AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.276

Är mitt BMW-emblem original?

AL
139
ALX
318i -03
Köpte ett emblem till huven på Blocket och det stod att det är original. Det står artikelnumret 51 148 132 375 och klisterlappen ser ut som att det vore original. Men emblemet är i två delar, ska det verkligen vara så? Det är en silvrig rund platta med piggarna på, sen en annan rund platta med själva BMW-loggan. Den plattan har ett heltäckande dubbelhäftande tejp på baksidan. Man ska alltså då först montera plattan med piggarna och sen klistra på själva loggan… jag tänkte att hela emblemet skulle vara en enda hel produkt, då blir ju loggan också perfekt centrerad.
Någon som vet om detta är original eller inte?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
När jag köpt originalemblem har de kommit som endast 1 del

Samma erfarenhet som Löwet.

/Lennart
MU
940
MUC
M340i - 2025
Ja det verkar konstigt.
Var det ett företag eller privatperson som annonserade på Blocket?
AL
139
ALX
318i -03
Jag misstänkte det, tack så mycket då vet jag. De kostar nästan 700kr på BMW, får väl köpa det, tänker inte ha nån dålig kopia. För original finns inte billigare nån annanstans?

Det var en privatperson. Nu när jag kollar så står det faktiskt inte original eller oem nånstans på den på Blocket. Men klisterlappen ser ut som äkta med streckkod och allt. Jag märkte nu också att samma person har annonser ute på Tradera, och där står det OEM i rubrikerna... mycket dåligt.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
BMW original är som vi redan konstaterat 1 del, i "ädel"plast. ;-)

Och jo, dom kostar skjortan, tyvärr.

Men dom håller rätt bra över tid vilket kopiorna kanske inte alltid gör.

Niklas

Fransosen
Originaldelen till väldigt många modeller har nr 51148132375 och kan googlas, dock med varierande kvalitet på svaren.

T o m Schmiedmann vill ha 700+ för ett original. Jag har inte undersökt särskilt långt ner i svarslistan, de som vill betala en slant får ju en tidig placering och där tycks generellt många icke-svar hamna.

År 2018 betalade jag €36,36 hos en litauisk BMW-handlare.

Vanlig dubbelhäftande tejp är ju helt kass att använda på ett ställe som fronten, om inte tejpen är alldeles ovanligt bra.
Men om märket ser OK ut och om basplattan inte ser ut att skada lacken eller något annat, skulle du ju ändå kunna använda märket och fästa med kontakt-, eller bättre, sättlim som medger justering efter anbringandet.

/Lennart
AL
139
ALX
318i -03
Schmiedmann tar till och med lite mer betalt än hos BMW.

Den här kopian ska jag inte använda, tur att den bara kostade 100kr plus frakt. Knappt lönt att skicka tillbaka den, men jag skulle tro att han inte tar tillbaka den ändå. Ingen här som vill ha den eller? Den kommer ändå bara ligga här och säkert förr eller senare kastas.
Om det kostar 700 kr på BMW lär man man inte sälja ett oanvänt original för 100 kr på Blocket...

Kineserna kopiera glatt även originaletiketter.

Tycker absolut du ska klaga hos säljaren!

Visst är det intressant att många delar är dyrare hos Schmiedmann än hos BMW...de antar nog att folk inte undersöker.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.