AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
841

318iS. Stog still i två månader. Nu vitryker!

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Enligt rubriken:

Min bil stod hos lackeraren i två månader, när jag hämtade den för en halvtimme sedan såg jag hur den hade börjat vitryka. Under färden hem från lackeraren luktade det bränt i ca 1 minut när vi stannat. Detta misstänker jag att det kan vara bromsar eller något annat som inte varit använt på länge.
Kollade oljan när jag kom hem och såg till min bedrövelse att jag hade lite lite vitt kladd både på locket och stickan.

Vad har hänt!!! Kan man få kondens i motorn eller liknande? Bilen gick klockrent när jag lämnade den!

//Johan

dreiachtzehnis
AP
188
APPCON
MB CLS55AMG
Ledsen att säga det, men som du beskriver det så har du nog olja i kylvattnet. Vitryker den (kanske det upphör när den blivit varm) så har du möjligen ett spricka i toppen alt att packningen gått - röken, ja den kommer från att du får in glykolvatten i förbränningsrummet. Men detta händer bara inte när den står hos lackaren - så det låter skumt om du inte märkt något tidigare. När den står på tomgång & ryker, håll handen bakom avgasröret, lukta sedan på handen. Glykolblandad vattenånga - eller vad luktar det? Hoppas det finns en enklare (billigare) förklaring.

önskar köpa sido M kjolar till E30 83-87
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Min med... Men det försvinner efter runt 2 minuter .. Inte kan det vara en spricka i toppen av det ?

Länk

Geee mig hardtop !!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, du kan få kondens i motoroljan, särskillt om det är längesedan du bytte den. Fräsch olja står mot kondensvatten bättre än gammal.
Kondensen (klägget) bör försvinna när motorn har körts en längre sträcka och oljan har haft drifttemperatur (minst 80 grader) en längre stund.

Om vitröken försvinner efter att motorn har blivit ordentligt varm är det troligen kondensvatten i avgassystemet. (det bildas mer än en liter vatten per liter förbrännd bensin!) Har du däremot kvar vitröken även om du har blåst ur avgassystemet ordentligt när motorn är varm har du troligen ett internt vattenläckage i motorn (packning och/eller toppen troligast).

Mvh
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Huh.

Jag han ringa till BMW och prata med en verkstadssnubbe innan jag läste det här. Han trodde som Carl L befarade att det hade skapats kondens i avgassystemet när bilen fick stå stilla såpass länge. Han rekommenderade att jag tog en långtur med bilen och körde den riktigt varm för att se om problemet kvarstod efter det.

Turlig som man är så har bilen totalt slutat vitryka nu, mer än när den är kall och det är kallt ute.

Tack för hjälpen ändå

//Johan

dreiachtzehnis
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.