|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Just fått hem nya bilen jag väntat på i nästan 2 år. Har noll koll på lackbehandlingar . Är det något speciellt ni rekommenderar att man gör på en ny bil för att fortsätta hålla den tiptop | |
|
Prova ett keramsikt lackskydd tror den är bättre än en vanlig Ditec behandling,men vet inte säkert. |
|
|
Om du har noll koll på vad det finns att välja på tänker jag att du kanske inte har nån direkt erfarenhet av applicera heller? Om du tänker göra det själv kan jag då rekommendera Gyeon One, ett en-stegs keramiskt lackskydd. ”Omöjligt” att misslyckas med, lägg på och torka av direkt. Rekommenderar en IPA (isopropanol), tex Gyeon Prep, innan på nytvättad bil så du blir av med fetter och annat som kan tänkas finnas på lacken. Till lackskyddet får även med en ”booster” i sprayform som läggs på vid behov, lika enkel applicering på den. Finns säkert lika bra liknade lackskydd från andra fabrikat men jag de har jag inte erfarenhet av. Vill man göra det mer avancerat så kan man gå på två-komponentsvarianter men då är det större utrymme för att klanta till det, om än litet. |
|
|
Grattis till nya bilen, den håller sig fräsch längre med ett lackskydd som underhålls. Ett tips kan vara att fråga hos din återförsäljare. De har en ofta kompetent rekondavdelning som även kan lackskydda bilar. De brukar dessutom vara kostnadseffektiva i jämförelse med andra fristående företag. Kolla med din säljare? Mvh Asken |
|
| Har glömt namnet på lackförsglingen nu, men finns någon där man skall kunna tvätta med vanligt diskmedel utan att det påverkar. | |
Buspelle |
Har lagt på keramiskt lackskydd på mina senaste bilar och det håller betydligt bättre än de gamla typ Ditec-behandlingarna. Har dock inte gjort det själv utan överlåtit till proffs att utföra jobbet. |
|
Lade på Ceramic Pro Gold när jag köpte bilen 2015. Solidsvart bil. Skyddet är stenhårt så bilen är fortfarande hal och glansig efter snart 8 år. Tvättar den med vanligt diskmedel och har aldrig vaxat den. Däremot skyddar inte lackskydd mot 'tvättrepor' och gör bilen extremt svår att polera om det skulle behövas av någon anledning (t.ex. när en mindre vetande person skubbar bilen med en grusig tvättborste på en GDS-hall) :-( /M Mina bilar: Länk |
|
|
Tack för tipsen! Hade tänkt låta någon firma göra så det blir ordentligt gjort. Ska man satsa på ett keramiskt lackskydd ? |
|
|
Gör det. Blir ju som ett srenhårt klarlack utanpå lacken från fabik. Mina bilar: Länk |
|
|
Det viktigaste är hantverket, be att få prata med rekondaren, förklara vad du vill ha ut utav ett lackskydd och låt han förklara det han jobbar med. Han har mångårig erfarenhet och ger han ett bra intryck, gå på det han säger. blir det bra så lär du ju komma tillbaka efter X antal år för att göra om någon del av behandlingen brukar det vara. Såg att du bodde i Halland. Har en kompis som jobbar som ansvarig på Bendt Bils återvinninganläggning. Ha gick i god för att de levererade bra jobb på rekonden och han är petig med sitt puts. Men som sagt, kika runt och ha inte bråttom. ditec.se finns ju i Halmstad tex med flera. Avråder från de företagen som är i den "billigare delen" av skalan. Många av dom utnyttjar personal, som ofta kommer och kanske inte ens har uppehållstillstånd, betalar dåligt och är desperata för att nå volym på ett lågt pris. En handtvätt för 170 kronor eller ett lackskydd för 1499kr säger det mesta. Bara så du vet. Min erfarenhet är att en in och utvändig städning med skinninsmörjning och polering samt keramiskt lackskydd kan kosta mellan 5000-6000kr men det är de jag har valt. Den du gillar, i förhållande till ett vettigt pris bör vara bra val. Jag för min del väljer en rekondare som håller till i Bavaria Danderyd varvat med en lokal rekondfirma någon gång ibland. Lycka till! Asken |
|
|
För info, jag betalade 7500kr för jobbet (för 8 år sedan) och då i samband med nybilsleverans (ingen polering) /M Mina bilar: Länk |
|
|
Hej Har en svart bil där jag har Matrix keramiskt skydd Länk Detta rekommenderas men jag måste ju säga att svart bil är snyggt men det är hopplöst. Även om man har keramiskt skydd blir det lätt tvättrepor, nån som kan förklara varför? Man kan ju tro att det ska vara ett hårt skal som skyddar mot allt men jag förstår ju inte varför det blir tvättrepor relativt lätt. Hade vit bil tidigare och då blev det ju inte så lätt tvättrepor. Matrix ger en fantastisk glans och ska hålla i åtta år. Jag gav 5000 kr utan fälgar och rutor. Ska köpa en helt ny vit och funderar på samma behandling, men undrar om någon rekommenderar annat? |
|
|
Hej, du får ju samma repor på en vit bil men de syns inte. Mest tacksamma lacken är nog silver metallic, bilen ser alltid ren ut och inga repor syns. Ju mörkare bil, desto mer syns alla små repor! /M Mina bilar: Länk |
|
| Varför skyddar inte keramiskt skydd totalt mot tvättrepor? Jag har ju trott att man då får ett hårt skal och förstår inte varför man får dessa repor ändå. Möjligen blir det inte repor lika lätt men jag hade ju förväntat mig bättre skydd. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.