|
|
|
|---|---|
| Hej. Jag har en 520d 2006a och ska byta batteri. Jag frågade folk om detta lite och får dubbla budskap. Ena säger att man måste in i dator och tala om för bilen att det är nytt batteri och så. Annan säger att det bara är att slänga in det nya. Det ska sitta en BP sladd om det behövs dator menade han på. Nya batteriet. Är 95amp som det gamla. Det ”stora” amptalet skiljer sej litegrann. Vet inte om det gamla är av samma typ då jag inte kan se det förrän det är ute ur bilen. Det nya är tenn-kalcium iaf. Så vad är rätt? | |
| Ja, det nya koda behöver kodas in. Ändra Ah om det är så att det nya är annorlunda samt tala om för bilen att det är nytt. | |
|
Om den har IBS... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Såhär ligger det till... Om bilen inte har IBS ("Intelligent" Battery System) så är det bara att slänga in ett nytt batteri - precis som man gjorde förr. Om bilen har IBS behöver du: * göra en registrering (att notifiera bilen att ett nytt batteri installerats) * eventuellt göra en programmering En programmering behövas göras utifall typ av batteri och batteristorlek inte överensstämmer mellan ditt nya batteri och VAD SOM ÄR IDAG INPROGRAMMERAT I DIN BIL! Man kan inte utgå från det gamla batteriet då man aldrig kan anta att förra personen gjorde det rätt! Därför måste man se vilken typ av batteri och storlek som idag är inprogrammerat i bilen! Typ av batteri är bara icke-AGM och AGM. Storlek är kort och gott bara hur många Ah batteriet har. Om jag minns rätt så får man en lista liknande denna som man väljer när man ska programmera: * 75 Ah * 80 Ah * 85 Ah * usw * 75 Ah AGM * 80 Ah AGM * 85 Ah AGM * usw Hur ser jag om jag har IBS? Kolla på minuskabeln nära batteriets minuspol. Sitter ingen märklig gucka där så har du inte IBS (bilden nedan visar ett system utan IBS). Länk Sitter det en märklig gucka där (med ett par tunna kablar som piper iväg därifrån) så har du IBS. Kan se ut på lite olika sätt men här nedan har du ett par exempel. Länk Länk Länk Länk Länk |
| Jag hade en ”gucka” :p S då behövs det lite programmering då. | |
Registrering behövs. Kanske programmering. Se mitt inlägg (uppdaterade det nyss med lite förtydliganden). |
|
Om du tänker skaffa BimmerLink (och ev BimmerCode) så gäller att: 1) Registrera byte, utan att ändra AGM/inte AGM, görs med BimmerLink. BimmerLink visar också vad som är programmerat: typ och kapacitet (Ah). 2) Programmera om AGM/eller ej och annan kapacitet görs med BimmerCode. BimmerCode websida anger denna lista för E60/E61: Battery type The type and capacity of the 12 V battery. Please note that this value must only be modified if the battery in the car has been replaced. After coding, the battery replacement has to be registered using “BimmerLink” additionally. Values: 46 Ah 55 Ah 60 Ah AGM 70 Ah 70 Ah AGM 80 Ah 80 Ah AGM 90 Ah 90 Ah AGM 105 Ah AGM 110 Ah Om deras lista är vad som monterades som original så finns det ju ingen "95 Ah" som du skriver att du har. Om typen är rätt och det är programmerat 90Ah så är det helt OK att montera 95Ah och bara registrera bytet (om du kollat att fysiskt utförande passar att få dit). Det finns andra diagnossytem också som jag inte har koll på, men det räcker alltså att skaffa BimmerLink för att kolla inställningarna och registrera byte (och BimmerCode använder samma adapter till diagnosuttaget.) Den "större A-siffra" du funderar över är antagligen specad startström (som inte skall registreras). (Not jag har själv inte använt BimmerLink för att registrera batteribyte.) |
|
Siffran med enheten Ah (Ampere timmar) är ett mått på batteriets kapacitet, hur mycket total energi som kan lagras i batteriet. Den ganska mycket högre siffran är ett mått på batteriet prestanda i låga temperaturer, kort och gott hur mycket ström förmår batteriet leverera under en mycket kort stund i låga temperaturer (simulerar att starta en riktigt kall genomfrusen motor). Finns olika mätmetoder men SAE är en vanligt förekommande med enheten CCA (Cold Cranking Ampere), men EN, IEC och DIN syns också ofta. Batterier med samma lagringskapacitet (Ah) kan ha olika CCA värden. Jämför två lika stora hinkar. De rymmer lika mycket vatten dvs de har lika mycket lagringskapacitet (jämför med Ah på batterier). Sen kopplar man en smal slang och en tjock slang i botten av respektive hink. Hinken med en smal slang kommer ju att ha ett lägre maximalt flöde än hinken med tjock slang (maximalt flöde kan då jämföras med CCA (SAE) dvs batteriets maximala prestanda). Här är ett batteri vars lagringskapacitet är 80 Ah. Dess prestanda (dvs hur mycket ström, Ampere, lyckas den trycka ur sig under en mycke kort period) är däremot 800 CCA (SAE) / 800 A (EN) Länk Batteriet i min E87 120i -06 har en exempelvis en lagringskapaciet på 46 Ah. Dess prestanda är däremot 420 CCA (SAE) / 420 A (EN). Länk Och som bmw21 säger, så är det endast Ah siffran som registreras. |
| Men bytet måste ändå registreras även om det är identiskt batteri? | |
Stämmer (om du har IBS). Energy management systemet måste veta att helt nytt "shiny and new" batteri har monterats (precis som Madonna sjöng om). Ett helt nytt batteri har andra egenskaper än helt gammalt/utslitet och energy management systemet ändrar/uppdaterar sina styrparametrar för alla sina algoritmer efter detta. |
Naturligtvis så exploderar inte bilen, faller sönder i bitar eller haverarar totalt om man inte gör någon registrering/programmering. Men energy management systemet kommer att arbeta efter felaktig information. Den kommer exempelvis kanske tillåta lägre laddningsström, den kommer definitivt bli nojjigare och ge mycket tidigare såna där irriterande varningar om att bilens batteri är på väg att ta slut och den stänger även av vissa icke-väsentliga strömförbrukare lite i tid och otid och så vidare. Och massa andra märkligheter... Ju nyare/modernare bil desto viktigare är detta - då konsekvenserna är mycket tydligare. Det är mycket viktigare på tex en 2016 än en 2006 exempelvis. Och ju större skillnader det är mellan nuvrande inprogrammerad och faktiskt batterikapacitet, desto viktigare är det att programmera. Om systemet är inprogrammerad med 80Ah och man monterar in ett 85Ah så spelar det i princip ingen roll. Men om systemet säger 55Ah och du monterar in ett 115Ah så kommer det bli märkligheter och knäppheter och du kommer inte att kunna dra full nytta av det där stora batteriet. Typen av batterier är däremot MYCKET viktigt att det är överensstämmer! Mismatch häremellan innebar felaktiga laddningsspänningar, felaktiga antaganden om batteriets kapaciet i olika situationer, dess kapacitet att avge och ta emot ström och mycket annat som gör att batteriets livslängd förkortas och/eller man inte drar full nytta av batteriets potential (kort och gott du eldar upp en tusenlapp helt i onödan). |
| Jag förstår. Blev lite sugen på denna bimmerlink nu när jag kikade. 500kr app är inte farligt. Men då måste man ha en blåtandsgrej i OBD uttaget antar jag. Eller nått wifi. Vad kostar sånt? Och fungerar appen även på äldre modeller bra? | |
Helt rätt. Snåla dock inte där utan köp en med bra kvaliet (välj någon som Bimmerlink/Bimmercode själva rekommenderar). UniCarScan UCSI-2100 Bluetooth är exempelvis bra (och något som olaO här på forumet också framhäver i sin webshop). OBDLink CX Bluetooth är också riktigt bra. |
| @Sverige: En e61 2006 har IBS. | |
|
Tack slangen. Ja den finns i lager och kan gå iväg omgående. Unicarscan är riktigt bra grejer. Länk Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
| Yes. Kommer beställa en sån av dej Ola 👍🏻 Får vänta till löning ba ☺️ | |
|
Välkommen! Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
| Nu har jag bytt batter iaf. Men det som satt innan var ju oxå ett 95A. Men när jag titta i programmet stod det att det var 80A som satt! 🤨. Jag ändrade det. Nollade alla typ 70 felkoder med;) var några som var kvar dom jag får kolla vad det menas. Nått med glödstift. Men jag tänkte jag tar det och lite annat i ny tråd | |
|
Bra jobbat, Baldboy! Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.