AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.284

Död kontrollpanel förarsida

Su
4
Supersimon
BMW 320D xDrive F31
Hej! Har en BMW 320d -14 xDrive

Kontrollpanelen på förarsidan för backspeglar och fönsterrutor har slutat att fungera. Tog loss panelen i samband med att jag tog bort dörrsidan för att kolla varför inget ljud kommer ur högtalaren i dörrsidan. Hittade inget fel visuellt så satte sedan tillbaka allt igen utan att påverka varken kablar eller annat. Efter det är panelen död. Försökt att felsöka säkringar (skitsvårt att veta om jag kollat rätt då BMW inte har något säkringsschema i instruktionsboken) inte hittat någon som verkar bränd i vilket fall. Kollat säkring 22, 83 samt 84 efter lite googling.
Vad kan ha hänt? Vad kan jag göra? Värt att säga är att högtalaren varit död till och från sedan jag köpte bilen. Fönsterhissar och backspeglar har alltid funkat.
Hej,

Dörrpanelen är lite mer än bara en samling enkla strömbrytare. T o m på min -99:a arbetar denna panel ”intelligent” mot diverse moduler. Jag tror att även GM (generalmodulen) är inblandad.

Du har naturligtvis haft på tändningen när du felsökt högtalaren, och då har säkert någon synkning släppt.

Eventuellt hjälper en ”norsk reset”, att koppla bort batteriet under en halvtimma - timma. Löser ibland konstiga el-problem.

Om inte det hjälper, lär det behövas något instrument. Brukar inte vara några konstigheter. Det räcker kanske med INPA, BMWs eget diagnosprogram.

OlaO här i forumet brukar ha koll. Om han inte hittar hit av sig själv, kontakta honom här:

Länk

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, alltså denna kontrollpanel kommunicerar över en LIN buss direkt mot FRM'en och FEM'en (på vissa low spec versioner går vissa signaler direkt).

En bra början är att dra fram ditt favoritoscilloskop och sniffa lite snabbt på LIN-bussen. Tänk på att vissa versioner även kommunicerar via en LIN-buss till den yttre backspegeln, så gäller att mäta på rätt LIN-buss.
Pinne 4 är nog LIN-bussen till FEM'en.

Kolla lite snabbt även om FRM'en eller FEM'en satt en com-felkod.

Sen ska vi såklart inte glömma det obligatoriska steget - du tar fram din favoritmultimeter och favorittestlampa och säkerställer det finns fullt fungerande spänning och jord till kontrollpanelen.
Pinne 10 är spänningsmatningen (via F22 på 7.5A) till kontrollpanelen och pinne 11 är jordningsmatningen till hela kontrollpanelen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Supersimon : Hittade du felet och vad var det (eller vad gjorde du för att åtgärda felet)?
Su
4
Supersimon
BMW 320D xDrive F31
Vet inte vad som hände men började funka igen konstigt nog helt plötsligt?…
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Då är det säkert bara glapp någonstant eller buggar i mjukvaran.

Så bara kör på och var glad nu när det fungerar (den här typen av fel kommer att vara normen framöver och kommer att vara den absolut vanligaste förekommande typ av fel på modernare bilar).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.