AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.197

Varvtalsberoende tickande ljud vid sväng i låg fart

na
8
nasaja
530d Touring F11 Motorkod N57D30,
Hej,

Min 530d touring xdrive (årsmodell 2014, motor N57D30) och den har en varvtalsberoende tickande ljud vid sväng i låg fart.

Jag har visat den för många mekaniker och även auktoriserad märkesverkstad, som tog väl betalt för felsökning men svarade med att "vi kan prova" byta damasken på framaxel vänster men jag tror att ljudet kommer från höger axel.

Har någon haft liknande problem eller tips? Detta oroar mig eftersom vi ska strax åka på en lång resa.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Jag hade ett tickande/knakande/knäppande ljud vid full sväng och låg fart en gång, det var lagret längst upp på stötdämparen som var slut. Men jag är osäker på om det följde varvtalet på hjulet. Men låter mer som drivaxeln. Möjligen kan det vara fördelningslådan som felaktigt sätter in drivning på framhjulen. Rakt fram eller mer normal sväng händer inget?
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Låter som en drivknut om ljudet bara uppstår vid sväng i låg fart.
na
8
nasaja
Tack för ert svar!
Jag hoppas någon som haft samma problem också svarar.
Ha en härlig dag!
Lägger en slant på hjullagret.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
det underlättar om du försöker reda ut exakt när ljudet uppkommer. vad är låg fart? försvinner det helt vid typ 30 och uppåt? vad händer om du svänger lite fram och tillbaka i 70 (hjullager)?
na
8
nasaja
Tack åter för era svar!

Med låg fart menar jag upp till cirka 10km/h hastighet.
Japp, ljudet är fullständigt borta (vad jag kan höra trots motorljud) vid högre fart.
Om jag förstått rätt så menar du "vad händer om jag svänger växlande höger/vänster i 70km/h? I så fall, inget relevant ljud, bara mitt barns leksaker som kastas omkring i bagaget :-).

Jaf funderar om någon vet hur BMW's Xdrive fungerar. Är det rätt å anta att den tillför stor moment på framaxelarna om det finns risk för sladd vid acceleration, dvs när man svänger i grus/snö/is vid låg fart och kanske tillför låg moment vid hög fart?

Läste här: Länk att den kan ägna upp till 100% av motorkraften till godtycklig axel. I så fall känns det som sliten koppling i någon av eller bägge framdrivningsknutar.

Håller ni med?
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Ljud från hjullager hade varit hastighetsberoende och börjat låta mer ju fortare du kör. Nu låter det bara vid krypkörning och sväng, klassiskt drivknut.
na
8
nasaja
Tror ha nu hittat felet; den är med stor sannolikhet "CV-axel".
Tack så mycket vänner!
Ha en härlig sommar! :-)
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Nasaja: Att 100% av vridmomentet överförs till det ena hjulparet förutsätter att det andra hjulparet har noll friktion samtidigt som kopplingen i fördelningsboxen är låst.

Här en länk som kanske kan vara av intresse:

Länk

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.