tycke en riktigt snygg bil och det går inte en dag där jag ångrar att jag sålde den jag hade. Nu har jag en på gång, en 3.0 Coupé av 2001 års modell som jag tänkt hämta om några veckor. Bilen har 1 ägare sedan ny, och visst - den är inte ny men i mitt tyckte efter att ha sett en del högupplösta bilder i bra skick.

Nyfiken, hur kan man ta reda på uppgifter som ex. hur många 3.0 finns det inregistrerade i Sverige?
Som tidigare nämnts, har jag en lista på inregistrerade Z3 coupé år 2012, då var det 43 stycken 3,0 inregistrerade i Sverige, och 175 st med 2,8 motor. Jag tor att det var någon på detta forum som hade tillgång till Trafikverkets siffror och sammanställde detta.
Men försök se priset med friska ögon. Skulle det vara så fel att köp en 2,8l? Pris idag ca 175.000. Du skall ge totalt ca 300.000. Är 0,2 liter större motor verkligen värt 125.000?

Högt pris hänger ihop med att det finns inte en enda sådan du jagar till salu i Sverige.

Ett varningen tecken för Tysklandsköp. Jag har läst att tyskarna har fått upp ögonen för bl.a. svenska Z3-or och köper tillbaks välvårdade med stark Euro. Med detta sagt, det finns ingenting som tyder på att du med automatik får en Z3 billigare eller mer prisvärt i Tyskland än i Sverige, de tiderna är förbi. Jag tittade på motsvarande min bil, och den skulle inte vara billigare i Tyskland, utan att tänka på överföringskostnader.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.