|
|
|
|---|---|
|
Hej. Motorlampan lyser gult på min 520xd 2018, läst av felkoder och fått koderna: 30C400 och 2BA400. Det jag märker är konstigt med bilen är att spjällen i fronten är konstant öppet när bilen är igång och så fort jag stänger av bilen så stängs även spjället. Någon som haft liknande fel eller har något förslag på vad som gör att den beter sig så? Då lampan lyser gult antar jag att jag kan köra med bilen? Mvh Johan | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
När du refererar till spjället i fronten, är det spjällen framför kylaren du tänker på? Det sitter ofta två uppsättningar spjäll där framme. Större spjäll i mitten (njurarna) och ett mindre avlångt nedanför. Vilket spjäll syftar du på när du beskriver dess beteende (med bilen igång och avstängd)? Hur beter sig det andra spjället? Fick du någon text till felkodern 0x2BA400? Är lite osäker på den (och är lite rädd att det är en LIN comm felkod - men är väldigt osäker). Iallafall, de framför kylaren ingår i något som BMW kallar Efficient Dynamics konceptet och är ett av alla många desperata försök att "minska" bränsleförbrukningen på alla strandade valar på hjul. Spjällen framför kylaren kallar BMW för Active Air Stream. Sen finns det numera aktiva spjäll i frontens yttre gäddhäng som BMW kallar för Air Curtain. All denna gucka finns kortnämnt beskrivet av BMW här Länk Jag gissar din fråga gäller spjällen framför kylaren. Se mitt första inlägg i denna tråden där jag kort redogör för hur det systemet fungerar. Länk Följande parametrar och sensorer används av DDE för att avgöra om den ska skicka en "öppet" signal eller "stängt" signal till jalusistyrenheten. * temperatur på kylarvätska * temperatur på växellådsolja * temperatur på motorolja * nuvarande styrsignal till MAP-termostaten * nuvarande last på motorn * motorns varvtal * bilens hastighet * nuvarande styrsignal till kylarfläkten * släp inkopplat eller inte Nu har ju du en felkod så någon styrbox är uppenbarligen inte nöjd med något. Det där spjället för kylaren brukar i de flesta fall vara stängt. Eftersom du har en felkod så är det inte omöjligt att den gått in i ett failsafe mode och begär spjället att alltid vara öppet (bättre att det är öppet än att det är stängt). Men lite märkligt att det då stänger sig såfort du stänger av bilen (tycker det borde lämna det öppet om den misstänker det är något problem). Vill även minnas att tidigare failsafe mode var att lämna det i det läge som den var i när det gick fel. Men det kan ju finnas multipla failsafe modes och de kan ändras över tiden (eller även ändras dynamiskt). Omöjligt att säga med såhär extremt komplexa och sammanflätade system. Jadå, du kan köra med bilen. Men om det där spjället alltid är öppet även under körning (vilket jag inte tror du lyckats verifiera med all säkerhet att det faktiskt är så men låt oss anta det), då kommer det att det att ta lite längre tid innan motorn blir varm (framförallt då oljan). Nu under sommaren märker du nog ingen skillnad, men till vintern kommer du nog märka att det tar lång tid innan motor och motorolja blir varm. Så du bör definitivt fixa det innan vintersäsongen drar in. Eller innan du besiktigar bilen (för jag vill minnas att denna sätter en OBD II felkod som du får en anmärkning på vid besiktningen - då det påverkar miljövärden). Så fixar du inte detta så får du inte bilen genom besiktning. Lite märkligt för spjället verkar ju fungera. Annars brukar plastkuggdrev, motorer och annat plastkrimskrams gå sönder stup i kvarten där och göra att det inte fungerar alls eller bara delvis. Här verkar det faktiskt fungera, någorlunda iallafall. Men är som sagt vanligt att mekanisken kärvar intermittent eller styrenheten krånglar intermitten (eller båda saker krånglar intermittent). Ganska vanligt att man bara byter ut hela skiten. Alla reparationer går ju numera på försäkringar och därmed felsöker man inte utan man bara byter delar tills problemet är löst. Tror de bara kostar runt 2700 SEK per styck (njurjalusier runt 2700 SEK och nedre jalusier runt 2700 SEK). Och är det bara fel på nedre så räcker det ju att byta den. Arbetskostnad på det på säg 1500 SEK för en och kanske 2500 SEK för båda. Men ska man ändåså rota där så är det väl bäst att byta njurjalusierna också då de går lika ofta sönder de också. Så landar väl på 2700+2700+2500 vilket blir cirkus 8000 papp - vilket i bilsammanhang är kaffepengar. Men som sagt, ingen betalar reparationer på sina bilar numera - precis allting hängs upp på försäkringen numea så det spelar ingen roll vad det kostar (vad det kostar är irrelevant numera på moderna bilar - problemet är ofta att hitta en verkstadstid). Men saom sagt rulla in bilen, dra det på försäkringen, rulla ut bilen... Så är det klart... Men kan vara att det går väldigt trögt och systemet klagar över detta (då den troligtvis kollar på hur mycket ström som förbrukas av ställmotorerna). Eller så kan det vara att en sensor inte fungerar som den ska och den inte får någon lägesposition rapporterad tillbaka och jalusistyrenheten vet helt enkelt inte om spjället har ändrat läge korrekt eller inte. Sen kan ju kommunikationen över LIN-bussen mellan DDE och jalusistyrenheten havererat totalt. Då går ju jalusistyrenheten in i något knäppt failsafe mode också. Men då brukar det komma meddelanden om kommunikationsfel från främst då DDE. Så här får man kolla vilken styrenhet som rapporterade felkoden (gissar det är jalusistyrenheten och inte DDE men det kan du ju själv kontrollera). Eller, vid närmare eftertanke är det ju så att DDE lagrar själva felkoden (men den kommer ursprungligen från jalusistyrenheten). Så för att svara mig själv här, det måste vara i DDE som denna felkod ligger lagrad. Sen får man kolla vilka live parametrar som jakusistyrenheten erbjuder samt även vilka bidirektionella funktioner mot jalusistyrenheten som erbjuds. Eftersom det kan faktiskt röra sig om att den går trögt så bör man slänga en low current dc ampclamp runt spänningsmatningen till jalusistyrenheten och skopa det för att se hur strömförbrukningskurvan ser ut över tid (under tiden man startar bilen och stänger av den). Nedre jalusin ska högst dra 2.2 ampere. Njurjalusin ska högst dra 2.2 ampere. Tja, helt vanlig vanilj felsökning helt enkelt... |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@Sandiiis : Blev de där felkoderna åtgärdade och isåfall vad byttes och vad kostade det? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.