|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har fått bensin läckage och undrar om det räcker att jag byter bränsleslang och fäster med nya fästen? Eller är det ett större problem med bränslefiltret/tryckregulatorn? Länk | |
|
Biltema. Sök ”bränsleslang”. (Jag kan inte länka, tyvärr) /Lennart |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag skulle börjat med att byta slangstumpen och slangklämmorna (ser ut att det är möjligt att det läcker därifrån). Men yes, det kan vara läckage från bränslefiltret/tryckregulatorn också. Men då läcker det oftast från en skarv eller internt i bränsletrycksregulatorn och ut i vakuumanslutningen. Så börja med ny slang och slangklämmor. Men kolla samtidigt att det inte finns någon bensin alls i vakuumslangen som sitter ansluten på bränsletrycksregulatorn. Är det bränsle där så ska du definitivt byta bränslefiltret (och såklart slang och slangklämmor samtidigt). Jag är ganska säker det är 8x13 mm bränsleslang där (men det är något du bör verifiera såklart). Isåfall så är det denna som lenwib syftade på Länk Köp ett 2-pack med rostfriga slangklämmor också. Länk Huruvida 9-13mm eller 13-16mm är bäst får du nog prova dig fram. Men BMW Original bränsleslang är 8x13mm medans Biltema är 8x14mm och köper du Biltema bränsleslang så bör ju rimligtvis 13-16mm slangklämmorna vara bäst. |
|
Tack! Nu har jag införskaffat mig slang och klämmor. Jag ska byta nu ikväll. Vilken av slangarna är vakum slangen? 1,2,3,4 (Bild) Länk |
|
Det är #1, den med det lilla 90-graders knäet. Det där lilla 90-graders knäet är #11 i skissen nedan Länk |
| Toppen! Nu är det bytt inget läckage längre och vakum slangen var bensinfri 👍🏼 tackar för hjälpen :) | |
| Det här forumet alltså. 👍👍👍👍 | |
Härligt fixat! Och tummen upp för återkoppling! Och bra vakuumslangen var torr. Ibland kan bränsletrycksregulatorer läcka internt (membranet inuti går sönder) vilket gör att motorn kan suga in extra bränsle via vakuumanslutningen och även att bränsletrycket kan vara lite vadsomhelst - vilket gör att motorn kan bete sig lite underligt. Och det är inte alltid man kan se detta läckage (inte alltid det läcker ut bränsle) så kan vara lite lurigt ibland. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.