|
|
|
|---|---|
|
Hej. Håller på att byta motor i en 318is cab -93 och har en donator bil BMW e36 -96 compakt med is motorn. Är det startspärr på -96? Det är 25pin övergång motor/chassit på e36 Det är 20pin på e30 finns det bara en övergång eller kan man klippa och klistra? Eller måste hela elsystemet följa med från e36? | |
| BMW har haft startspärr i bilarna sedan sept-93. EWS III borde det vara i 96'an. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är dock EWS II i E36 (EWS III borde ha kommit först på E38 MY97) - men spelar inte så stor roll då svaret blir ju ändåså detsamma. EWS II och EWS III fungerar exakt likadant förutom att man för EWS III integrerade lite mer i EWS-styrenheten (nyckelkommunikationsstyrenheten integrerades in i EWS-styrenheten) och samt att den fick kapacitet att kommunicera över em k-buss. Enklast borde vara att skicka iväg styrenheten för bortkodning av EWS (så slipper du tänka mer på det), annars ska du ta både DME styrenhet, EWS styrenhet, nyckelantenn (runt tändningslåset), nyckelkommunikationsstyrenhet samt nyckel/nycklar från donatorbilen. Fast EWS pratar ju även med BC och GM så om inte de finns så vet jag inte hur EWS kommer att bete sig - men om jag får gissa så tror jag det fungerar fint utan de två styrenheterna (är bara en utsignal till GM och är bara en ganska ovanlig insignal från BC så inga kritiska signaler och bör inte vara något som ingår i den normala proceduren). |
| Kolla med fekzen.se | |
|
Hej. Har kollat lite och för mig ser det ut som att det inte sitter någon startspärr på E36an Ingen ring runt nyckeln vill säga. Och tändningslåset har bara 6kablar vilket för mig verkar för lite för att ha en inbyggd antenn. Hittar ej heller någon EWS modul Kan det vara så att kompaktenrna är snik och att ews inte är installerat? |
|
|
BTW jag har skrivit fel….. Donatorbilen är från -94 (står fordonsår 1995 i papperen men togs i trafik 94..) |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Troligtvis är bilen tillverkad någon gång under september-december 1994 (och kan då även ha tagits i trafik under 1994), vilket betyder att den är en är årsmodell/modellår 1995. Transportstyrelsen använder termen fordonsår vilket betyder årsmodell/modellår (om det inte finns några uppgifter om det så använder Transportstyrelsen tillverkningsåret istället). Vilket kan förklara avsaknaden av EWS... Eller för att vara exakt, det förklarar nog avsaknaden av EWS II (som introducerades i bilar byggda januari 1995 eller senare)! Det var just EWS II som hade antenn vid tändningslåset och allt detta! Din donatorbil har nog isåfall EWS I! Är lite osäker kring detta då det gjordes så mycket ändringar under de här första åren då de "experimenterade" med först Drive Away Protection och sen EWS I som sen ganska snabbt blev EWS II. EWS I bör däremot baseras mer på ett simplare EWS relä (även kallat Starter Immobilization Relay) och sitter isåfall bland andra reläer till vänster om styrstången. Detta relä samlar ihop lite signaler från olika enheter (tror det varierade en del då de verkade utveckla detta samtidigt som de tillverkade bilar med det) och är isåfall den som ansvarig att faktiskt skicka signalen till startmotorn. Dock fullt möjligt att detta relä signalerar tillbaka till DME och signalen isåfall avgör om DME ska aktiverar spridare och tändspolar. Är detta jag tänker på Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.