|
|
|
|---|---|
|
Hej! Fick en tråkig start på min roadtrip genom Europa, efter 25 mil börjar bilen varna för överhettning och jag stannar bilen för att upptäcka att kylarvätskebehållaren är tom(!?) samt tydligt läckage, inga varningar för låg kylarvätskanivå bara överhettning. Bärgare blir tillkallad och bilen lämnas på närmaste auktoriserade verkstad. Direkt går tankarna till utskick av BMW för byte av EGR (teknisk aktion 0011290700) se bild Länk För en förhållandevis förskonad bmw-ägare är min fundering. om det går att knyta mitt problem till EGR, tror ni BMW tar på sig detta i Goodwill? eller ska man låta försäkringsbolaget föra talan mot BMW? Mvh, | |
| Om bmw anser att det är egr ventilen som är orsaken till läckaget så borde dom väl byta den utan kostnad pga den tekniska aktionen? | |
| Du skriver tydligt läckage - varifrån? | |
|
Drygt en månads väntetid på att bara få den inspekterad/felsökt. Hade hoppas få den undersökt så BMW kan hosta upp ersättningsbil om det är EGR som orsakat felet. Bilen står 35mil hemifrån så kan inte kontrollera läckans ursprung. Såg ut som alla kylslangar var intakta, men är tyvärr helt blåst när det kommer till motorer så kan inte påstå jag vet var EGR sitter i en B47. Ursprunget till min fråga var egentligen om någon varit i liknande sits där BMW erkänt fel på del och motor ger upp innan det hinner åtgärdas. |
|
|
BMW hade först en kampanj på att byta ut samtliga EGR-kylare på varje producerad 2 litesdiesel de typ sista 10 åren, nåväl det gjordes. Rena nåden att ingen barnfamilj med 2 barn i baksätet omkommit när nån bil börjat brinna när de vart ute och åkt. Nu kommer de på att den EGR-kylare de bytte till också är farlig och det ska bytas ut en andra runda. Det är den du har i länken. Först ska bilarna in på en omprogrammering som ska minska risker för ev skador, sen får väl alla bilar ställa sig i kö antar jag för det är nog ett par miljoner kylare som ska tillverkas igen, till lägsta pris i något asiatiskt land som sist? Det sista är min lilla reflektion som kanske inte har med ämnet att göra. Just läckage av kylarvätska är det som sker i EGR-kylaren och torkad glykol kan få den att antända om jag förstår det hela rätt? Låter det vara osagt. Morsan har en X3 20d 2016. Den fick ny kylare i omgång 1, den gamla såg som ny ut men hade gått 5k mil då och ja, knappast över 120km/h någon gång på den tiden:) Aktionen på den nya får göras när bilen ska in på service i slutet av året. Jag har inte hört om någon som fått ersättningsbil av BMW men dels så finns ju EU-direktivet om att avgasrening ska funka felfritt i, 6 år och 10.000 mil? De som är experter får bistå med info. Jag tror att din bil går på EGR 2 kampanjen. Kanske försäkringsbolaget kan ersätta med bil mht till stillestånd men det ingick inte från när morsans bil lämnades in för EGR 1. Mina fem öre.. Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.