|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! jag är ny till detta forum eftersom bmw e paj. Detta är en ganska problemfylld historia men ska försöka ta de kort. Jag köpte bilen i september förra året med tanke att göra den till a-traktor. Killen före mig hade redan påbörjat de som projekt men hade tröttnat på bilen och sålde till mig. bilen funkade alltså när jag köpte den men hade körförbud p.g.a att den inte besiktigats. Hursomhelst, tog jag hem bilen på transport, fixade med h-regget och annat pyssel, åkte o reggbessa, kugga reggbess, besiktia om o klarade det. gjorde kontrollbess, kugga den me, o besiktia om igen. Nu va den en fullt laglig a-traktor. Men bilen var långt ifrån bra. Den hade ett konstigt fel vilket va att den bara dog på tomgång lite då och då. Väldigt märkligt men körde bara inte på tomgång då. Sen hade den ganska mycket vitrök som kom ur avgaserna. Nu detta var absolut inte bra och jag drog slutsatsen(Kanske förtidigt eftersom det kunde bara varit EVAP systemet som behövde bytas) att de va en topplockspackning(Ja, jag vet nu att de inte är troligt eftersom de då skulle varit huvudet som hade spruckit men men). Detta antog jag inte bara för avgaserna utan att jag också behövde fylla på kylarvätska ungefär 1dl i veckan. Iallafall slet jag itu motorn och beställde hem en sotningssats från Schmidermann som tog aldeles för lång tid att komma, samt ett nytt EVAP system och andra tillbehör för ett topplockspackningsbyte. När allt kommit efter typ 3 månader så började processen av att försöka sätta ihop allt igen. Det gick bra men är osäker på 2 delar. Vanos installationen, Har inte rätt verktyg för att göra de "rätt" så de jag gjorde var att hitta den kuggen som passade och övertala Vanosen med en gummiklubba. och detta funka rätt bra. men kan de va anledningen till mina problem? Och kabelhärvan under insuget, jag är inte säker men tror att allt kom på rätt plats. Iallafall så installerade jag resten och efter lite om och men så starta bilen. Meeeeeen motorn gav nu ett välldigt äckligt kedjerassel från motorn. Detta antog jag var att den sekundära spännaren (Den på sidan av blocket) hade blivit dålig så jag beställde den spännaren som sitter på s52 motorn som ska vara en uppgradering till den sekundära spännaren. billen missade även och mådde helt enkelt inte jättebra. Problemet hände när jag körde a-traktorn och skulle stanna snabbt hos en kompis. Bilen hade alltid varit svårstartad efter topplockspakningsbytet men nu när jag skulle starta igen så ville den inte alls. så jag fick bogsera hem den och sen blev den stående ett tag. När jag skulle ut och scanna felkoder så ville den inte kommunicera med ecm eller växellådan men kan fortfarande kommunicera med ews eller vad lås datorn heter. Jag har bara biltemas scannare för bmw och en 20-pin adapter(Inte optimalt jag vet så hoppas nån smart som Olao kan hjälpa mig) det märkliga är att scannern fungerade felfritt EN GÅNG där den då gav fel kod för kampositionsgivare, tank ventilation el-fel och o2 sensor efter kat (o2 sensorn är borttagen sen längre tid tilbaka) kom ihåg att detta var före den nya sekundära spännaren hade kommit till mig så den var inte installerad. Är hela DME sprängd o måste bytas eller har jag kopplat nått fel eller är de nån vakumläcka? Jag hoppas verkligen någon har en ide om var jag ska börja kolla för jag har verkligen ingen aning. Tack så jätte mycket för vilket förslag som helst. Med vänlig hälsning, Hugo | |
|
Välkommen! Trevlig rapport, om än med bistert innehåll! :) Ditt VANOS-mek var ju inte enligt regelboken, så där ligger antagligen ett av grundproblemen. Men EN annan viktig sak är batteriets status. Med tanke på allt stillestående och de många startförsöken - och inte minst ditt diagnosinstruments aktuella oförmåga att komma i kontakt med DME - kunde man tänka sig att batterispänningen är för låg. BMW:er är allmänt griniga i det avseendet. Att startmotorn går är inget kvitto på att batteriet mår bra. Sen har du bränslepumpen i tanken. Värd att kolla på en gammal bil som dessutom stått stilla en del och gistnat. När du vrider på tändningen första gången efter att bilen stått ett slag, skall du kunna höra pumpen arbeta ”prima” under 2-3 sekunder. Sen startar den igen när du kör igång startmotorn. Och slutar naturligtvis efter ett tag om motorn inte startar. Detta är de enkla tips som jag kan ge. Men ibland bör man börja så, med det enkla. :) Om de inte leder till framgång, är nästa steg kanske en korrekt utförd VANOS - inställning. Om det inte är för sent… /Lennart |
|
|
Tack så mycket! Får väll ut o undersöka detta. Jag testade bränsletrycket med en skruvmejsel i änden av bensin matningen till injektorerna och där verkade den iallafall ha tryck eftersom de spruta ut en hel del soppa. Det kan ju vara läge att köpa nytt batteri o testa eftersom de jag har i nu är ett extra batteri som igentligen är förlitet för bilen. Köpte extra batteriet från en skrot oxå o då kan man ju inte veta hälsan på de De är ju nånstans att börja😊 |
|
|
Ladda batteriet först, 24 timmar eller så. Hjälper åtminstone på kort sikt, så att du kanske kan felsöka med instrumentet eller rentav få igång motorn igen. /Lennart |
|
| Har laddat batteriet nu under senaste dygnet och var ute o försökte diagnostisera men fortfarande ingen kommunikation med ecm😕. Är de verktyget eller är de djupare in i bilen? De är iallafall inte batteriet eftersom de låg på fina 12.6 med tändning på… | |
|
Beklagar, men jag inga fler förslag… Att motorn inte startar kan bero på massor av saker, så där kan jag inte hjälpa. Det finns dock en av BMW s motormodeller som kan sura ner sig så att den inte startar, men jag minns inte vilken. Du kanske kan söka här i forumet. Problemet har varit uppe vid flera tillfällen. Mystiskt är det ändå, att din felkodsläsare inte lyckas hitta DME, när den trots allt gjort det åtminstone en gång tidigare. Har du varit och ryckt runt DME? Om du känner på dig att du kan ha skadat DME, är det illa. Det är inte bara att byta den. Den hänger ihop med EWS och ett chip i nyckeln, som gör att det är enklare/billigare att köpa hela paketet på skroten. Från en likadan bil, misstänker jag. Sök här i forumet, också detta tema är återkommande. Till sist, det händer att EWS låser när batteriet är dåligt. Det finns några olika scenarier, beroende på system och årsmodell mm. Men i samtliga fall, tror jag, får bilen varken gnista eller bränsle då. Ibland går inte ens startmotorn. Gnista och ström till spridare går ju att kolla enkelt. Om EWS har låst, sök info här. Lösning finns, men kräver en del. Men så är det ju det där med VANOS och kedjerassel…. /Lennart |
|
|
Tack så jättemycket för hjälpen iallafall! Får undersöka vidare på egen hand… Ha en underbar helg😊 Med vänliga hälsningar, Hugo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.