AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.338

BMW e91 2007 a-traktör helt strömlös

Hej alla glada!

Min är 16år har en e91 2007 som a-traktor(29000 mil), denna har han haft ca 2månader.
Bara för någon månad sen hade han problem med urtrampningslager och slavcylinder och helt otroligt bytte han och en kompis detta helt själva, sjukt duktiga! :)

Sen har bilen gått fint några veckor och nu skulle han in med en baslåda och ett steg, inga konstigheter, detta fick han in och det enda som skedde i denna installation var att en 20amp säkring gick, Den byttes och sen flyter allt på.
För några dagar sedan när han var ute och körde så dog bilen helt plötsligt, helt strömlös!
Då keyfoben satt i lyckades han putta igång bilen. När han kom hem mätte vi hur mkt den laddade när bilen var igång, 14.4 volt. Men vi satte batteriet på laddning över natten, på morgonen mätte vi 13.4 volt på batteriet. Sedan gav han sig ut på en tur och kom ca 5km sen dog bilen igen, helt strömlös.
Återigen lyckades han putta igång bilen och kom hem. Vi provade att starta bilen några gånger utan problem, mätte batteri mm igen, allt ser bra ut. Bilen står igång en stund på tomgång, och helt plötsligt totalt strömlös och dör. Efter en stund har den ström ingen och startar utan problem.
Vi lägger ner för dagen, sen går det ca 2dagar innan vi ens rör bilen, och nu är den totalt strömlös.
Jag mäter över 13 volt i motorutrymmet, Plusen kopplat till batteri och jorden i toppen av fjäderbenet.

Nu kommer vi inte in i bakluckan, glöm ej att detta är en a-traktor och för att ta sig in i bak och nödöppna krävs en stor insats och börja riva väggar mm.
Keyfoben går såklart inte i och rattlåset går inte ur, vi kan ej heller öppna några andra dörrar än förardörren, med nödnyckeln. Eller finns det nåt annat sätt?

Vi har gjort några enkla åtgärder utan riva allt.

1. Jordat med en startkabel emellan motor och kaross, ifall någon jord har erjat söner.
2. Laddat batteriet igen, på anslutningarna i motorutrymmet.
3. Kollat säkringar och knackat på säkringshållaren under handskfacket, kända felet med plusanslutning ifrån batteri till säkringshållaren?
4. Vi vågade inte öppna keyfoben för att byta batteri, verkar vara en vetenskap då batteriet är lött etc?!
Vilken totalt puckad lösning, vi har endast en nyckel.

Uppskattar konkreta och vettiga förslag på nästa steg, finns ju en säkring/relä box i motorutrymmet, till vänster, verkar vara en vetenskap att öppna, men värt att titta här såklart. :)

//Pappa som vill att sonen ska åka Bimmer :)
Hej,

Pappan vill…
Det är kanske BMW n som inte vill vara A-traktor? ;)

De här bilarna är ju känsliga för precis allt som har med ”det elektriska” att göra. Den där 20A-säkringen, till vad hörde den?

Många här kan intyga hur den minsta lilla gnistbildning/kortslutning vid el-arbeten kan få bilen helt ur balans. När man plötsligt blåser en 20A är det nog inte olikt en kortis. Å andra sidan funkar ju bilen ibland, så kanske handlar det om något annat.

Med tanke på ljudinstallationen, kan ju något (intermittent) glapp ha uppstått. Eller någon annan störning introducerats.

T o m operationen på slavcylindern kan ha gjort att bilen får känningar. Det sitter ju sensorer överallt!

Om ni vill fortsätta ert hemmaprojekt, tycker jag att en felkodsutläsning bör vara ett naturligt steg nu.

Kontakta olaO här i forumet. Han hittar nog hit till den här tråden snart, men om ni är otåliga finns han här:

Länk

/Lennart
Hej Lennart!

Tack för svaret. :)
Precis vad jag sa till min son, pilla inte en massa stereo utan att vara försiktigt etc.
Men visst tror jag den vill vara a-traktor. :)

20A som gick sitter på F30, och det är 12v uttag, cigg, mflr.
Sonen drog en remote ifrån stereon till slutsteget och kom antagligen åt plusen på steget så poppade den. Kan det verkligen vara så känsligt att detta slår ut hela bilen?
Kan man inte redigera sina svar här?
Kan jag verkligen ta ut felkoder utan ström/tändning?
Redigera: Jo, du kan logga in på AP inom någon timma eller så. Sen gå till forumet och välja t ex Senaste hundra och plocka upp din tråd. Vid inlägg som du gjort nyss finns det i vänstra kolumnen, under din signatur, ett alternativ ”Redigera inlägg”.

Strömlöshet. Missade att bilen var heldöd.

På bl a E9x finns det en (med tanke på vägsalt och annan påverkan, sanslös kabelgenomföring i batterilådans underkant. Den är en känd svaghet, korroderar och ställer till det.

Detta eventuella fel skulle kunna diagnostiseras genom att använda (båda) startkablarna i serie för att nå och få fram plus från batteriets pluspol till pluspolen under huven. Eller genom att bara koppla låneström på konventionellt sätt från en hjälpkälla. Återigen till polerna under huven.

/Lennart
Ok tack, då vet jag hur man redigerar svaren. :)

Jo jag såg detta med kabelgenomföringen under batteriet i en annan tråd.
Når jag denna under bilen eller måste jag in i bakluckan, vilket jag nu inte gör, moment 22.
Jag satte tidigare en hjälpstartare på plusen i motorhuven, på vänster sida.
Ingen skillnad.
På min bil sitter pluspolen under huven ganska mitt i, under ett plastlock med ett plustecken på.

Minuspolen sitter vid/på det vänstra övre fjäderfästet. Men dispositionen under huven är väl annorlunda på en E9x.

Slut på idéer för tillfället. :(

/Lennart
Svårt att släppa detta… :)

Det finns ju också någon sorts ”plus-central” framför handskfacket, där det också kan korrodera.

Jag provade att googla. Det finns gott om strömlösa E9x.
Här är en tråd:

Länk

/Lennart
Ja det verkar vara ett ganska vanligt fel detta med strömlösa e91, dessvärre.
Ok men har du en e91?, På dieseln sitter sitter det en märkt pluspol på vänster sida(strax höger om fjäderbenet), sen jordar man på vänstra övre fjäderfästet.

Det är inte säkringscentralen "innanför" handskfacket du menar?
Det går en direkt plus ifrån batteriet dit, att den anslutningen blir dålig verkar också vara ett ganska vanligt fel.
Nej, jag har ingen E90 själv, följer bara intressanta trådar här.

Min bil är den som visas som ”profilbil”. Mina tidigare BMW var av än äldre datum.

Ja, jag menar innanför.

/Lennart
Ja man får helt enkelt börja riva väggar så gått det går ifrån den enda dörr som går att öppna, för att kunna kravla sig till bakluckans nödöppning.
Gick ut nu och testade att låsa upp bilen.
Tryckte ett par ggr på keyfoben och tyckte mig höra ett svagt klick, men inget hände.
tryckte en gång till och wips, bilen låste upp och "vaknade".
Pust nu kommer vi varje fall in i bilen! :)

Man får vara glad att man själv kör Peugeot(308 GTI 1.6L 273HP) :)
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Länk
Det finns två kända fel med batterikablarna.
2. Kabelskorna under batteriet kan ärga av.
1. Anslutningen till säkringarna bakom handskfacket. Finns en återkallelse på det. Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Tack för alla fina svar och fantastisk support :)
Efter en del felsökning visade det sig att en halvrostig mutter för plusen ifrån slutsteget till batteriet som hade släppt en aning.
Detta räckte tydligen för att göra hela bilen strömlös! :)

Ha en fin sommar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.