AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
957

E36 320i 1995 - ABS sensor "avbrott" trots bytt sensor

Visa användare
8
Bjoerlin76
E36 320i Coupé -95
E46 325i M-Sport -05
Hej!

Jag har en E36 320i vars ABS lampa lyser. Felkoden säger "Front right wheel speed sensor - avbrott". Trots ny kvalitetssensor så lyser lampan fortfarande och den ger inget hastighetsutslag på avläsaren när hjulet snurras. Lampan lyser konstant, inte bara efter färd. Kontakten till sensorn ser ren och fin ut och ABS-kransen är i fint skick.

Om någon har input/tips på vad jag kan prova så är jag oerhört tacksam!

//Bjoerlin76
Välkommen!

Det ”enklaste” är kanske att skifta sensorerna fram, eller att bara testa den nya på andra sidan.

Visst, det blir en del meck, men det finns inte så mycket annat göra, om man inte har en fullutrustad verkstad.

Det kan ju handla om dålig kontakt/kabelbrott/felande ABS-enhet, men allt sådant kan vara pilligt att diagnostisera.

/Lennart
Visa användare
8
Bjoerlin76
E36 320i Coupé -95
E46 325i M-Sport -05
Tack Lennart! Jag ska prova det och se hur det går. Återkommer med uppdatering!
Visa användare
8
Bjoerlin76
E36 320i Coupé -95
E46 325i M-Sport -05
Uppdatering:

Likt på den felande sidan (höger) så gick skruven till ABS-givaren av på vänstersidan och givaren sitter som berget. Men beställde ytterligare en givare, och med den installerad var felkoden fortfarande där. Inga mätvärden öht.

På vänstersidan märkte vi att vi fick samma felkod med jordsladden urkopplad - kontrollerade då jordkabeln på högersidan och dessvärre är det inte där problemet ligger.

På båda sidorna mätte vi spänningen till 2,45 V (i kontakten som givaren kopplas in till i hjulhuset). Jag hade fått för mig att det var 12 V man skulle mäta upp där men icke. Är det inte lustigt att exakt samma spänning mäts upp på båda sidorna? Jag är lite lost... Någon som har tips på ytterligare felsökning jag kan göra? Inte lyckats hitta var ABS-enheten håller till heller...

Hej,

Hur gick det med detta? ”Kvaltetssensorn” kass? Eller ABS-modulen?

/Lennart
Visa användare
8
Bjoerlin76
E36 320i Coupé -95
E46 325i M-Sport -05
Hej Lennart! Vänligen se inlägget ovanför. Köpte en ny sensor av Meyle, no luck..
Oj, jag förstod (och förstår fortfarande) inte riktigt vad du/ni gjort. Bytt sensor från höger sida till vänster och köpt en ny till höger sida? Och felkoden på höger sida är kvar?

Om så är fallet, förstår jag din/er känsla. Det pekar väl då på själva ABS-enheten, eftersom du har samma spänning på båda sidorna. Men ta inte bara mitt ord på det!

/Lennart
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Lutar åt att det är själv ABS-styrenheten som felar tycker jag, eftersom du får ström till kontakten är det inget kabelbrott iallafall. Sensorer brukar använda sig av 5V.
Visa användare
8
Bjoerlin76
E36 320i Coupé -95
E46 325i M-Sport -05
Sensorn som satt på den felande högersidan tog så pass mycket stryk när den togs ut att den inte gick att rädda. Den satt som berget. Köpte då en ny sensor som inte släckte felkoden. När jag skulle försöka få ut vänstersensorn (funkat ok) så gick skruven av (hände på felande högersidan också) och även den sensorn sitter som berget så har inte lyckats få av den än. Köpte då ytterligare en ny sensor och även med den installerad är felkoden kvar.

Så två nya Meylesensorer har jag provat med på högersidan. Ska dock se om jag lyckas få ut vänstersensorn utan demolera den, och prova den på högersidan. Inte så optimistisk dock...

Men tack för er input. Ska se om jag kan lokalisera ABS-enheten och eventuellt felsöka den!

I det här läget känns det ju inte meningsfullt att bryta loss VF-sensorn.

Som Westersund skriver, är ju den korrekta spänningen 5 volt. 2,5 volt är fel, alltså.

ABS-enheten sitter under huven, antagligen på bilens högersida, svart box monterad på ett aluminiumblock med en massa bromsledningar. Tyvärr ingen grej man fixar själv.

Enheten sitter antagligen på avgassidan och dör nog ofta av värmeslag.

/Lennart
Visa användare
8
Bjoerlin76
E36 320i Coupé -95
E46 325i M-Sport -05
Tack så mycket för infon! Ska kika igen och se om jag hittar den.

Det är alltså inte den här enheten som ni syftar på..?
Länk

Märkligt nog är ju VF spänningen 2,5 V även den, och den fungerar som den ska och ger mätvärden när hjulet snurras.

Ber om ursäkt! Tydligen ett helt annat system på E36. (Konstigt!)

Det där med spänningen är svårt att förklara också.

Mer grubbel. :(

/Lennart
Googlade för sinnesfridens skull. :)

Här är en tråd som (med lyckligt slut) behandlar ett snarlikt problem. Lika konstigt som ditt.

Länk

/Lennart
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Kanske ska förtydliga, sensorer brukar rent generellt vilja ha 5V. Sen om just ABS-givarna använder sig av det är en annan sak. Sen om dom kategoriseras som 5V så betyder inte det att dom ligger prick på 5V heller. Och i fallet med ABS givare så är det inte spänningen som är det intressanta utan signalen. Givaren är väl vanligtvis av induktionstyp för att mäta av abs-kransen (räkna antalet "tänder") och därmed läsa av rotationshastigheten.
Visa användare
8
Bjoerlin76
E36 320i Coupé -95
E46 325i M-Sport -05
Ingen fara! :) Jag är tacksam för hjälpen! Tack för länken men tyvärr verkar hans problem varit mer lättlöst än mitt. Men tänker att nästa steg får vara att leta reda på var ABS enheten sitter, kontrollera sladdar/kontakter och ta det därifrån. Eventuellt prova den begagnade enheten som jag länkade - inte alltför dyr...
//Teodor

Visa användare
8
Bjoerlin76
E36 320i Coupé -95
E46 325i M-Sport -05
Ok tack Westersund!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.