AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
2.407

i3 som servicetekniker bil

35
Göteborg
Volvo XC40 P8
Hej BMW vänner,
Jag kan förstå om jag inte fått några svar, för i3 ägare läser väl inte på forumet längre 😊

Jag skulle bara behöva ett råd från i3 ägare, skulle ni rekommendera att använda en i3 för långkörningar nästan varje dag. Det kan bli 10-35 mil enkel körning på en dag, jag kör 3.000 tjänstemil per år. Privat körning blir det inget, det gör vi i fruns bil.

Lunch äter jag kl 11 eller 13 när alla lunchladdat klart, elsparkcykel har jag med mig så jag kan få husmanskost och inte någon flottig Circle K korv.

Så i3 vänner, rekommenderar ni en i3 som långfärds bil (för säljare/servicetekniker/resande) i ur och skur och i sommar som vinter? Tack så mycket på förhand, jag ser fram emot att läsa om era funderingar.

Ha det bra och ta det lugnt på vägarna i sommar.

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
35 mils körning en kall vinterdag skulle väl innebära att inte ett laddtillfälle är tillräckligt?

MVH Christofer
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Måste du vara framme en viss tid 35 mil bort eller kan du styra själv? Jag skulle inte välja en i3 om jag var tvungen att befinna mig vid en viss tid så långt bort. Det är för mycket på gränsen. Om du har större flexibilitet så tror jag det går bra, laddare finns, men det är inte alltid man kan välja första bästa. De kan vara trasiga, upptagna osv.

35
Göteborg
Volvo XC40 P8
Hej,
Tack för era funderingar. i3 på vintern, hur snål är den då?

35 mils körning på vintern blir väl två-tre laddningar. Det behöver kunden inte veta och jag behöver ändå äta och sträcka lite på mej, så det kan de inte säga något om.

Jag brukar köra lugnt med elbilen som jag har idag och brukar oftast åka de lugna gamla riksvägarna bredvid motorvägen eller köra i draget efter lastbilar. För det är ett helt annat tempo idag och mer ilskna förare än när jag började åka för 17 år sedan.

Hur sitter ni, blir det träsmak efter några timmar i sätena?
Det finns ju många andra begagnade elbilar på marknaden som har både bättre komfort, körglädje, laddhastighet och inte minst räckvidd än i3. Eller är det extremt viktigt att det är just en i3?

Vi hade i3:or som lånebilar hos min förra arbetsgivare och kört de en del. Inte så långt som 35mil men däremot ett par 10-mils etapper. Jag tyckte inte komforten var speciellt bekväm, den är OK men inte mer. Räckvidden går ned enormt på höst/vinter. Men det är vad jag tycker, hade därför inte valt den för det ändamål du beskriver.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
i3 är värdelös som långfärdsbil/långpendling pga de smala däcken. Det är vingligt och inte jättebra kursstabilitet om det blåser. Dessutom är räckvidden på vintern inget vidare. Det ät dock en ypperlig andrabil.
35
Göteborg
Volvo XC40 P8
Hej, tack för ert engagemang. Jag får väl kolla på någon el-riskokare som Hyundai eller Kia, de verkar folk tycka om - jag har mest hört från de som kör Kia på jobbet att värmen på vintern är för svag.

Tack för era funderingar, jag ger upp i3 tankarna och får ta en runda till med svenska AutoMotorSport och deras bilguide.

Ha de

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.